Editorial

سرمایه‌گذاران توجه کنند بسته‌بندی همان تولید است

متنی که در ادامه می‌آید به عنوان سرمقاله شماره‌ ۸۴ ماهنامه صنعت بسته‌بندی به چاپ رسیده است

بسیار باعث خوشوقتی است که هر روز در دفتر ماهنامه صنعت بسته‌بندی خبری از ابـراز علاقه دارندگان سرمایه نسبت به سرمایه‌گذاری در صنعت بسته‌بندی می‌شنویم. بسیاری از این عزیزان که در دفتر ماهنامه حضور می‌یابند با طرح‌هایی در سر صحبت از ورود به صنعت بسته‌بندی می‌کنند.
در میان ایشان از سرمایه سه میلیون تومانی تا نیم میلیاردی وجود دارد. همه ایشان با جدیت و امید‌بسیار راجع به طرح خود صحبت می‌کنند و اطلاعات تکمیلی خود را از من می‌خواهند. صرف نظر از معدود سرمایه‌گذارانی که علاقمند به ورود در بخش تولید مواد و لوازم بسته‌بندی هستند (ایشان تا حدی با صنعت بسته‌بندی آشنایی دارند) وجه مشترک بسیاری از داوطلبان سرمایه‌گذاری، بسته‌بندی کالاهای عمومی‌ بخصوص مواد غذایی و خشکبار است.
نکته‌ای که اغلب این عزیزان از آن غافل می‌شوند این است که وقتی کالایی را بسته‌بندی کرده و به بازار ارائه می‌کنیم در واقع وارد چرخه تولید و عرضه شده و باید تابع تمام قوانین تولید و عرضه باشیم. بخشی از این قوانین همان مجوزها و پروانه‌هایی است که اگر آنها را نداشته‌باشیم درب کارخانه‌مان را می‌بندند و خودمان نیز باید در دادگاه جوابگو باشیم. برای مثال جمعی از علاقمندان به سرمایه‌گذاری در بخش بسته‌بندی مواد غذایی از الزامات بهداشتی و لزوم اخذ پروانه بهداشت برای محصول نهایی خود غافل هستند. جمعی به طور جدی در خصوص محاسبات تولید مشکل دارند و از نحوه تامین‌مواد اولیه مورد استفاده در بسته‌بندی کالای خود شناخت و اطلاعی ندارند و البته‌ متاسفانه تحقیقی هم نکرده‌اند.
این موضوع درباره شناخت از قوائد بازار و چارچوبهای عرضه کالا نیز صدق می‌کند. عزیزی که با سرمایه چندصد میلیونی در حال ورود به صنعت تولید مواد غذایی بسته‌بندی شده بود پس از مطلع شدن از واقعیتهای مربوط به چرخه عرضه کالا و دریافت پول آن که در مجموع آن را سرمایه درگردش می‌نامیم‌ به طور جدی تصمیم به مطالعه مجدد پروژه گرفت. زیرا متوجه شد به دلیل نوع کالایی که انتخاب کرده بود می‌باید مبلغی معادل اصل سرمایه خود را تنها در گردش داشته‌باشد تا بتواند خود را در بازار نگه دارد.
در مجموع به عزیرانی که با علاقه و صداقت تصمیم دارند بخشی از نعمات موجود در کشور را به نظم دراورده و با رعایت اصول و زیبایی‌های بسته‌بندی به بازار داخل یا خارج عرضه کنند یادآوری می‌کنیم به محض حضور در بازار به عنوان صاحب کالا و تولیدکننده آن شناخته‌شده و تمامی‌تبعات خوب و بد آن را باید جوابگو باشند همان طور که سایر نامهای شناخته‌شده در بازار به این موضوع تن داده‌اند.
تصمیم‌گیری در باره نام تجاری، اخذ مجوزهای بهداشتی و صنعتی و بازرگانی مربوط به واحد تولیدی و کالای آن، تبلیغات موثر و کافی در بازار، توان پاسخگویی به شبکه‌های پخش و توزیع کالا، توان پاسخگویی در برابر هر نوع مشکل کیفی احتمالی و اختصاص مبلغی به عنوان سرمایه در گردش تنها الزامات برجسته‌ و مشهود چنین سرمایه‌گذاری‌هایی است. برای ورود به این عرصه‌ها هدف و برنامه دقیق لازم است.

سردبیر ماهنامه صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *