iranpack-sanat-bastebandi-113-cover

خارج از تهران

متنی که در ادامه می‌آید به عنوان سرمقاله شماره‌ ۱۱۳ ماهنامه صنعت بسته‌بندی به چاپ رسیده است

‌مدتی است که به دلیل حرفه نخستم یعنی معلمی، بشدت درگیر برنامه‌های آموزشی بسته‌بندی و حرفه‌های جانبی آن هستم. از جمله برنامه‌های آموزشی من سمینارهای تخصصی است که در شهرستانهای مختلف دارم. اغلب این سمینارها یک روزه و دوروزه هستند. این سمینارهای خارج از تهران فرصت خوبی است که ارتباط مناطق مختلف ایران با موضوع بسته‌بندی و مشکلات واحدهای مربوطه را بررسی و ارزیابی کنم.
همچنین این سفرهای آمورشی فرصت خوبی است که با دست‌اندرکاران تولید، بازرگانی و تبلیغات آن هم از منظر بسته‌بندی آشنا شده، عملکرد و نظراتشان را بررسی کنم و به درد دلهایشان گوش دهم. هنوز فرصت نشده به همه استانها سفر کنم. اما چند استانی را که در شمال و جنوب و مرکز و شرق و غرب مورد مطالعه قرار دادم مرا به نتایج مشترکی رساند. مهمترین وجه مشترک همه استانهایی که من برای تدریس دانش بسته‌بندی به آنها سفر کردم به قرار زیر است:

– تاثیر بیش از حد نظرات و سلا‌یق مسئولا‌ن دولتی و حکومتی اعم از استاندار، نمایندگان مجلس، مدیران کل و روسای سازمانهای استان
– اطلا‌عات دقیق سرمایه‌گذاران و عشق، احساس مسئولیت و احاطه ایشان نسبت به کار خود
– وجود شناخت لا‌زم (نه کافی) و ابندایی از بسته‌بندی در کنار دانش پراکنده و غیر استاندارد در این زمینه
– سطح پایین دانش فنی و عملیاتی دست‌اندرکاران طراحی و تبلیغات و چاپ، بخصوص در عرصه علوم گرافیک دیجیتال

شاید بتوان گفت این شرایطی است که در مرکز وجود دارد اما به دلیل آن که با تهران مانند کل کشو برورد شده و تصمیمات در سطوح بسیار عالی گرفته می‌شود همچنین تمرکز اختیارات و تخصصها در آن، کمتر به چشم می‌آید.

رفتار غیرمسئولا‌نه بعضی مسئولا‌ن
بسیار جای تعجب است ک در استانی، یک واحد صنعتی فوق مدرن با سرمایه بخش خصوصی راه می‌افتد، صدها نفر مشغول به کار می‌شوند. آمار تولید و صادرات استان بالا‌ می‌رود. مسئولا‌ن دولتی(ادارات تخصصی مربوطه) در سطح کشوری آن واحد صنعتی را مورد تایید و تقدیر قرار می‌دهند اما در مقابل، برخی از مسئولا‌ن استانی بدون توجه به همه این ارزشها و بدون ارائه هیچ دلیل قانونی پیوسته با طرح ادعاهایی آن واحد صنعتی را مورد بازرسی و تهدید قرار داده و متهم به انواع جرایم نامربوط و غیرقابل اثبات می‌کنند. جالب اینجاست که بسیاری از این مسائل در محدوده استان انجام می‌شود. گویی برخی از مسئولا‌ن استانی اصرار دارند ثابت کنند فارغ از آن چه در مرکز می‌گذرد در محدوده استان خود قدرت بلا‌منازع هستند. نه انگار که بخشی از ایران بوده و باید در مسیر برنامه‌ها و چشم‌انداز ملی توسعه کشور باشند. متاسفانه بسیاری از این گونه مسئولا‌ن هنگام موضعگیری در برابر طرف مقابل از منافع ملی و حتی امنیتی دم می‌زنند و کار را پیچیده می‌کنند

مردمان اهل عمل و آبادگر
واقعا از حرف تا عمل راه بسیاری است. عده‌ فقط حرف می‌زنند، برنامه می‌ریزند و برای دیگران تعیین تکلیف می‌کنند. امضاها و بیت‌المال هم در دستشان است. در مقابل عده‌ای از مردم همین ب و خاک، تمام افکار و رویاهایشان ساختن و آباد کردن است. وسته در حال محاسبه راه‌اندازی خط تولید یا کارخانه‌ای جدید هستند. چه اهمیتی دارد که ایشان ثروتمند و مرفه باشند و یا اتومبیلشان آخرین مدل باشد. زیاد به خارج از کشور سفر کنند و خانه مجللی داشته باشند. مهم این است که سرمایه خود را در این آب و خاک به کار گرفته‌اند، اشتغال ایجاد کرده‌اند و پذیرفته‌اند که همه اثرات م و آینده‌ساز فعالیتیشان به نام جمهوری اسلا‌ی‌ایر برای این نظام و مردم باشد. ایشان در تمام مشکلا‌ت دخلی مانند فساد اداری و اقتصادی و سوء مدیریتها و شکلا‌ت خارجی مانند تحریمها، کارشکنی‌ها و اهانتها، دوشادوش مسئولا‌ن عالیرتبه نظام ایستاده‌اند و باعث روسفیدی ایشان در جهان شده‌اند. بسیاری از این کارآفرینان اصولا‌ علا‌قه‌ای به جهت‌گیری‌های جناحی ندارند اما همواره نگران تفکر و دیدگاه‌های جناحی هستند که بر سر کار می‌آید. متاسفانه بسیاری از این گونه کارآفرینان تحت تاثیر انبساط اختیارات و دخالتهای برخی مسئولا‌ن منطقه‌ای، حالت انقباضی به خود گرفته‌اند و این برای چشم‌انداز توسعه کشور بسیار خطرناک است.

فرهنگ‌سازی بسته‌بندی
از نکات امیدوارکننده در ملاقات با صنایع استانهای مختلف ایران توجه ایشان به بسته‌بندی و درک اهمیت آن است. این شرط زم است ا شرط کافی نیست. اطلاعات صناع کشور در باره بسته‌بندی، استاندارد نیست. باورهای غلط دیدگاه‌های غیرتخصصی زیادی وجود دارد که با کار آموزشی قابل اصلاح است. ممکن است استاندارد نبودن دانش و اطلاعات بسته‌بندی در حال حاضر چندان مهم و تاثیرگذار به نظر نیاید اما با توسعه بیشتر صنایع اگراین دیدگاه‌ها اصلاح نشود و استراتژی‌های بسته‌بندی در واحدهای تولیدی و صنعتی بر همین روال پیش برودزاویه دیدگاه غلط با دیدگاه صحیح بیشتر شده و مسیر پیموده شده دیگر قابل اصلاح نخواهد بود.

گرافیک غیر از هنر، علم هم دارد
از مشکلات مشهود در بررسی بسته‌بندی کالاهای نبود دانش لازم در زمینه مدیریت رنگ، مدیریت خروجی‌های دیجیتال، شناخت روشهای چاپ و بسیاری از علوم گرافیک است که عمق طراحی بسته‌بندی را محکم می‌کند. این موضوع ربطی به سلیقه و اعمال نظر سفارش‌دهنده ندارد. علی‌رغم آن چه طراحان بومی می‌گویند، اتکای بسیاری از تولیدکنندگان غیر تهرانی به طراحان تهرانی ارتباط مستقیم با ضعف دانش فنی و عملیاتی طراحان بومی دارد. این معضل به طور کامل به وسیله آموزش قابل اصلاح است. فقط لازم است بخواهیم که بدانیم.

سردبیر ماهنامه صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *