رشد پرشتاب سرمایه‌گذاری در واحدهای صنعت لیبل ایران

به مناسبت برگزاری
دومین کنفرانس لیبل
در سال گذشته و پس از توا فق برجام و اخبار نویدبخش و امیدواری‌های شکل گرفته همراه با قابلیت‌های بی‌نظیر کشور برای صادرات مواد غذایی (که بیشترین مصرف لیبل را دارند) همچنین آمادگی و تسلط اغلب مدیران صنعت چاپ به شیوه و چگونگی واردات تجهیزات مورد نیاز در کنار بررسی‌هایی که منجر به تصمیماتی که تا پیش از این انجام داده بودند گردید همراه با همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات سبب پیدایش روندی شد که امروزه منجر به گشایش نسبی در فضای تجارت شده است بطوری که هم زمان با برپایی دومین همایش لیبل در صنعت بسته‌بندی؛ اخبار امیدوارکننده و در بسیاری موارد شگفت‌آور و قابل توجهی از این صنعت به گوش می‌رسد.

تا پیش از برگزاری اولین همایش “جایگاه لیبل در صنعت بسته‌بندی ایران” در تابستان 1389 بسیاری از مدیران و حتی صاحب‌نظران متوجه عرصه و دامنه وسیع این صنعت نبودند و مباحث مربوط به آن زیر مباحث عمومی و اغلب تکراری مطرح شده در مورد کل صنعت بسته‌بندی پنهان و خارج از دایره اهمیت و دید دست‌اندرکاران قرار داشت.
اما وقتی در آن سمینار اطلاعات دست اول و تخصصی و قابل اعتمادی ارائه و ارقام مربوط به حجم مصرف و سرمایه‌گذاری در صنعت بسته‌بندی آن هم فقط در بخش لیبل مطرح شد صاحبان صنایع و مدیران چاپخانه‌های بزرگ و مخاطبین همایش بخوبی متوجه این مقوله شدند.
در سال گذشته و پس از توا فق برجام و اخبار نویدبخش و امیدواری‌های شکل گرفته همراه با قابلیت‌های بی‌نظیر کشور برای صادرات مواد غذایی (که بیشترین مصرف لیبل را دارند) همچنین آمادگی و تسلط اغلب مدیران صنعت چاپ به شیوه و چگونگی واردات تجهیزات مورد نیاز در کنار بررسی‌هایی که منجر به تصمیماتی که تا پیش از این انجام داده بودند گردید همراه با همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات سبب پیدایش روندی شد که امروزه منجر به گشایش نسبی در فضای تجارت شده است بطوری که هم زمان با برپایی دومین همایش لیبل در صنعت بسته‌بندی؛ اخبار امیدوارکننده و در بسیاری موارد شگفت‌آور و قابل توجهی از این صنعت به گوش می‌رسد.
در این ارتباط آگاهان اقتصادی و سیاسی معتقد هستند اگر چه این روند دیر یا زود در کشور شکل می‌گرفت ولی توافق برجام و ترسیم افقی روشن از تجارت با ایران باعث شد نگاه‌های سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به توانمندی‌های صنایع چاپ و بسته‌بندی در ایران جدی‌تر شود تا حدی که این بخش سرعتی در خور توجه پیدا کرده و به سمت رقابتی شدن پیش رود.
ورود و نصب پیشرفته‌ترین تجهیزات مربوطه در کنار سرمایه‌گذاری‌های به نتیجه رسیده در بخش مواد اولیه صنعت لیبل نظیر کاغذ پشت‌چسبدار و انواع فیلم‌های پلیمری و… همراه با حضور تمام قد صاحبان صنایع و تامین‌کنندگان مواد اولیه و تجهیزات این صنعت به عنوان حامی در عین ورود چهره‌های شاخص و جهانی به عنوان میهمانان این همایش نظیر راجر پلو مدیر بزرگ‌ترین نمایشگاه چاپ لیبل در جهان و… نشانه آشکاری است از تحولی بزرگ که این بار نه احتمالا بلکه بطور حتم در آینده‌ای بسیار نزدیک قادر است این صنعت را به جایگاهی پویا برساند.
از اتفاقات خوش این ماجرا نقش کمرنگ مراکز دولتی در تمامی عرصه‌های این جریان می‌باشد. اما بهترین نتیجه و دست‌آورد این جریان و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته این است که تولیدکنندگان ایرانی بخصوص در بخش صنایع غذایی و آشامیدنی‌ها که مهمترین مصرف‌کننده لیبل هستند، بازار کاذبی که برای صنعتگران چینی و ترکیه‌ای و حتی امارات ایجاد کرده و نیاز خود را از آن جا تامین می‌کرده و با مشکلات فراوان به خصوص در انتقال ارز و…کار خود را پیش می‌بردند فاصله گرفتند.
تا چند سال پیش نزدیک به نود و پنج درصد لیبل‌های خاص‌تر و نیازمند تکنولوژی مدرن در کشورهای چون ترکیه و امارات به چاپ می‌رسید. اما یکباره با فعالیت‌هایی که انجام شد توجه سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان صنعت چاپ کشور به این بخش بیشتر شد و اینک امکان سرازیر شدن سفارش‌ها به داخل ایران را پیدا شده و صاحبان کالا در تعاملی به مراتب آسان‌تر و ایمن محصول خود را تولید می‌کنند.
از سویی دیگر نتیجه این فرآیند؛ کارافرینی و رونق در صنعت بحران‌زده چاپ در کشور خواهد بود. این در حالی است که طبق شاخص‌های جهانی صنعت چاپ لیبل، نزدیک به 30 درصد از تولیدات لیبل بیش از 70 درصد سود دارد که مربوط به لیبل‌های خاص با جلوه‌های ویژه بصری و تکنولوژی‌های مدرن هستند و 70 درصد تولیدات لیبل‌ها؛ عمومی و تنها 30 درصد سود را در اختیار گرفته‌اند تولید لیبل بسیار تخصصی و دارای ابعاد بسیار گسترده است.
این ابعاد و تولیدات گسترده باعث رونق تولید در بازار لیبل جهان شده است و ایران در این منطقه از جهان پتانسیل بالایی برای ایجاد بازارهای جدی و پاسخگویی به تقاضاها را دارد و هدف‌گذاری دقیق و خرید ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز بازار هدف کمک شایانی به رشد وموفقیت چاپخانه‌ها و واحدهای مرتبط با تولید لیبل خواهد کرد سایت معتبر و مرجع اطلاعات تجاری؛ پایرا اعلام کرده که درحال حاضر بازار لیبل در دنیا بیشترین بخش بسته‌بندی را در اختیار دارد و این رشد و توسعه تا سال 2020 میلادی ادامه خواهد داشت.
حضور راجر استفان پلو مدیر بزرگترین نمایشگاه چاپ لیبل در جهان و دیگر متخصصان جهانی در کنفرانس لیبل کافی است تا متوجه باشیم بازار این صنعت؛ یعنی تولید و چاپ لیبل در خاورمیانه و شمال آفریقا  که بیش از چهار میلیارد دلار در سال گذشته بوده با سرعت در حال رشد می‌باشد و حضور متخصصان باتجربه و با انگیزه در کشور ما می‌تواند  با سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی؛ پاسخگویی و رفع نیاز منطقه را مد نظر قرار دهد.
در حال حاضر مصرف سرانه لیبل در این منطقه حدود 3 دلار است در حالی که در ایالت متحده و اروپا این مصرف سرانه به 30 دلار می‌رسد که این خود مسیر رو به رشد و تضمین بازگشت سرمایه‌گذاری و رشد روزافزون در این موضوع را نشان می‌دهد از سویی افزایش نسبی تولیدات لیبل داخلی و رقابت قابل توجه ریال ایران با پول کشورهای همسایه بازار لیبل ایران را گرمتر از گذشته و یا بهتر از همیشه برای چاپخانه‌داران تولیدکننده و شرکت‌ها و برندهای مصرف‌کننده لیبل کرده است.
مطمئنا تولیدکنندگان صاحب‌نام ماشین‌آلات چاپ لیبل، تولیدکنندگان مواد اولیه و ملزومات این بخش از چاپ و …  بیشتر و بهتر از همیشه به این روند رو به رشد جهانی توجه داشته و دارند از این رو برای تقاضای جدید، رشد و توسعه برنامه‌ریزی دقیقی صورت داده‌اند.
صنعتگران ایرانی نیز می‌توانند با تکیه به این موقعیت ممتاز تسهیلات و امکانات بهتری را در مذاکرات بین‌المللی خود مطالبه کنند اما در عین حال با توسعه روز افزون تجهیزات و امکانات مدرن در این صنعت باید متوجه نگرانی قدیمی و مهمی باشیم  که عبارت است از ضعف بزرگ آموزش و کمبود نیروی متخصص و عدم تسلط گروه بزرگی از طراحان به این دستاوردها که ناشی از بی‌توجهی مراکز دانشگاهی و علمی به این مهم می‌باشد و این نکته که همیشه تن رنجور صنعت چاپ را  همیشه آزرده کرده، می‌بایست در آسیب‌شناسی این جریان مورد توجه جدی قرار بگیرد.
دومین کنفرانس لیبل ایران روز سه‌شنبه دوم شهریور از ساعت 9 صبح در محل اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی برگزار شد.

بیشتر بخوانید . . .