Editorial

روزهای بهتر برای صنعت چاپ ایران

متنی که در ادامه می‌آید به عنوان سرمقاله شماره‌ ۹۲ ماهنامه صنعت بسته‌بندی به چاپ رسیده است

چند سالی است که وقتی ایام شهریور را سپری می‌کنیم ذهن ما مشغول چاپ می‌شود. البته تمام کسانی که کار و کسب آنها با چاپ سر و کار دارد تمام ایام سال با چاپ و اهالی آن حشر و نشر دارند. اما شهریورماه به دلیل قرار گرفتن روز ملی چاپ فرصتی را فراهم می‌کند که عمیقتر به چاپ و مسائل پیرامون آن نگاه کنیم.
باید اعتراف کرد که چاپ دیگر آن شکل قبلی را که همه حرفها، مراسم و آدمهایش تکراری و کلیشه‌ای بودند یدک نمی‌کشد. طی سالهای گذشته صنعت چاپ کشور تا حدی از سطح به عمق رفته و از درون مشغول بازسازی خود شده است. این جا منظور از درون، روابط درون صنفی نیست که البته توسعه در عمق نه در کوتاه‌مدت که در مدتی بیشتر باعث اصلاح روابط درون صنفی هم خواهد شد. منظور این است که چاپخانه‌ها به تدریج فرافکنی را کنار گذاشته و به سمت اصلاح و تقویت اصولی واحد چاپی خود حرکت کرده‌اند. فرافکنی سیاست سنتی بعضی افراد در صنف چاپ بوده و هست که سالیانی است روند توسعه صنعت چاپ کشور را کند کرده است. این که هر مشکلی در صنعت چاپ را نتیجه عملکرد دیگران در بیرون صنف بدانیم به طور طبیعی صنعت چاپ را طوری پروراند که دیگر حتی تحمل همکاران درون صنفی خود را هم نداشته باشند.

وقتی یک دستگاه ریسوگراف تهدید محسوب شود. وقتی ناظر چاپ تهدید محسوب شود. وقتی وزارت ارشاد و صنایع هر دو تهدید محسوب شوند. وقتی هر کسی به جز آن که ماشین چاپ افست دارد غیرخودی محسوب شود. وقتی عده‌ای با تفکر و ادراک صنفی اصرار دارند خود را به عنوان تصمیم‌سازان و سیاستگزاران ملی یک صنعت بزرگ و متنوع جلوه دهند و به این هم بسنده نکرده علوم و صنایع همکار خود را هم زیرمجموعه خود بخوانند نتیجه چیزی جز تضاد درونی نخواهد بود. از یک سو خدمات چاپ را در میان هزاران حرفه و تخصص چنان مهم و تاثیرگذار عنوان می‌کنند که کودک تازه به دنیا آمده را هم مدیون صنعت چاپ می‌دانند و از سویی دیگر دستگاه کپی و ریسوگراف را تهدید قلمداد می‌کنند. اگر به راستی این همه امور به دست چاپ انجام می‌شود و چاپ این همه بهره‌ور و عناصر مرتبط دارد چرا تصمیم‌گیری در این عرصه فقط به دست مجریان چاپ است؟

با این حال به نظر می‌آید اهالی چاپ دیگر از حرفهای تکراری خسته شده‌اند. تعداد واحدهایی که در کار چاپ وارد می‌شوند و اصرار دارند که با رهبران صنف خود برخورد نداشته باشند رو به توسعه است. این حرکت بخصوص در بخش بسته‌بندی بسیار به چشم می‌خورد. نگاه محدود و موضع‌گیری‌های غیر تخصصی بعضی از رهبران صنفی چاپ نه به ایشان توان مدیریت پهنه وسیع تخصصهای موجود در چاپ را می‌دهد و نه خیل متنوع روزی‌خوران سفره چاپ علاقه‌ای به تمکین در برابر ایشان دارند.

اوضاع به سمت بهبودی است. امروز متولی دولتی چاپ بیش از هر زمانی موضع‌گیری‌ها و عملکردهای مثبت و سازنده دارد. این به معنی تایید همه چیز در دفتر امور چاپ وزارت ارشاد نیست. اما ساقه‌ای که بذرش از چند مدیریت قبلی در خاک جا گرفته بود و از دوران مدیریت جامی‌ سر از خاک براورد رشد خود را ادامه داده و کم کم به میوه‌دادن نزدیک شده است. شهرک چاپ از جمله این میوه‌ها است. اگر به شعار شهرک چاپ یعنی ”همگرایی با هدف هم‌افزایی“ دقت کنیم خواهیم دریافت که این همان عامل مثبتی است که در گذشته نبوده و امروز زمینه‌اش فراهم شده و شهرک چاپ می‌تواند آن را عینی کند.

ذات فرافکنی، روح همگرایی و اعتماد به دیگران را از بین می‌برد. این که همواره تقصیرها را به گردن دیگران بیاندازیم و غیر خودی‌ها را مزاحم و مداخله‌گر معرفی کنیم هیچ جایی برای ”اتحاد“ در عرصه تولید باقی نمی‌گذارد. زیرا از چشم داروغه همه مجرم هستند مگر خلاف آن ثابت شود. اما در منظر شیخ همه پاک هستند مگر غیر آن اثبات شود. حرکتی چون ایجاد شهرک چاپ به دلیل تقویت همزیستی حرفه‌ای و آموختن این که در یک حرفه و در کنار یکدیگر کار کنیم موجب بهبود ادبیات و باورها در اهالی چاپ شده و دست‌اندرکاران حرفه‌های گوناگون مرتبط با چاپ را به صورت یک تولیدکننده واحد در می‌آورد.

می‌توان مدعی شد ارزشهایی مثبت این همگرایی و هم‌افزایی مدنیت جدیدی است در میان اهالی چاپ که اگر به درستی شکل بگیرد در حد ایجاد یک تشکل چاپی جدید در تاریخ چاپ ایران ثبت خواهد شد. با این تفاوت که این تشکل جدید بر خلاف بسیاری از تشکلها از طریق بازدهی بالای خود شناخته خواهد شد نه از راه درخواستها و اعتراضاتش.

چاپ عرصه‌ای بزرگ است و شاید با راه‌اندازی شهرک چاپ فرصتی پیش بیاید تا بسیاری از صنایع و حتی خود مدعیان تولیت چاپ با عرض و طول واقعی آن و با حرف متعددی که در این عرصه فعالیت می‌کنند بیشتر آشنا شوند. شاید فرصتی جدید برای سازماندهی و طبقه‌بندی دقیقتر و صحیح‌تر مشاغل فعال در صنف و صنعت چاپ نیز فراهم شود.

سردبیر ماهنامه صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *