چاپ کارتن، نیازمند دانش‌افـزایی بیشتر

سال‌های زیادی درحال درجا زدن در چاپ کارتن هستیم و این به خاطر دو چیز است: اول کمبود منابع آموزشی که در این صنعت داریم و دوم عدم حمایت مدیران از بحث آموزش در این صنعت است.

iranpack sanat bastebandi 172 carton seminar 1

چاپ کارتن، نیازمند دانش‌افـزایی بیشتر

 

چاپ مستقیم روی کارتن هر سال اهمیت بیشتری در صنعت کارتن پیدا می‌کند. رشد چاپ مستقیم روی کارتن که اغلب با فناوری فلکسو انجام می‌شود نقش مهمی در کاهش قیمت تمام شده بسته‌بندی دارد. به همین مناسبت و با هدف اصلاح بسیاری از مشکلات کارتن‌سازان در این زمینه سمینار چاپ فلکسو روی کارتن در شرکت تعاونی انجمن کارتن برگزار شد. شرکت تعاونی اعضای انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق روز شنبه ۲۲ آبان سمینار چاپ مستقیم فلکسو روی ورق کارتن را در محل این تعاونی برگزار کرد. این سمینار آموزشی با استقبال اعضا روبرو شد و نزدیک به سی نفر از مدیران و مسئولان چاپ شرکت‌های کارتن‌سازی در آن حضور داشتند.
رستمی مدرس سمینار چاپ کارتن که خود از دانش‌آموختگان رشته چاپ در دانشگاه جامع علمی کاربردی است بخش قابل توجهی از سمینار را به پاسخگویی به پرسش‌های حاضران اختصاص داد. بر خلاف انتظار پرسش‌های فنی زیادی در این سمینار مطرح شد که نشان از لزوم ادامه این برنامه آموزشی دارد. طهماسبی مدیرعامل شرکت تعاونی انجمن کارتن که خود نیز در این سمینار حضور داشت در پایان برنامه از کمیت و کیفیت حضور اعضای تعاونی در سمینار اظهار خوشنودی کرد و تعدد و تنوع پرسش‌های فنی حاضران را نشانه ضرورت برگزاری این سمینار آموزشی دانست.
برگزاری این سمینار فرصتی شد تا نظر تعدادی از دست‌اندرکاران تولید کارتن را درباره کیفیت چاپ کارتن‌های داخلی جویا شویم.

iranpack sanat bastebandi 172 rostami1

تکنولوژی را وارد کردیم ولی نتوانستیم از آن استفاده کاربردی ببریم

ابراهیم رستمی، کارشناس چاپ کارتن

هدف ما از این سمینار تبادل اطلاعات بود و سمینار‌های قبلی ما فقط تدریس بود.در این سمینار سوالات خوبی راجع به زوایای کارهای تک رنگ مطرح شد که خیلی کاربردی است. همچنین راجع به آنیلوکس و ساختاری که می‌تواند در کار داشته باشد و سوالاتی درمورد ایراداتی که در چاپ به وجود می‌آید.فکر می‌کنم که سال‌های زیادی درحال درجا زدن در چاپ کارتن هستیم و این به خاطر دو چیز است: اول کمبود منابع آموزشی که در این صنعت داریم و دوم عدم حمایت مدیران از بحث آموزش در این صنعت است.
ما تکنولوژی را وارد کردیم ولی نتوانستیم از آن استفاده کاربردی ببریم، دستگاه‌ها را وارد کردیم بدون این که علمی از آنها داشته باشیم و قابلیت‌های آنها را بشناسیم و حتی بدانیم که چه امکاناتی دارند. کشورهای اطراف ما مثل ترکیه، امارات، عربستان، پاکستان و هند از نظر بسته‌بندی خیلی از ما جلو‌تر هستند.
خیلی از کالاهایی که ما در ایران تولید و استفاده می‌کنیم در دنیا منحصر به فرد هستند ولی متاسفانه بسته‌بندی آنها باید از خارج از کشور وارد شود و این بخاطر عدم آشنایی طراحان و اپراتورها و کسانی که در صنعت کارتن دخیل هستند می‌باشد.
ما باید منابع آموزشی خود را ارتقا دهیم. تا زمانی که آموزش ارتقا پیدا نکند و افرادی که در این صنعت مشغول به کار هستند به کشورهای دیگر نروند و کارهای آنها را نبینند و یا حداقل کارهایی که وارد ایران می‌شود را آنالیز نکنند، مثلا از نظر طراحی، کاغذ، نوع نرم‌افزار به کار رفته و قابلیت دستگاه‌ها، وضعیت به همین شکل باقی می‌ماند.
ما دستگاه‌های گرافیک را وارد کردیم ولی علم استفاده از آن را نداریم و به همین خاطر باز هم از همان چاپ‌های بی‌کیفیت استفاده می‌کنیم.

