حاشیه‌های موجود در محیط کار

اگر ماشین‌آلات موجود در شرکت شما فقط توسط اشخاص خاصی تولید موفق دارند و در نبود آنها نفرات دیگر که سابقه کار با ماشین‌آلات مشابه را داشته‌اند هم حتی نمی‌توانند آن دستگاه‌ها را راه‌اندازی کنند و به تولید برسانند آگاه باشید که اشکالی بزرگ وجود دارد.

iranpack sanat bastebandi 173 amir sarkhayl 3اگر محیط کارخانه شما وابسته به شخص خاصی است و در نبود وی تولید تحت تاثیر قرار می‌گیرد و دچار اشکال می‌شود باید بدانید که نقصی بزرگ در محیط کار شما وجود دارد.
اگر ماشین‌آلات موجود در شرکت شما فقط توسط اشخاص خاصی تولید موفق دارند و در نبود آنها نفرات دیگر که سابقه کار با ماشین‌آلات مشابه را داشته‌اند هم حتی نمی‌توانند آن دستگاه‌ها را راه‌اندازی کنند و به تولید برسانند آگاه باشید که اشکالی بزرگ وجود دارد.
متاسفانه مواردی باعث بروز این اشکالات می‌شوند که ما را بر آن داشت تا با اطلاع‌رسانی و دادن هشدار، مدیران محترم شرکت‌های تولیدی را نسبت به این مسائل آگاه کنیم.
نمی‌توان نادیده گرفت که در شرکت‌های تولیدی نفرات بسیار ارزشمندی وجود دارند که با تلاش و درایت خویش در جهت رسیدن به تولیدی موفق گام بر می‌دارند. آنها انسان‌های شریفی هستند که همواره تلاش در رساندن منفعت به محیط کار خود دارند. اما در این نوشته در خصوص اشخاصی صحبت خواهیم کرد که تفاوت‌های بسیاری با آن افراد پرتلاش و دلسوز دارند.
در خصوص نفراتی صحبت خواهیم کرد که دیدگاهی متفاوت و البته مضر و مخرب برای محیط‌های کار دارند.
علت چیست؟
کارگران و اپراتورها و سرپرستان تولید انسان‌های زحمت‌کش و ارزشمندی هستند که با تلاش خود چرخ تولید را به گردش در می‌آورند و بر این اعتقادند که خداوند این محیط کار را برای کسب روزی حلال برای آنها و خانواده‌هایشان محیا ساخته است. این اشخاص بخش عمده نفرات کارخانجات را تشکیل می‌دهند.
اما تعداد انگشت‌شماری هستند که متفاوت فکر می‌کنند.
آنها بر این باور هستند که خودشان باید راهکارهایی برای تضمین شغل خود البته از راه منفی اتخاذ کنند.
این که منافع خود را در اولویت قرار می‌دهند.
این گونه افراد نفرات مضر و خطرناکی هستند که بعضا برای حفظ منافع خود آسیب‌های جدی به محیط کار و سایرین می‌رسانند.
در این خصوص مثالی عنوان می‌شود:
در مقطعی به یکی این اشخاص برخورد کردم.
ایشان خاطره‌ای برایم تعریف کرد و وقتی گفته‌های ایشان را با نحوه عملکردش در محیط کار کنار هم گذاشتم پی به علت اشکال‌های بزرگ موجود در آن کارخانه بردم.
ایشان تعریف میکرد در گذشته خودروی مدل پایینی داشتم که جز خودم هیچکس توانایی استفاده از آن را نداشت!!!!
این قدر این ماشین تابع من بود که خیلی وقتها حتی نیازی به قفل کردن درب آن هم نبود.
تعداد زیادی سیم داخل کابین خودرو وجود داشت که فقط و فقط خودم می‌دانستم چطور از آنها استفاده کنم.
مثلا در هنگام بارندگی به همسرم می‌گفتم قبل از این که سیم آبی را به زرد متصل کنی سیم قهوه‌ای را به قرمز متصل کن تا برف پاک‌کن کار کند. وی می‌گفت حتی سازنده این خودرو هم نمی‌تواند براحتی از آن استفاده کند.
او اپراتور ماشین چاپ فلکسو بود و روزهایی که وی حضور نداشت هیچ کس نمی‌توانست با آن ماشین براحتی کار کند.
اگر هم کسی به سختی می‌توانست آن دستگاه را راه‌اندازی کند کار آن روز با درصد ضایعات بسیار بالایی به پایان می‌رسید.
در واقع آن خط تولید شبیه آن خودروی قدیمی ایشان شده بود و کاملا تابع حضور او در محیط کار بود.
اگر چنین افراد مضر با تفکرات مشابه و منفی در محیط کار وجود داشته باشند برای شرکت‌هایی که در حال راه‌اندازی هستند کار بسیار ساده‌تر از شرکت‌هایی هست که سالیان زیادی سابقه فعالیت دارند.
تنها باید افرادی سالم صادق و درستکار برای پست‌های کلیدی و تخصصی انتخاب شوند.
پیشنهاد می‌شود گاهی نفرات را بصورت مقطعی و محدود جا به جا کنید تا نفرات بیشتر به نحوه‌ی عملکرد ماشین‌آلات مسلط شوند و اگر نگرانی‌هایی که گفته شد در محیط کار شما وجود داشت بتوانید به مرور راهکارهایی برای آن بیابید.
البته تاکید می‌شود این گونه آزمون‌ها با دقت و با احتیاط صورت گیرد و انجام همزمان چند مورد با هم اصلا به مصلحت نیست.
امید است با اتخاذ راهکاری درست و درایت مدیران محترم مجموعه‌های تولیدی شاهد محیط های کاری سالم، با نشاط و قابل باشیم.
تا جایی که مدیران محترم ارشد مجموعه‌ها فکر و توانایی خود را بیشتر صرف کارهای مهمتر کنند و به دنبال آن موفقیت‌های بیشتری نصیب کارخانجات کشور شود.

iranpack sanat bastebandi 173 amir sarkhayl 1 iranpack sanat bastebandi 173 amir sarkheyl 2

بیشتر بخوانید . . .