گپ کوتاه با سفیر K

گفت و گوی رضا نورائی با اولریش رایفن‌هایزر
در حاشیه سمینار معرفی نمایشگاه K2016

سمینار معرفی نمایشگاه K2016 در آخرین روز نمایشگاه ایران‌پلاست در طبقه آخر سالن خلیج فارس برگزار شد. اولریش رایفن‌هایزر بزرگترین پسر از خانواده رایفن‌هایزر و رییس هیات مدیره این شرکت همچنین رییس انجمن پلاستیک در اتحادیه ماشین‌سازان آلمان (VDMA) که خود به خود رییس شورای غرفه‌گذاران نمایشگاه K2016 هم می‌شود به عنوان سخنران اصلی سمینار با مدعوین ایرانی درباره این نمایشگاه سخن گفت.
وی در حاشیه سمینار در یک گفت و گوی ویژه با سردبیر ماهنامه صنعت بسته‌بندی به پرسش‌های او پاسخ گفت که در ادامه می‌خوانید.

iranpack-sanat-bastebandi-k-05اولریش رایفن‌هایزر:
در حال حاضر جایگزینی برای پلی‌استر نمی‌بینم.

– نمایشگاه K2016 چه جذابیتی برای صاحبان کالاهای عمومی می‌تواند داشته باشد. ره‌آورد این نمایشگاه برای تولیدکنندگان کالا چیست؟
در رابطه با بسته‌بندی مواد غذایی تکنیک استفاده از بسته‌های چندلایه مورد توجه است زیرا ماندگاری محصول را بالا می‌برد. در این حال ما به دنبال هر چه نازکتر کردن لایه‌ها هستیم. البته این باعث کاهش قیمت هم خواهد بود.
همچنین امروزه در اروپای مرکزی توجه همه به استفاده بیشتر از مواد بازیافتی است.  مواد بازیافتی که کیفیت بالا داشته باشند اما چون بازیافت شده‌اند ارزانتر هستند.

– فکر کنم دستگاه‌های کواکسترودر نقش مهمی در ایجاد چندلایه‌های نازک همراه با قیمت تمام‌شده پایین دارند. اما قیمت خودشان بالاست. آیا برای رسیدن به آن هدفی که گفتید کاری برای پایین آوردن قیمت ماشین‌آلات کواکسترودر شده است؟
حق با شماست. آنها گرانتر هستند. اما به هر حال مرسدس بنز هم بهای خودش را دارد. اگر استفاده بهینه از ماشین‌آلات گران قیمت شود بهره‌وری بالاتری خواهیم داشت.
صنایع ماشین‌سازی در آلمان سعی دارند محصولاتی تولید کنند که توانایی رقابت در بازار جهانی را داشته باشند. در نتیجه تلاش در بالا بردن کیفیت ماشین‌آلات است. ماشین‌آلاتی که روند تولید برای محصول تولید شده را ارزانتر کنند. اگر بخواهید در قیمت ساخت ماشین صرفه‌جویی کنید آن وقت به دام ماشین‌های چینی و امثال آن خواهید افتاد و این رقابتی است که ما برنده آن نخواهیم شد.
کاری که ما در آلمان انجام می‌دهیم این است که سعی می‌کنیم کیفیت فنی ماشین‌آلات را بالا ببریم. یعنی تکنولوژی بهتر استفاده کنیم تا محصول پردازش شده با آن ماشین ارزانتر شود.

– گرایش روزافزون به سمت استفاده از فیلم‌های پلی‌استر را شاهد هستیم. این گرایش را چه قدر درست و بجا می‌بینید؟ و این که آیا محصول دیگری برای جایگزینی پلی‌استر در راه است؟
واقعیت این است که در حال حاضر در سراسر جهان پلی‌استر بهترین ماده موجود برای جایگزینی بقیه مواد مشابه است. بخوبی می‌توان آن را تولید و پردازش کرد. من در حال حاضر جایگزینی برای آن نمی‌بینم.

– درباره ظروف چندلایه از شما می‌پرسم. چه قدر تکنولوژی تولید ظروف چندلایه قابل دسترس شده؟ مثلا ظروف بادی چندلایه. زیرا این تکنولوژی هم آن چنان فراگیر نشده و هم گران است و ما علاقمند هستیم که در ایران از آن استفاده گسترده داشته باشیم.
بله. همین طور است. اتفاقا روندی که آغاز شده و در آینده هم به دقت پیگیری خواهد شد ایجاد ظروف چندلایه چه برای بسته‌بندی و چه نگهداری به طور کلی است. ما باید ظروفی بسازیم که در آن از لایه‌های بازدارنده پرهزینه استفاده نشده باشد و به جای آن از پلیمرهای مناسب این کار استفاده شده باشد. بله این روندی است که حتما در آینده بیشتر به آن پرداخته خواهد شد.

– شرکت رایفن‌هایزر در نمایشگاه چه نوآوری را ارائه خواهد داد؟
برای ایجاد محصولات هوازی سعی داریم یک MDO بسازیم که در داخل سیستم تولید شده باشد و نسبت به MDOهایی که کنار خط تولید ایجاد می‌شوند کیفیت بالاتر و بهتری را ارائه دهند. همچنین در حال کار بر روی سیستمی هستیم که بتواند میزان مواد در نازل را کاهش دهد تا بتوانیم محصولاتی ارائه دهیم که هم در نهایت ارزانتر باشند و هم قابلیت‌های کاربردی بالایی داشته باشند.

iranpack-sanat-bastebandi-k13

بیشتر بخوانید . . .