پژوهش در مورد مصرف‌کننده و محدودیت‌های آن

بسیاری از طراحان گرافیکی و ساختاری، بین شناسایی(exploration) و اعتبارسنجی تمایز قایل هستند. اگر چه ممکن است که این متخصصان در تحقیقات خود، در زمینه کشف و شناسایی هم کارهایی انجام داده باشند اما عمدتا بیشتر مایل هستند که در مورد اعتبارسنجی اثربخشی ایده‌های جدید طراحی به کامل‌ترین شکل تحقیق کنند.
اغلب برای استفاده مؤثر از تحقیقات، شناخت محدودیت‌های محققین سودمند است. در اینجا بهترین شیوه‌های راه‌اندازی کمپین پژوهشی مصرف‌کننده ارائه شده است.

 موارد قابل یادگیری را شناسایی کنید: در ابتدا یک روش تحقیق را انتخاب کنید و اهداف خود را به وضوح مشخص کنید. سوالاتی که باید به آنها پاسخ دهید، کدامند؟ اگر نمی‌توانید سوالات را در قالب کلمات مطرح کنید، بعید است که بتوانید به پاسخ‌های روشنی برسید.

 صرفا یک تولید‌کننده پژوهش نباشید: از پژوهش در زمینه درستی استفاده کنید. پژوهش می‌تواند اطلاع‌رسانی کند، اما اینکه پژوهش دریک فرآیند، طراحی را دیکته یا ایجاد کند می‌تواند خطرناک باشد. پژوهش در واقع می تواند یک برند را حفظ کند. شرکت‌های ریسک‌پذیر، تمایل به ایجاد کمپین‌های تحقیقاتی دارند که نگرش‌ها و تعصبات پیشین را تقویت کند. روشی برای پیگیری جوانب منفی و مثبت هر گزینه در رابطه با اهداف و هزینه ها انتخاب کنید. از پیش مشخص است که آیا تلاش شما به نتیجه‌ای خواهد رسید یا خیر.

 با دقت انتخاب کنید: نوع پژوهشی که باید انجام دهید، به برند و ریسک‌های مرتبط با تغییرات بستگی دارد. آیا شما دارید یک تغییر نگرش اساسی راجع به مسیر اصلی برند ایجاد می‌کنید یا یک تغییر تکاملی کوچک مد نظرتان است. اغلب توصیه می‌شود که تحقیقات کمی و کیفی را برای ارزیابی دست‌آوردهای بالقوه انجام دهید و به ریسک‌هایی که پروژه با آن درگیر است توجه داشته باشید.

 محدودیت‌ها را شناسایی کنید: گروه‌های تمرکز (Focus groups) محدودیت‌هایی دارند. مصرف‌کنندگان غالبا انگیزه‌های خود را درک نمی‌کنند و به ندرت می‌توانند آنها را به خوبی بیان کنند. همچنین گروه‌های تمرکز اغلب توسط یک رهبر گروه (leader) تحت نفوذ قرار می‌گیرند و پاسخ‌های شرکت‌کنندگان به شدت تحت‌تاثیر آن فرد است. پژوهش، نیازمند نظم و انظباط عالی است تا بتواند چیزهای درست راه‌های درست را در زمینه‌های درست پیدا کند. تجربه مصرف‌کننده معیار قرار می‌گیرد تا موفقیت یا شکست بهبود و بروزرسانی بسته‌بندی سنجیده شود. برای ارزیابی این که آیا پژوهش شما واقعا پاسخگوی سوالات مطرح شده است یا خیر، راه‌هایی پیدا کنید.
 راه اکتشاف و شناسایی را باز نگه دارید: طبیعت انسان با ردکردن ناآشناست. به طور کلی، مصرف‌کنندگان نمی‌توانند ایده‌های جدید را تصور کنند و یا نحوه پاسخگویی و برآورده کردن ایده ها را پیش‌بینی کنند. تفسیر تحت اللفظی داده‌ها به تنهایی می‌تواند منجر به بروز ریسک شود. شهود و غریزه را بعنوان ارزشی جدید در نظر بگیرید. از روی سوالات باز سوال بپرسید، از مقیاس‌های رتبه‌بندی برای کشف اولویت‌ها بهره بگیرید و درگیر بحث و گفتگو شوید، از تحقیقات کیفی موجود برای بررسی گزینه‌ها و enbalaej-flexible-Sonoco (1)امکانات استفاده کنید و از تحقیقات کمی نیز برای حمایت از تحقیقات کیفی و اثبات واقعیت ها استفاده نمایید.

 پا در میدان بگذارید: مصرف‌کنندگان را با خاطراتی که از مغازه‌های فروشگاهها دارند و با مشاهدات قوم نگاری (ethnographic) خانگی و ارائه شخصی درگیر کنید. از طریق مصاحبه با مصرف‌کنندگان در زمان خرید، می‌توانید به دیدی عالی از انگیزه خرید آنها دست پیدا کنید. مشاهدات قوم نگاری خانگی نیز در مورد نحوه استفاده مصرف‌کنندگان از بسته‌بندی و محصول به شما دید می‌دهند.

ویدئو های جعبه نشده (unboxing) خانگی گروه خود را بررسی کنید تا کشف کنید که چه کاری انجام می‌دهند و چه کاری انجام نمی‌دهد و چه فرصت‌های نوآورانه‌ای وجود دارد. اما بدانید که یک منبع با ارزش، کارکنان شما هستند که نباید آنها را نادیده بگیرید. آشنایی با محصول یا بسته‌بندی شما، ممکن است نظرات آنها را تحت تاثیر قرار دهد و یا متزلزل کند اما این امر مانع از نوآوری آنها نمی‌شود. اگر شما نفوذی سیاستمدارانه و محتاطانه داشته باشید، آشنایی آنها با محصول می‌تواند واقعا مثبت و به نفع شما باشد.

 به زبانی بصری، خلاصه‌گویی کنید: توسعه بسته‌بندی و طراحی اغلب مبتنی بر کلمات است. تجارب برندسازی عمدتا بصری است. نشانه‌های سبک زندگی و پروفایل‌های شخصی اطلاعاتی هستند که می‌توانید برای شناسایی فضای برند بکار ببرید. در صورت امکان، طراحان و استراتژیستها را درگیر فرهنگ عمومی کنید و چشم‌اندازی ممکن برای برند ایجاد کنید. داشتن یک چشم‌انداز کلی از استراتژی اعتباربخشی بهترین گزینه است.

 به یاد داشته باشید که بسته‌ها در انزوا زندگی نمی‌کنند: بسته‌ها هرگز به تنهایی بر روی قفسه، روی میز آشپزخانه، در کابینت و یا در سطل زباله نیستند. ردیابی چشم‌ها می‌تواند مفید باشد چه زمانی که چشمان مصرف‌کننده فورا روی یک بسته زوم می‌کند و یا زمانی که چشمان او بر روی قفسه‌های شلوغ فروشگاه در حال جستجو است. در مورد انگیزه‌های خرید در گروه محصولات خود تحقیق کنید. سعی کنید که کشف کنید کدام مزایا باعث ایجاد انگیزه خرید می‌شود.

 از نمونه‌سازی اولیه (Prototype) تاثیرگذار استفاده کنید: قبل از اینکه اشخاص از کار شما انتقاد کنند، سعی کنید از طریق شکل‌ها و رنگ‌ها و یا تصاویر گرافیکی یک واکنش فوری و به موقع نشان دهید. از مزایای “مصرف‌کننده حرفه ای” ایالت متحده آمریکا استفاده کنید. از هر تکرار و تغییر، ممکن است واکنش‌های مختلفی دریافت کنید و در صورت امکان از موکاپ‌های متعدد، برای دریافت واکنش‌های مجدد و مقایسه داده‌ها استفاده کنید(برای راهنمایی بیشتر در این مورد، نمونه‌سازی اولیه ساختاری و فرآیند طراحی مدرن را در Package Development Playbook ببینید).