 

iranpack sanat bastebandi 172 shafei ahmadi

ماشین‌آلات پیشرفته تاثیر خوبی روی بسته‌بندی میوه و صنایع دستی داشته

حمید احمدی مدیر تولید شرکت پرند پیشتاز

نیاز فعلی صنف ما این است که بحث آموزش را بالا ببریم. با توجه به اتفاقاتی که در مورد چاپ و بسته‌بندی در ایران افتاده این سمینارها و آموزش‌ها نیاز بوده و از سوی انجمن همگن کارتن انجام شده و برای پیشرفت کار بسیار خوب است. صنعت بسته‌بندی ما تا چند سال گذشته نسبت به اشل جهانی خیلی سطح پایینی داشت. ولی اخیرا این صنعت رشد کرده است. تخصص‌هایی وارد این حرفه شده، با ورود گرافیک و ماشین‌آلات پیشرفته تاثیرات خوبی روی بسته‌بندی میوه، صنایع دستی و کلا هرچیزی که نیازمند بسته‌بندی است ایجاد شده است و با تلاشی که از سمت دوستان دیده می‌شود سال آینده، سال خوبی برای بسته‌بندی خواهد بود.

چاپ فلکسو از حالت سنتی خارج شده

مهدی شفیعی مدیر فروش شرکت پرند پیشتاز

موضوع چاپ کارتن خیلی گسترده است و مطمئنا در یک جلسه نمی‌توان به آن پرداخت. امروز در این جلسه به موارد خوبی اشاره شد از جمله بهبود کیفیت چاپ و خدمات و تولیدی که اکثر تولیدکننده‌ها دارند.
مطالب خوب بود ولی به نظر من مواردی که عنوان شد بیشتر به تکنولوژی قبل مربوط می‌شود و در حال حاضر تکنولوژی، نحوه کار و کیفیت کاملا تغییر کرده و دستورالعمل‌ها عوض شده است. همه ماشین‌آلات جدید آورده‌اند و جا برای کار بسیار است.
چاپ فلکسو از حالت سنتی خارج شده است. شرکت‌های خوبی پا به عرصه گذاشته‌اند. ماشین‌آلات جدیدی وارد شده و چاپ خیلی پیشرفت داشته ولی مقدمات پیش از چاپ ما هنوز به اندازه دستگاه‌ها و توان تولید بالا نرفته است.

 

iranpack sanat bastebandi 172 zamannia

در صنعت ما همکاری گروهی وجود ندارد

بهرام زمان‌نیا مسئول طراحی و کلیشه‌سازی کارتن انصار تبریز

به نظر من سمینار امروز قوی بود چراکه بزرگان این صنعت در آن حضور داشتند ولی تخصصی نبود. دوسوم سوالاتی که پرسیده شد راجع به مشکلاتی بود که افراد در کار چاپ دارند و نه مشکلاتی که عنوان این سمینار بود.
صنعت کارتن آینده دارد و بزرگ‌ترین مشکل آن، این است که همکاری گروهی در آن وجود ندارد. مثلا تجربه‌ای که من از این کار بدست آورده‌ام را در اختیار همکارم و یا کارخانه‌ای که بخواهد این کار را انجام دهد قرار نمی‌دهم و به این صورت همه ما مجبوریم هر تجربه‌ای را یک بار انجام دهیم و این مسئله باعث می‌شود که خیلی دیر به رقبای خارجی خود برسیم.

iranpack sanat bastebandi 172 manzour

افزایش کیفیت ارتباط مستقیم با بازاریابی دارد

دکتر مهدی منظورالاجداد کارشناس صنایع کاغذ، خمیر و مقوا

در دنیا گاهی سی و پنج تا چهل درصد هزینه تمام شده محصول صرف چاپ و بسته‌بندی می‌کنند. این جلسات تخصصی که برگزار می‌شود کمک می‌کند که دانش و تکنولوژی موجود انتقال پیدا کند و از آن جایی که افراد شرکت‌کننده اغلب در این صنعت دست‌اندرکار (مثلا اپراتور و یا مسئول دستگاه) هستند، این بحث‌های علمی کمک می‌کند تا سطح دانش آنها خیلی سریع بالا رود و چون آنها این دانش را در کارشان استفاده می‌کنند در بهره‌وری و کیفیت چاپ و بسته‌بندی تاثیر بسیار مثبتی می‌گذارد و در نهایت در بخش تولید، بازاریابی و فروش بیشتر موثر است. بنابر این این جلسات جدا از این که سطح تکنولوژی و آگاهی افراد را بالا می‌برد با بالا بردن سطح بازاریابی و درآمد ارتباط مستقیم دارد. یکی از ضعف‌هایی که ما امروز در برابر کشورهای پیشرفته داریم بحث بازاریابی است. وقتی کیفیت بالا رود خود به ‌خود بازاریابی هم بهتر می‌شود و این جلسات می‌تواند به این قضیه کمک کند که ما در آینده صادرات کارهای چاپی داشته باشیم.

 

iranpack sanat bastebandi 172 tahmasebi
سابقه کم آموزش در صنعت کارتن

حسن‌علی امینی مدیر فنی کارتن خیرخواه

به نظر من این کار خیلی جالب است. در ایران خیلی کم چنین کارهایی دیده می‌شود. در این جلسات تبادل اطلاعات خوبی صورت می‌گیرد. اگر اشتباه نکنم حدود نود سال است که صنعت کارتن وارد ایران شده است و در این نود سال خیلی کم اتفاق افتاده که چنین جلساتی داشته باشیم. به نظر من خوب است که این حرکت ادامه پیدا کند، مخصوصا برای جوانان. بنده پنجاه سال است که در این حرفه فعالیت دارم. کارم را از سال 44 در گروه صنعتی بهشهر شروع کردم. سی سال آن جا مشغول بودم و سمت‌های مختلفی داشتم از مدیر‌تولید، مدیر فنی و مسئول چاپ گرفته تا بازاریابی و مدیریت فروش و … این کار زوایای زیادی دارد، چه در تولید و کارهای چاپ و بسته‌بندی و چه در فروش.W

 

ماشین‌آلات خوب، بهره‌برداری بد

امیر آمره‌ای اپراتور چاپ شرکت کارتن ایران

به نظر من سمینار مثبتی بود. من وقتی در سمینار شرکت می‌کنم جنبه‌های دیگر آن را هم می‌بینم. اطلاعاتی که راجع به ساخت کلیشه و طراحی هست را می‌شنوم.
ماشین‌های خوبی وارد ایران می‌شود ولی نگه‌داری از دستگاه‌ها خوب نیست و آموزش کار با دستگاه‌ها اتفاق نمی‌افتد و دستگاه‌ها زود فرسوده می‌شوند و این به دلیل عدم شناخت اپراتور از دستگاه است و با وجود ورود ماشین‌های جدید کیفیت چاپ ما خوب نیست.

گزارش از ویدا قبادی/ عکسها: محمد حبیبی

بیشتر بخوانید . . .