اين همه سود؟!

شركت‌ها و موسسات مونيتورينگ كه كارشان رصد كردن بازارها و جريان‌هاي مطرح است هم اطلاعات خوبي به فعالان اقتصادي و صنعتي مي‌دهند هم گاهي آنها را به سمت و سوي مشخصي هدايت مي‌كنند. يكي از موسسات مونيتورينگ بسيار معروف در زمينه چاپ و بسته‌بندي و صنايع جانبي كه هر يك از گزارش‌هاي تحليلي آن بيش از شش هزار يورو قيمت دارد موسسه پايرا Pira است.

شركت‌ها و موسسات مونيتورينگ كه كارشان رصد كردن بازارها و جريان‌هاي مطرح است هم اطلاعات خوبي به فعالان اقتصادي و صنعتي مي‌دهند هم گاهي آنها را به سمت و سوي مشخصي هدايت مي‌كنند. يكي از موسسات مونيتورينگ بسيار معروف در زمينه چاپ و بسته‌بندي و صنايع جانبي كه هر يك از گزارش‌هاي تحليلي آن بيش از شش هزار يورو قيمت دارد موسسه پايرا Pira است. گزارش‌هاي تحقيقات بازار اين موسسه بسيار معتبر و جامع است. وقتي مي‌گويم جامع يعني نه فقط براي فعالان مربوطه در كشورهاي توسعه‌يافته بلكه براي كشورهاي در حال توسعه نيز قابل استفاده است. زيرا اين گزارش‌ها روي هر موضوعي كه بحث كند تمام عوامل موثر در آن چه توليدكننده و چه مصرف‌كننده را در نظر مي‌گيرد. در اين حالت به هر حال طرف‌هاي يك بازار يا عرضه‌كننده هستند و يا خريدار. بنا بر اين گزارش‌هاي فوق كه جريان يك بازار را توصيف و تبيين مي‌كند مخاطبان بسياري دارد و دانستن اطلاعاتي كه در اين گزارش‌ها ارائه مي‌شود تاثير مستقيم در بهبود كسب و كار خوانندگان دارد.
حال اين همه محكم‌كاري درباره چنين گزارش‌هايي براي چه است؟
تمام گزارشات ارائه شده در زمينه بسته‌بندي كه نقطه هدف آنها سال 2020 ميلادي مي‌باشد بر سودآوري قابل توجه بخش بسته‌بندي تاكيد دارند. بازارهاي معمول مانندجعبه مقوايي كه به جز لوكس شدن بيشتر، پيشرفت تكنيكي خاصي ندارند از رشد سالانه تا چهاردرصد برخوردار خواهند بود. بازارهايي كه شاهد پيشرفت‌هاي تكنيكي هم هستند مانند چاپ ديجيتال (در بخش بسته‌بندي) حتي نرخ رشد دو رقمي را تجربه خواهند كرد. هرچند كه بعضي از بازارها براي سرمايه‌گذاري سودآور نياز به هدف‌گيري صحيح و دقيق دارند كه چاپ ديجيتال يكي از همان بازارها است. زيرا ديجيتالي شدن در تمام عرصه‌ها در حال اجراست.
بسته‌بندي مقوايي مايعات كه اكثر مردم به طور سنتي آن را به نام تتراپك (شركت سوئدي) مي‌شناسند نيز در جريان رشد عمومي بسته‌بندي در جهان از نرخ رشد سالانه بالايي برخوردار است.
گزارشات پايرا نشان مي‌دهد كه سودآوري چاپ بسته‌بندي همچون گذشته تا سال 2019 نيز رشد خوبي خواهد داشت و نرخ رشد سودآوري چاپ فلكسو در اين ميان همچنان بالاتر از ساير روش‌ها است و البته سرمايه‌هاي زيادي را هم به خود جذب مي‌كند.
جالب است بدانيم گاهي در اين گزارش‌ها نرخ رشد آسيا يا منطقه خاورميانه در مورد بعضي بازارها قابل توجه است. براي مثال در حالي كه در بسياري از مناطق جهان بازار قوطي فلزي مواد غذايي بآرامي (اما با نرخ رشد سودآوري) مسير خود را مي‌پيمايد رشد و سودآوري آن در خاورميانه بالا اعلام شده است. البته اين ماده بسته‌بندي رقيبان سرسختي هم دارد كه از جمله آنها مي‌توان مواد سلولزي پوشش‌داده شده اشاره كرد كه براي آن تا سال 2020 ميلادي ميزان هفت ميليارد دلار تقاضا محاسبه شده است. اما به طور كلي بازار بسته‌بندي در خاورميانه و شمال آفريقا رشد سالانه چهاردرصدي را تا سال 2019 تجربه خواهد كرد.
صنعت با هر فراز و نشيبي كه دارد اما در بخش بسته‌بندي دوران سودآوري خود را مي‌گذراند. همه جاي اين صنعت سود وجود دارد اما براي آنها كه حرفي براي گفتن داشته باشند و در مسير درستي سرمايه‌گذاري كرده باشند و به دنبال آن نباشند كه با خراب كردن رقبا به زور خود را در ميان بازار جاي دهند. اگر نه اين صنعت در همه جاي دنيا سود خواهد داد و در كشور ما ضرر. اين گونه مي‌شود كه مي‌بينيم سرمايه‌گذار خارجي براحتي بازار را از دست ما خارج مي‌كند زيرا ما به جاي آن كه دنبال سود خود باشيم براي ضرر رقيب تلاش مي‌كنيم.

بیشتر بخوانید . . .