 خودتان را درگیر فرآیند کنید: بسیار مهم است که در روند نظارت قرار بگیرید تا بعدا بتوانید نتایج را درک کنید. فقط اگر متوجه شوید که معنای نتایج واقعی چیست، می‌توانید بفهمید که قابلیت اجرا (actionable) به چه معنی است. به هر شخصی ابزارهای موردنیاز برای درک و مشارکت در فرآیند را بدهید. شفاف‌سازی فرآیند به ذینفعان اجازه می‌دهد تا بتوانند بارها و بارها پیشرفت پروژه را ردیابی کنند. پژوهش‌ها ممکن است نشان دهنده این باشند که چطور مصرف‌کنندگان نیازمندی‌های ناخوشایند را کشف می‌کنند، اما بسته‌بندی قطعا می‌تواند اهداف صاحب برند، فرهنگ‌های شرکت وظیفه‌شناس و یا ارزش‌های انسانی را ارائه دهد.

به طور موثرتری آنلاین باشید: یک پژوهش آنلاین موثر، می‌تواند پاسخ‌های کیفی صادقانه‌تری از مشتریانی بدست بیاورد که در طول مصاحبه‌های شخصی صبورانه به شما بازخورد داده‌اند. همچنین سرعت نتایج کیفی قابل اجرا و قابل استفاده، اغلب به صورت آنلاین سریعتر است. البته در نظر داشته باشید که نظرسنجی‌ها گاهی اطلاعاتی سطحی ارائه می‌دهند و مطالعات موردی (case studies) نیز صرفا باید به عنوان یک مرجع و نه یک کار مطلق در نظر گرفته می‌شوند. ترافیک شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای تحلیلی می‌توانند مفید باشند اما به ندرت بعنوان یک روش تحقیقاتی تجویز می‌شوند. مهمتر از همه این‌ها، این است که فاکتورهای بازی و اهمیت و ارتباط آنها را مورد به مورد درک کنید و در نظر داشته باشید.
شما داده ها را کنترل می کنید، نه برعکس: زمانی که شما بتوانید داده‌ها را در دسته‌های مربوطه قرار دهید، چشم‌های بسیاری را در دیسیپلین‌ها و دپارتمان‌ها متوجه آنها خواهید کرد. ممکن است ندانید که یک دید یا جنبه از کجا می‌آید. در حال حاضر در برخی شرکت‌ها، شخصی برای تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش در نظر گرفته می‌شود. این شخص، گزارشات مربوط به مصرف‌کنندگان را دقیقا تجزیه و تحلیل می‌کند اما دقت می‌کند که چیزهایی که وجود ندارند را در نظر نگیرد. دیدن ارتباطات و دلایلی که لزوما وجود ندارند، یک گرایش طبیعی انسانی در تمام تحقیقات و علوم است.
مطالعه فاکتورهای انسانی را مد نظر داشته باشید: بسته‌بندی با عناصری نظیر اثربخشی، پوشش‌دهی و لبه‌های نرم ارزیابی می‌شود. با بررسی و مطالعه فاکتورهای انسانی، بسیاری از این متغیرها قابل اندازه‌گیری هستند و همچنین راه‌حل‌ها و فرصت‌هایی برای “طراحی جهانی” مطرح می‌شوند. این قابلیت‌ها، استفاده نادرست از بسته‌بندی را توسط مصرف‌کننده کاهش می‌دهند. بهترین بسته‌بندی‌ها، بصری هستند اما آموزش کاربران در مورد انواع بسته‌بندی جدید مفید است و همیشه ایده خوبی برای ساده‌کردن تجربه بدون جعبه است. بنابراین کاربران راهنمایی می‌شوند تا بهتر بتوانند محصول را استفاده یا سرهم کنند.
از مشکلاتی که شما را به دام می‌اندازند اجتناب کنید: پژوهش درباره مصرف‌کننده، جهت دهنده و فردی است و تجویز کردنی نیست. قاطعانه نقش‌هایی برای بسته‌بندی مشخص کنید و بطور مدام اهداف تحقیقاتی اصلی و سوالاتی که باید به آنها پاسخ دهید را بررسی نمایید

بیشتر بخوانید . . .