Editorial

این همه سود؟!

شرکت‌ها و موسسات مونیتورینگ که کارشان رصد کردن بازارها و جریان‌های مطرح است هم اطلاعات خوبی به فعالان اقتصادی و صنعتی می‌دهند هم گاهی آنها را به سمت و سوی مشخصی هدایت می‌کنند. یکی از موسسات مونیتورینگ بسیار معروف در زمینه چاپ و بسته‌بندی و صنایع جانبی که هر یک از گزارش‌های تحلیلی آن بیش از شش هزار یورو قیمت دارد موسسه پایرا Pira است.

شرکت‌ها و موسسات مونیتورینگ که کارشان رصد کردن بازارها و جریان‌های مطرح است هم اطلاعات خوبی به فعالان اقتصادی و صنعتی می‌دهند هم گاهی آنها را به سمت و سوی مشخصی هدایت می‌کنند. یکی از موسسات مونیتورینگ بسیار معروف در زمینه چاپ و بسته‌بندی و صنایع جانبی که هر یک از گزارش‌های تحلیلی آن بیش از شش هزار یورو قیمت دارد موسسه پایرا Pira است. گزارش‌های تحقیقات بازار این موسسه بسیار معتبر و جامع است. وقتی می‌گویم جامع یعنی نه فقط برای فعالان مربوطه در کشورهای توسعه‌یافته بلکه برای کشورهای در حال توسعه نیز قابل استفاده است. زیرا این گزارش‌ها روی هر موضوعی که بحث کند تمام عوامل موثر در آن چه تولیدکننده و چه مصرف‌کننده را در نظر می‌گیرد. در این حالت به هر حال طرف‌های یک بازار یا عرضه‌کننده هستند و یا خریدار. بنا بر این گزارش‌های فوق که جریان یک بازار را توصیف و تبیین می‌کند مخاطبان بسیاری دارد و دانستن اطلاعاتی که در این گزارش‌ها ارائه می‌شود تاثیر مستقیم در بهبود کسب و کار خوانندگان دارد.
حال این همه محکم‌کاری درباره چنین گزارش‌هایی برای چه است؟
تمام گزارشات ارائه شده در زمینه بسته‌بندی که نقطه هدف آنها سال ۲۰۲۰ میلادی می‌باشد بر سودآوری قابل توجه بخش بسته‌بندی تاکید دارند. بازارهای معمول مانندجعبه مقوایی که به جز لوکس شدن بیشتر، پیشرفت تکنیکی خاصی ندارند از رشد سالانه تا چهاردرصد برخوردار خواهند بود. بازارهایی که شاهد پیشرفت‌های تکنیکی هم هستند مانند چاپ دیجیتال (در بخش بسته‌بندی) حتی نرخ رشد دو رقمی را تجربه خواهند کرد. هرچند که بعضی از بازارها برای سرمایه‌گذاری سودآور نیاز به هدف‌گیری صحیح و دقیق دارند که چاپ دیجیتال یکی از همان بازارها است. زیرا دیجیتالی شدن در تمام عرصه‌ها در حال اجراست.
بسته‌بندی مقوایی مایعات که اکثر مردم به طور سنتی آن را به نام تتراپک (شرکت سوئدی) می‌شناسند نیز در جریان رشد عمومی بسته‌بندی در جهان از نرخ رشد سالانه بالایی برخوردار است.
گزارشات پایرا نشان می‌دهد که سودآوری چاپ بسته‌بندی همچون گذشته تا سال ۲۰۱۹ نیز رشد خوبی خواهد داشت و نرخ رشد سودآوری چاپ فلکسو در این میان همچنان بالاتر از سایر روش‌ها است و البته سرمایه‌های زیادی را هم به خود جذب می‌کند.
جالب است بدانیم گاهی در این گزارش‌ها نرخ رشد آسیا یا منطقه خاورمیانه در مورد بعضی بازارها قابل توجه است. برای مثال در حالی که در بسیاری از مناطق جهان بازار قوطی فلزی مواد غذایی بآرامی (اما با نرخ رشد سودآوری) مسیر خود را می‌پیماید رشد و سودآوری آن در خاورمیانه بالا اعلام شده است. البته این ماده بسته‌بندی رقیبان سرسختی هم دارد که از جمله آنها می‌توان مواد سلولزی پوشش‌داده شده اشاره کرد که برای آن تا سال ۲۰۲۰ میلادی میزان هفت میلیارد دلار تقاضا محاسبه شده است. اما به طور کلی بازار بسته‌بندی در خاورمیانه و شمال آفریقا رشد سالانه چهاردرصدی را تا سال ۲۰۱۹ تجربه خواهد کرد.
صنعت با هر فراز و نشیبی که دارد اما در بخش بسته‌بندی دوران سودآوری خود را می‌گذراند. همه جای این صنعت سود وجود دارد اما برای آنها که حرفی برای گفتن داشته باشند و در مسیر درستی سرمایه‌گذاری کرده باشند و به دنبال آن نباشند که با خراب کردن رقبا به زور خود را در میان بازار جای دهند. اگر نه این صنعت در همه جای دنیا سود خواهد داد و در کشور ما ضرر. این گونه می‌شود که می‌بینیم سرمایه‌گذار خارجی براحتی بازار را از دست ما خارج می‌کند زیرا ما به جای آن که دنبال سود خود باشیم برای ضرر رقیب تلاش می‌کنیم.

بیشتر بخوانید . . .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *