Editorial

سال ۱۳۸۹ سالی متفاوت برای بسته‌بندی و چاپ

متنی که در ادامه می‌آید به عنوان سرمقاله شماره‌ ۱۱۵ ماهنامه صنعت بسته‌بندی به چاپ رسیده است

مسال برای صنایع بسته‌بندی و چاپ به طور یقین تفاوت زیادی با سالهای گذشته خواهد داشت و این تفاوت بتدریج خود را نشان خواهد داد.
بالا‌خره پس از شانزده سال، دعای تحویل سال در مورد بخش بسته بندی و چاپ اجابت شد و <حول حالنا> رخ داد. پس از شانزده سال که نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی در بهمن ماه برگزار می‌شد، امسال قرار است در شهریور ماه برگزار شود. محاسبات و تجارب صنفی به ما می‌گوید که این <حول حولنا> باید به <احسن الحال> منجر شود. با این وصف، به دلیل این که ما مردمی‌غیر قابل پیش‌بینی هستیم و سرنوشت خود را به شکلی که با هیچ محاسبه‌ای جور در نیاید رقم می‌زنیم معلوم نیست این <حول حالنا> که رخ داده واقعا به چگونه حالی منتهی خواهد شد.
واقعیتها همواره به ما نشان داده بهمن ماه زمان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی (و شاید هیچ نمایشگاه صنعتی دیگر) نیست. زیرا بسیاری از قول و قرارهایی که در نمایشگاه گذاشته می‌شد در ناپایداری‌های آخر سال و تغییرات سال جدید رنگ باخته و در عمل بی‌فایده بوده است. به طور کلی با توجه به نرخ رشد تورم در هر سال و مبهم بودن افق سرمایه‌گذاری در انتهای هر سال، نمایشگاه بهمن ماه برای صنایع بسته‌بندی بهره‌وری کافی را در بر نداشت. ضمن آن که اصولا‌ زمان مناسب برای تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری در عرصه بسته‌بندی، نیمه اول سال و زمان بهره‌برداری از آن نیمه دوم سال است.
بنا بر این برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی در نیمه اول سال می‌تواند نقش موثری در توسعه صنعت بسته‌بندی کشور داشته و باعث گشایش در آن شود. البته این شرایط خوب، برای صنعت چاپ می‌تواند از ضریب چند برابر برخوردار باشد. زیرا در مجموع بخش چاپ در ایران نسبت به بخش بسته‌بندی از فرصت‌های بزرگ کمتری بی خودنمایی نمایشگاهی برخوردار است. همچنین پایان سال نمی‌تواندزمان خوبی برای معرفی توانایی‌های چاپ باشد. فصل زمستان زمانی است که تکلیف بسیاری از پروژه‌های چاپی روشن شده و ذوق‌زده کردن مشتریان چاپ در ماه‌های پایان سال هیچ تحول آنی را به دنبال نخواهد داشت. سال بعد هم که شروع شود همان طور که گفته شد تعاریف و تعملا‌ت خاص خود را خواهد داشت.
این در حالی است که بخش بسته‌بندی در کشور چندین نمایشگاه مرتبط با خود را در طول سال تجربه می‌کند. مهمترین و معتبرترین آنها عبارتند از
نمایشاه صنایع غذایی، نوشیدنی و محصولا‌ت کشاورزی (اگروفود) که در خردادماه هر سال برگزار می‌شود، نمایشگاه نان و شیرینی، شکلا‌ت و بیسکویت و صنایع وابسته که در مهرماه هر سل برگزار می‌شود و نمایشگاه ایران‌پلا‌ست که آذرماه برگزار می‌شود. ای نمایشگاه‌ها بخصوص دو نمایشگاه اگروفود و شیرینی که ا فاصله چهار ماه از و برگزاری در ماه‌های مناسب، باعث شدند بسیاری از صنایع بسته‌بندی به آنها (بخصوص اگروفود) متمایل شوند تا جایی که بعضی به صراحت اعلا‌م کردند که تمایلی به شرکت در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی بهمن‌ماه ندارند. ضمن که برخی نارضایتی‌ها از برگزارکنندگان نمایشگاه چاپ و بست‌بندی نیز به این شرایط دامن می‌زد.
در شرایط جدید که نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی اواخر شهریورماه برگزار شود فاصله نزدیک آن با دو نمایشگاه اگروفود و شیرینی شک‌ت بعث خواهد شد تعدادی از شرکت‌هایی که بتناوب در همه نمایشگاه‌ها شرکت می‌کردند انتخاب‌های خود را مورد مطالعه مجدد قرار دهند. صنایع بسته‌بندی بخش قابل توجهی از دو نمایشگاه اگروفود و شیرینی شکلا‌ت را تشکیل می‌دهند که نمایشگاه اگروفود در این خصوص سهم بیشتری را دارد.
جدا از تاثیری که جابجایی زمان نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی بر سایر نمایشگاه‌های داخلی مرتبط خواهد گذاشت، برنامه حضور ایرانیان در نمایشگاه‌های خارجی نیز تا حدودی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
به طور قطع نمایشگاه‌های خارجی مرتبط با بسته‌بندی که در ماه‌های فوریه و مارس به دلیل تلا‌قی با زمان نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران همواره مورد بی‌مهری فعالان بسته‌بندی بودند، از بازدیدکنندگان و شاید غرفه‌گذاران ایرانی بیشتری برخوردار خواهند شد.
از جمله این نمایشگاه‌ها، نمایشگاه فروت‌لجیستیکا در برلین است که به عملیات پس از برداشت محصولا‌ت کشاورزی می‌پردازد و می‌تواند برای ایرانیان فعال در بخش زنجیره تامین‌و بسته‌بندی بسیار مفید باشد.
در مجموع این جابجایی که همواره مورد درخواست دست‌اندرکاران بسته‌بندی و چاپ بوده بالا‌خره روی داده است و موقعیت زمانی جدید آن، به هر حال از آن چه در سالهای گذشته بوده بهتر است. پس می‌توان با خوش‌بینی به آن نگریست و به پیامدهای اقتصادی آن امیدوار بود.
ابته‌به شرطی که دست از غیرمنتظر بو برداریم و به قاعده حرکت کنیم.

سردبیر ماهنامه صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *