از بسته‌بندی وعده‌های آماده چه خبر؟

از مدتها پیش، چهار کارکرد اصلی بسته‌بندی (مظروف بودن، حفاظت/نگهداری، حمل و نقل، اطلاع رسانی) به واسطه ویژگیهای کنش‌مندی، هوشمندی یا جذابیت بسته در حال توسعه هستند. هر آنچه شما این ویژگی‌ها را خطاب کنید فرقی نمی‌کند، زیرا مرزهای تعریفی چندان روشن نیستند.

نمونه‌ای از فناوری محافظت در برابر مایکروویو
از شرکت Shieltronics
از مدتها پیش، چهار کارکرد اصلی بسته‌بندی (مظروف بودن، حفاظت/نگهداری، حمل و نقل، اطلاع رسانی) به واسطه ویژگیهای کنش‌مندی، هوشمندی یا جذابیت بسته در حال توسعه هستند. هر آنچه شما این ویژگی‌ها را خطاب کنید فرقی نمی‌کند، زیرا مرزهای تعریفی چندان روشن نیستند. به لطف فناوری‌های استریلیزه جدیدا توسعه یافته و معرفی شده، این مساله یقینا برای وعده‌های آماده خوردن صادق است. امروزه برند این محصولات غالبا با عنوان “وعده آماده” شناخته می‌شود، زیرا عبارت “آماده خوردن” چندان معتبر نیست. چرا که در مورد یک “وعده آماده” مدرن نسبت به وعده‌های سنتی “آماده خوردن” که تنها چند دقیقه مایکرویو برای آنها کافی بود، کمی کار بیشتر برای آماده شدن لازم است. اما احتمالا مشتریان کمی هستند که پس از تجربه نتایج فناوریهای جدید استریلیزه، مایل به رجوع به وعده‌های سنتی “آماده خوردن” قابل مایکروویو باشند.
امروزه تنها نسل جوان معروف به میلنیوم‌ها نیستند که بیشتر سفر می‌کنند و در نتیجه با آشپزخانه‌های غذای بیگانه مواجه شده و آنها را تجربه می‌کنند. قطعا بیبی‌بومرها1 و افراد تازه بازنشسته که همچنان احساس جوانی و پویایی دارند، نسبت به نسل‌های قبل از خود ماجراجوتر بوده و پذیرای تجربیات جدید هستند. ممکن است آنها زمان کافی برای پخت یک وعده کامل نداشته و از تخصص آشپزی برای تهیه این نوع غذاها برخوردار نباشند، اما همچنان مایل به ابراز و به اشتراک گذاری نظر خود در آشپزی با دوستانشان باشند.
این بدان معناست که تنها گذاشتن یک غذا با طعم همیشگی در مایکروویو برای سی ثانیه آنها را راضی نمی‌کند. در اینجا لزوما سرعت تهیه غذا مهم نیست بلکه تهیه خوراکی خاص و همچنان داشتن وقت برای بودن با دوستان اهمیت دارد. وعده‌های آماده، بیش از پیش به عنوان راهی برای بیشتر بهره بردن از زمان سپری شده در تهیه غذا مورد توجه هستند.
iranpack-sanat-bastebandi-oven
وعده‌های آماده خوردن
از لحاظ بسته‌بندی، برای وعده‌های آماده خوردن از سینی به عنوان یکی از پرطرفدارترین فرمت‌ها چه در حالت استفاده از اتمسفر اصلاح شده و چه در حالت تزریق گاز خنثی برای مواد تازه استفاده می‌شود.
وقتی سینیها پر شدند، آب‌بندی شده و از لحاظ هر گونه نشتی تست می‌شوند تا سلامت محصول در همه زمان‌ها تضمین شود. سپس بسیاری از وعده‌ها به منظور نمایش بهتر در قفسه در کارتون‌ها قرار داده می‌شوند. وعده آماده Hungru Man، نمونه‌ای از نسل اول وعده‌های آماده خوردن. باید خیلی گرسنه باشید تا از این وعده لذت ببرید.
در سالهای اخیر، تعداد بسیار زیادی از فرمت‌های دیگر بسته‌بندی از جمله پوچ‌های سرپا و ظروف صلب پلاستیکی برای “کیت‌های وعده تازه” مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما وعده آماده سنتی حجیمتر همچنان در سینی‌ها بسته‌بندی می‌شود. غالبا پس از پر کردن، سینی‌ها برای ریتورت به یک اجاق (اتوکلاو) برده می‌شوند تا عمر سه ماهه آنها در قفسه تضمین شود.
دیده شده که استریل کردن با ریتورت در اجاق همواره یک مزیت کیفی داشته اما به قیمت از دست دادن طعم انجام می‌شود. زمان بالای فرآورش و دمای بالا اثر مخربی بر کیفیت محصول می‌گذارند. بنابراین جای تعجب نیست که در سالهای اخیر، شاهد پیدایش انواع فراوانی از جایگزینها برای ریتورت کردن و در نتیجه بهبود کیفیت و طعم مواد وعده‌های آماده امروزی بوده‌ایم.
در این زمینه، چهار فناوری در حال پیشرفت وجود دارند:
1- پاستوریزه کردن MicVac یک فناوری مایکروویو است که شامل یک سینی ترموفرم شده پر شده از مواد غذایی خام (گوشت، ماکیان، سبزیجات) و مواد خاص کمی پیش‌پخته شده مثل سیب‌زمینی است. سپس با استفاده از آب‌بندی حرارتی (heat seal)، یک فیلم منعطف قابل برداشت PA/PP بر روی این سینی پلی‌پروپیلنی پُر شده قرار داده می‌شود.
و بالاخره یک در (valve) ثبت اختراع شده به منظور باز و بسته کردن سینی اضافه می‌شود. نمونه‌ای از وعده‌های آماده نسل دوم، شرکت سوئدی Lantmännen Gooh با استفاده از فناوری MicVac.
2- فناوری محافظت در برابر مایکرویو از شرکت Shieltronics که امکان کنترل شدت امواج مایکروویو در یک اجاق مایکروویو را فراهم می‌کند. به طوری که غذاهایی که به انرژی مایکروویو کمتری نسبت به بقیه نیاز دارند، همگی در یک سیکل مناسب پخت قابل تهیه بوده و به مدت چهار تا شش ماه قابل نگهداری هستند.
این سیستم به یک ظرف PP دومحفظه‌ای قالبگیری تزریقی شده نیاز دارد که سبزیجات در یک محفظه آن و مواد پروتئینی خام و یا کمی پخته شده (ماهی، مرغ، گوشت) در محفظه دیگر آن قرار داده می‌شوند. سپس فیلم پوششی به همراه دربها نیز اضافه می‌شوند.
3- فناوری سوم نتیجه بخشی از تکامل فناوری ساسپتور1 است که سالها پیش برای اولین بار شرکت هاینز از آن برای سری محصولات Smart Ones خود استفاده کرد. امروزه برای سینی غذای منجمد دو فناوری به کار می‌رود:  DesignerWare که یک فناوری هیبریدی مقوا/پلاستیک است و MicroRite که مزایای محافظتی و حتی حرارتی برای وعده‌های منجمد حرارت دیده در مایکرویو دارد. این فناوری توسط شرکت Graphic Packaging توسعه یافته و به تازگی در بسته‌بندی غذای آماده شرکت ConAgra استفاده می‌شود.
4- ماهیت هر سه فناوری مذکور به نوعی ایجاد بخار برای پخت غذا است. به همین دلیل است که درب‌هایی بر روی فیلم پوششی آنها وجود دارد که امکان فرار بخار بیش از حد از سینی را فراهم می‌کند. کاملا محرز شده که بخارپز کردن غذا بهترین راه برای پخت وعده غذایی است. آخرین فناوری برای وعده‌های آماده که معرفی می‌کنیم، این شیوه پخت ‌غذا را به نابترین شکل خود انجام می‌دهد. این سیستم به تازگی توسط الکسی پاروفاروف در نمایشگاه WorldFood 2013  معرفی شده است.
iranpack-sanat-bastebandi-micvac
بخارپز یکبارمصرف روسی بر روی یک اجاق پخت
امروزه و در آینده شاهد خواهیم بود که این چهار فناوری حرارت‌دهی و پیشرفتهای آتی آنها، جهان وعده‌های غذای آماده را تغییر خواهد داد. یعنی ما از وعده آماده خوردن با طعم همیشگی که تنها سی ثانیه مایکروویو لازم داشت، به “وعده آماده” دست یافتیم که شامل موادی با وضعیتهای مختلف آمادگی بوده و به هیچ وجه به محض خرید بسته توسط مشتری، آماده خوردن نیستند. اما خواسته مشتری مبنی بر تهیه غذایی با طعم خوب و جذاب را بدون نیاز به برخورداری از توانایی آشپزی، به خوبی برآورده می‌کنند.
تغییر رضایتمندانه نداشتن “قابلیت آشپزی” توسط مشتری فوق‌العاده حائز اهمیت است. طبق گزارش Power of Meat 2013 که توسط موسسه گوشت آمریکا و موسسه بازاریابی غذا منتشر شده، کمتر از یک سوم مشتریان، سطح بالای آسودگی در اطلاع از چگونگی آماده کردن مرغ، گوشت، ماهی و غذاهای دریایی را نشان دادند.
وعده‌های آماده با ارائه محصولی که پیش از بسته‌بندی، (کمی) پخته شده، چاشنی زده شده یا مارینیت شده و دستورالعملهای ساده تهیه بر روی بسته بیرونی محصول، این حدس و تردیدها در آشپزی خانگی را از بین می‌برند.

بیشتر بخوانید . . .