سرمقالات

Editorial

ماهنامه صنعت بسته‌بندی در آستانه ۲۰ سالگی

آن روزها که با تمام توان و بودجه خود مشغول تعریف و تثبیت واقعیتی به نام بسته‌بندی در ادبیات صنعت و تجارت کشور بودیم فکر نمی‌کردیم که روزهای سخت‌تری هم می‌تواند وجود داشته باشد که چالش‌های ابتدای کار در مقابل آن مانند خاطرات شیرین خواهد بود.

Editorial

حق انتخاب

این نخستین بار است که اهالی چاپ و بسته‌بندی در موضوع نمایشگاه حرفه‌ای خود با حق انتخاب روبرو شده‌اند. هرچند که نیمی از این حق انتخاب (شهر آفتاب) به دلیل نداشتن سابقه برگزاری، مبهم و ناشناخته است اما اشتیاق تعدادی از غرفه‌داران برای هوای تازه در مدیریت نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی و استفاده از فرصت بیان خواسته‌ها و مطالبات خود که در آغاز کار نمایشگاه جدید پیش آمده باعث جدی گرفتن این گزینه نمایشگاهی شده است.

Editorial ۰

تغییر رفتار تاریخی ما در روابط کسب و کار

اکنون بازار کسب و کار مملو از افرادی است که نمایشی از درستکاری و روشنفکری و فرهنگ ارائه می‌دهند در حالی که از پاسخ دادن به تماسهای تلفنی بستانکاران صنفی خود طفره رفته و براحتی از سعه صدر و تحمل دیگران سوء استفاده می کنند. بعضی از این آقایان تا جایی پیش رفته‌اند که مثلا بعد از گذشت یک سال از دریافت خدمات یا کالاها و عدم تسویه حساب آن تازه صحبت از بررسی قیمت می‌کنند که حالا ببینیم اصلا چرا این قیمت فاکتور شده؟!

Editorial ۰

ایده‌بازار را جدی بگیریم

حقیقت این است که بزرگترین نام‌های تجاری دنیا در واقع بزرگترین خریداران ایده هستند. گاهی امتیاز یک ایده را می‌خرند. گاهی ایده و ایده‌پرداز را به استخدام خود در می‌آورند و گاهی سازمان خود را جوری بنا گذاشته و پیش می‌برند که ایده‌ها را در درون خود شکوفا کند. آنها مدیران و کارمندانی را استخدام می‌کنند که قدرت ایده‌پردازی داشته باشند. یعنی ایده قبل از تولید آن خریده می‌شود. ما هم نیاز به چنین سازمان‌ها و چنین مدیرانی داریم.

Editorial

در عمل…

.
لقب ما انسان‌ها، ابزارساز است. انسان برای آن چه می‌خواهد داشته باشد ابزار می‌سازد. اما همیشه تعداد کمتری از انسان‌ها هستند که ابزارهای جدید می‌سازند.

Editorial

سهم ایران از بی ثباتی منطقه(بخش دوم)

ماموریت صنعت بسته‌بندی توجیه و نشان دادن پیشرفت و موفقیت در کشور است. یکی دیگر از ماموریت‌های پنهان بسته‌بندی ایجاد تعادل و حتی عدالت در چرخه توزیع و مصرف کالاها (حتی صنعتی) است.
جامعه‌شناسان می‌گویند، کیفیت بسته‌بندی کالاها یکی از شاخص‌های رفاه در جامعه است. و این سخن را من می‌گویم که امروز بسته‌بندی بخشی از گفتمان رایج در میان جامعه است.

Editorial

سهم ایران از بی ثباتی منطقه(بخش اول)

هجوم شرکت‌های بزرگ و کوچک اروپایی به نمایشگاه‌های تخصصی ایران حتی در حالی که نمایندگی در ایران ندارند و نه حتی کسی که فارسی بداند در غرفه آنها ایستاده نشان از سراسیمگی برای انتقال مرکزیت فعالیت‌ها به ایران دارد. این در حالی است که در حال حاضر مشارکت خارجی در نمایشگاه‌های ترکیه طوری دچار کاهش شده که بهای اجاره غرفه برای غرفه‌گذار غیرترک با کاهش نزدیک به پنجاه درصد تقریبا با غرفه‌گذار ترک برابر شده است.