بروزرسانی تکنولوژی و دانش در علوم و فنون صنعت کارتن و ورق ضروری است

مشکل خارجی ناشی از مصرف بی‌رویه بسته‌بندی‌های پلیمری به دلیل تولید داخلی مواد پلیمری، ارزان بودن آن نسبت به کاغذ و کارتن و سایر بسته‌بندی‌های سلولزی می‌باشد.

گفتگو با رسول طهماسبی مدیرعامل شرکت تعاونی انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق

گفت و گو از: رامین اکبری

برای ارتقاء کیفی کارتن و ورق چه اقدامات مهمی انجام گرفته؟

جهت ارتقای تکنولوژی کارتن و ورق در درجه اول سعی تعاونی به ارائه مواد اولیه کارخانجات با کیفیت مناسب می‌باشد.در درجه دوم با تشکیل کلاس‌های مختلف آموزشی سعی بر آن است که همکاران فنی و اجرایی در این صنعت علاوه بر تجربه و دانش خود در علوم و فنون این رشته به روز باشند.

ضمناً با متخصصین خارجی نیز در این زمینه مذاکره شده تا بتوانند با تشکیل سمینار برای مدیران میانی این صنعت در ایران و بازدید از کارخانجات خودمان و همین طور بازدید سهامداران تعاونی از کارخانجات خارجی تبادل اطلاعات صورت پذیرد.

 

مهمترین استراتژیهای تعاونی در آینده چیست؟

از اهداف تعاونی تنظیم بازار در زمینه کاغذ و کارتن و حمایت از اعضاء خود با منابع مالی که در اختیار دارد می‌توان نام برد. خرید اجناس به صورت عمده و فروش آن به اعضاء خود با قیمت کاملاً مناسب وبعضاً تسهیلات اعتباری موجب می‌شود که تولیدکننده قیمت تمام شده خود را پایین آورد و در نتیجه به نفع مصرف‌کننده وتقویت تولیدکنندگان داخلی و یا عرضه‌کنندگان کاغذهای خارجی از دیگر اهداف تعاونی‌هاست.

 

آیا کارتن و ورق موجود در کشور پاسخگوی نیاز کشور است؟

در حال حاضر با توجه به رکود نسبی حاکم بر اقتصاد کشور نیاز به کارتن و ورق حدود600،000 تن برآورد می‌گردد که تولید سال 1394 کشور نیز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مقدار 520،000 تن و در سال 1393 نیز حدود 620،000 تن اعلام شده است. بیشترین تولید کارتن در بهترین حالت اقتصادی، 750،000 تن تا 800،000 تن در سال می‌باشد. براساس آمار منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تا ابتدای سال 1395 مقدار 2،500،000 تن جهت تولید کارتن ظرفیت‌سازی شده است که در حال حاضر طبق اطلاعات همین وزارتخانه این رقم تا 3،000،000 تن نیز افزایش یافته ، یعنی حدود 2.5 تا 3 برابر نیاز کشور، ماشین‌آلات تولید کارتن در کشور نصب و راه‌اندازی شده است.

 

رتبه و جایگاه کارتن و ورق در ایران را نسبت به دنیا بیان کنید؟

کارتن به عنوان کالای حد وسط و احداث یک واحد تولید کارتن نیاز به دانش فنی و علمی پیچیده‌ای ندارد، در اکثر کشورها احداث واحدهای مورد نیاز در سقف معقول می‌باشد، و با توجه به این که کاغذ حدود 80 درصد قیمت تمام شده کارتن را تشکیل می‌دهد و هزینه حمل و نقل نقش مهمی در انتقال کارتن در مسافت‌های طولانی و صادرات ورق کارتن و کارتن خالی (به غیر از کارتن‌های خاص) اصولاً در دنیا رایج نبوده و فقط بین کشورهای همجوار (آن هم در صورت توجیه اقتصادی) صورت می‌گیرد. از این رو تولید کارتن در کشورهای دنیا شاخصه اقتصادی تعریف شده‌ای نیست و رتبه‌بندی در این زمینه در براوردهای اقتصادی دنیا صورت نمی‌گیرد. شاید بتوان گفت مصرف کارتن در هر کشور به عنوان یکی از فاکتورهای رونق اقتصادی تلقی می‌گردد که متأسفانه در این زمینه هم تحقیقات علمی توسط مراجع اقتصادی جهانی صورت نمی‌گیرد.

 

مشکلات اساسی صنایع کارتن و ورق در ایران چیست؟

مشکلات اساسی صنایع کارتن و ورق در کشور به غیر از رکود نسبی حاکم بر اقتصاد از دو فاکتور داخلی و خارجی تشکیل یافته است. مشکل خارجی ناشی از مصرف بی‌رویه بسته‌بندی‌های پلیمری به دلیل تولید داخلی مواد پلیمری، ارزان بودن آن نسبت به کاغذ و کارتن و سایر بسته‌بندی‌های سلولزی می‌باشد. علی‌رغم ایجاد مشکلات زیست‌محیطی حاد توسط بسته‌بندی‌های پلیمری، تا کنون سازمان محیط زیست به دلایل مختلف از جمله نبودن قوانین قابل اتکا، قادر به محدود نمودن بسته‌بندی پلیمری در کشور نبوده است. مشکل داخلی صنایع کارتن و ورق نیز ناشی از ایجاد بی‌رویه و مازاد بر نیاز صنایع  تولید ورق و کارتن در کشور می‌باشد که متأسفانه باعث ایجاد رقابت ناسالم و مخرب برخی از واحدها گردیده که به خاطر ارزان فروختن کارتن خود مبادرت به تولید کارتن با استفاده از کاغذهای بی‌کیفیت می‌کنند و عملاً باعث صدمه زدن به کالاها و ایجاد ضایعات غیرمتعارف برای مصرف‌کنندگان شده و بسیاری از این مصرف‌کنندگان نیز مبادرت به تغییر بسته‌بندی خود از کارتن به بسته‌های پلیمری کرده و می‌کنند.

 

 

معرفی کلی از تعاونی انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق؟                      

انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق در سال 1383 با اهداف ذیل تأسیس گردید:

  • تلاش در جهت حفظ و حمایت از حقوق صنفی اعضاء
  • تلاش در جهت ایجاد امکانات رفاهی از قبیل تعاونی مسکن، تعاونی مصرف و صندوق تعاون برای اعضاء
  • تحقیق و بررسی مداوم در زمینه‌های تکنولوژی، اقتصادی مورد نیاز صنعت کارتن و ورق و تدوین پیشنهادات مطلوب و ارائه آن به وزارت صنایع و معادن کشور و سایر دستگاه‌های ذیربط
  • مشارکت با دیگر تشکل‌های صنعتی در داخل و خارج از کشور و یا عضویت در تشکل‌هایی که به بهبود صنعت کشور و پیشرفت هدف‌های اقتصادی و علمی و ارتقاء سطح کمی و کیفی این رشته صنعتی کمک می‌کند.

با این تعاریف انجمن برای تکمیل خود در حوزه اقتصاد و تبادلات مالی و نقشی که در سیاستگذاری‌های کلان  داشت. بنابر این در سال 1389 شر کت تعاونی اعضای انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق تاسیس گردید تا نیاز اعضاء خود را از نظر اقتصادی تامین نماید.

و در حال حاضر این شرکت تعاونی برای تامین مواد اولیه اعضاء با نازلترین قیمت و در نتیجه تنظیم بازار  و ایجاد کلاس‌های آموزشی و فنی و بازدید از کارخانجات مختلف داخلی و در آینده خارجی و حتی امور بیمه برای اعضاء خود فعال می‌باشد.

 

خلاصه ای از فعالیت شرکت تعاونی اعضاء انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق:

  • جمع‌آوری مبالغ کوچک از هر عضو و ارائه سهام تعاونی در قبال سرمایه‌های اعضاء.
  • ایجاد کارآفرینی به صورت مستقیم و غیر مستقیم.
  • تنظیم نسبی قیمت‌های مواد مصرفی اعضاء (انواع کاغذ بسته‌بندی).
  • حمایت از تولیدات داخلی و تشویق اعضاء برای خرید کاغذهای داخلی.
  • جهت تعادل نوسانات قیمت در بازار کاغذهای خارجی ، خرید انبوه کاغذهای خارجی و تقسیم آنها به اعضاء تعاونی.
  • برگزاری کلاس‌های آموزشی، برای پرسنل فنی اعضاء جهت بروزرسانی علوم فنی اعضاء مطابق با استانداردهای بین‌المللی.
  • ایجاد کانال‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی جهت اطلاع‌رسانی به موقع و ایجاد وحدت بین اعضاء.
  • ایجاد وب سایت تعاونیcom   در دو زبان فارسی و انگلیسی برای بازدید عموم از فعالیت‌های تعاونی .
  • بازدید از کارخانجات مختلف تولید داخلی جهت شناخت بیشتر و حمایت از تولیدات داخلی.
  • مذاکره با متخصصین به نام کشورهای اروپایی جهت تبادل اطلاعات فنی بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی .
  • کسب سود بالا از سرمایه‌های کوچک اعضاء و تقسیم آن بین همه اعضاء به قسمی که در سال 94 سرمایه شرکت تعاونی نسبت به سال 93 بالغ بر 300 درصد رشد داشته است.
  • برگزاری گردش‌های علمی به کشورهای اروپایی که اولین آن در آینده نزدیک به کشور اتریش خواهد بود.
  • و چندین برنامه آینده شرکت تعاونی که بعد از تحقق آنها به استحضار خواهد رسید.

 

taavoni

 رسول طهماسبی متولد سال 1338 در تهران پس از اخذ دیپلم متوسطه در سال 1356 در مدرسه عالی بازرگانی در رشته مدیریت بازرگانی مشغول به تحصیل شد. لیکن با توجه به علاقه شخصی و امکان استفاده از تجارب و فنون جدید کشورهای پیشرفته تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور گرفته و در سال 1361 بعد از اخذ پذیرش از دانشگاه فنی وین به کشور اتریش سفر و در رشته مهندسی کامپیوتر با گرایش نرم‌افزار مشغول به تحصیل می‌شود. پس از اتمام تحصیلات در دفتر مرکزی شرکت BAU-MAX و دوره‌های آموزشی شامل روانشناسی خرید، روانشناسی فروش، تحقیق در عملیات سپری و پس از 10 سال  به کشور بازگشت.

 

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .