Editorial

بازار مکاره نزدیک است مواظب باشید

متنی که در ادامه می‌آید به عنوان سرمقاله شماره‌ ۸۵ ماهنامه صنعت بسته‌بندی به چاپ رسیده است

بسته‌بندی سفره‌ای خوش آب و رنگ است که مدتی است در کشور در حال توسعه‌ای مانند ایران گسترده شده است. افراد مختلفی با اهداف گوناگون به سمت بسته‌بندی جذب شده و می‌شوند. در میان این افراد هر کسی بسته‌به تجربه یا تصورات خود به سمتی سوق پیدا کرده و گوشه‌ای از این سفره را به سوی خود می‌کشد.
مهم این است که برداشتهای مختلف از این بازار و حرکتهایی که بر اساس این برداشتها‌انجام می‌شود چه قدر می‌تواند برای کشور سازنده و مشکل‌گشا باشد.
اما همه به این که کسب و کارشان چه قدر در توسعه این صنعت راه‌گشا و موثر است فکر نمی‌کنند. بعضی با اهداف شدید سودجویانه بساط خود را در این بازار می‌گسترانند. بعضی از این افراد از گفتن هیچ دروغی ابا ندارند. البته‌ همراه با دروغگویی چنان ژستهایی نیز می‌گیرند که طرف مقابل نگران می‌شود نکند در حال تلف کردن وقت گرانبهای ایشان است و زودتر باید جواب مثبت را داده یا این که برود کنار تا باد بیاید.
خوب است مسئولان نمایشگاه‌ها از جمله نمایشگاه‌های چاپ و بستـه‌بنـدی، ایران‌پلاست و اگروفود (نمایشگاه‌هایی که به صنعت بسته‌بندی مربوط است) به جز چانه زدن بر سر پرداخت دلاری هزینه غرفه برای نمایندگی‌ها از آنها مدارکی دال بر واقعی بودن نمایندگی ایشان نیز طلب می‌کردند. البته‌‌ تا زمانی که برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها دغدغه پر کردن سالنهای خود را داشته‌ باشند چنین سختگیری‌هایی را نمی‌توان توقع داشت.
براستی چه کسی اظهارات بعضی از تاجرنماها را ضمانت می‌کند. اگر قبول داشته‌باشیم که برخی از افراد دارای مهارتهای بالایی در پشت‌هم‌اندازی و زبان‌بازی هستند می‌توان مطمئن بود که حتما چند تا از آنها در نمایشگاه‌های مربوط به خودمان هم پیدا می‌شوند. ایشان کار تجار شریف را هم کساد می‌کنند.
بعضی از ایشان تنها به واسطه تسلط به زبان انگلیسی و یا هر زبانی غیر از فارسی و آوردن چند تا کارگر خارجی در غرفه خود چنان برو و بیایی راه می‌اندازند که انگار غرفه ایشان بخشی از سازمان ملل است که به کمک صنعت کشور ما آمده.
اشتباه نکنید. ایشان را در میان غرفه‌های کوچک تصور نکنید. برعکس عددی از ایشان شارلاتان‌های دل‌گنده‌ای هستند که اصلا کم نمی‌آورند و شاید با غرفه‌های بزرگ و آراسته‌ و پرسنل متعدد از همان جنسی که گفتیم به نمایشگاه بیایند.
پیش از این که بیشتر بگوییم باید یک نکته‌را روشن کنیم. بـسـیـاری از ایـن گـونـه افراد واقعا می‌توانند یا می‌توانستند واسـطه‌های موفقی باشند. اما در یک زمان بنا به دلایلی که می‌توان حدس زد امر بر ایشان مشتبه می‌شود که عجب بازار بی در و پیکری در پیش روی خود دارند. بنا بر این به یکباره به تاجر بین قاره‌ای تبدیل شده و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را از هر کجای دنیا برای شما فراهم می‌کنند. البته‌ ادعایش را می‌کنند. ادعا هم که ارزان است و در مملکت نازنین ما هم کسی پیگیر قولهای بی‌اساس و قول‌دهنده‌ها نیست. اصرار ما بر این است که مواظب باشید با طناب این افراد به چاه نروید. بعضی از ایشان حتی خود از پوسیدگی طنابشان خبر ندارند و سرمایه‌گذاران ایرانی را گرفتار جهل مرکب خودشان می‌کنند.
نمونه‌ای از ایشان که متاسفانه همچنان در نمایشگاه‌های داخلی مشغول نمایش هنرهای خود می‌باشد با معرفی خود به عنوان نماینده و عامل فروش بعضی تولیدکنندگان اروپایی یکی از پروژه‌های بزرگ کشور را بیش از دو سال معطل نگه داشت و باعث میلیاردها‌ تومان خسارت شد. سرمایه‌گذار خسارت دیده نیز در پی یک شکایت حسابی دودمان‌برانداز از آن فرد است.
بـه طـور قـطـع و یـقـیـن افـرادی که در حال معامله با آن بازرگان‌نما هستند به محض آغاز اقدامات قانونی علیه وی که از سوی شاکی یا شاکیان قبلی صورت گرفته‌ متاسفانه با توقف پـروژه‌هـای خـود مـواجه خواهند شد. برای اجتناب از چنین وضعیتهایی توجه به چند نکته‌ بسیار ساده لازم است.
۱‌- بـدانـیم افـرادی کـه خـود را نـمـایـنـده تـعداد زیادی از شرکتها‌معرفی می‌کنند بیشتر از سایر عاملان فروش مورد ظن هستند. جالب است بدانید بعضی از ایشان نه تنها هیچ وجاهتی در شرکت مرجع ندارند بلکه با یک تماس کوچک معلوم می‌شود که شرکت مرجع اصولا چنین شخص یا شرکتی را نمی‌شناسد. هرچند که شما بروشورهای چاپ شده شرکت مرجع را به زبان فارسی و با نام و نشانی طرف مدعی ببینید!
البته‌ به نظر ما فروشندگان تجهیزات دست دوم و یا تجهیزات آماده تحویل و یا آنها که فقط مشاوره می‌دهند فرق دارند.

۲‌- حتما مدرکی مستند دال بر نمایندگی یا عاملیت فروش که از سوی شرکت مرجع صادر شده باشد از مدعی بخواهید اگر نه در آیـنـده نمی‌توانید هیچ ادعایی در خصوص سفارش خود داشته‌ باشید.

۳‌- تسلط به زبان انگلیسی و مکاتبات بازرگانی بسیار مهم و موثر است. حتما از مشاور با تجربه و متعهد کمک بگیرید.

سردبیر ماهنامه صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *