یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت، خودشناسی است

علیقلی اعظمی مدیرعامل شرکت کارتن میهن:
گفت و گو از فريده سيف، مدير داخلي همايش توسعه صنعت چاپ آذربایجان شرقی

دبيرخانه اولين همايش توسعه صنعت چاپ آذربايجان شرقي كه بزودي در شهر تبريز برگزار خواهد شد گفت و گويي با استاد عليقلي اعظمي چهره ماندگار مديريت در ايران و صنعت بسته‌بندي كشور داشته كه در ادامه تقديم خوانندگان محترم مي‌شود.
بیوگرافی مختصری از خود و تاریخچه‌ای از کارتن میهن ارائه دهید.
علیقلی حسنی اعظمی هستم و حدود 42 سال است که در شرکت کارتن‌سازی میهن مشغول فعالیت می‌باشم.
شرکت کارتن‌سازی میهن به منظور تأمین نیاز روزافزون صنعت بسته‌بندی کشور در سال 1341 شمسی تأسیس گردید.
در سال 1354 با هدف بازسازی و نوسازی کارخانه، در کیلومتر 17 جاده مخصوص کرج در زمینی به مساحت 50 هزار مترمربع که شامل 14 هزار متر سوله بود با ماشین‌آلات مدرن روز آن زمان تجهیز و ادامه‌ی فعالیت خویش را از سر گرفت.

چه چیز باعث ارتقا و توسعه‌ی تولید و کیفیت در کارتن میهن شده است؟
استراتژی کارتن میهن از ابتدا بر اساس دیدگاه‌های بنیان‌گذار فقید خود، زنده‌یاد استاد حاج میرمصطفی سیدعالی‌نسب، در تولید محصول با کیفیت و در حد شأن والای مصرف‌کننده‌ی ایرانی بوده و لذا برای برآورده ساختن این اصل همواره انتخاب و گزینش برترین‌ها مبنای عمل بوده است. بنابر این بکارگیری پیشرفته‌ترین تکنولوژی و سریعترین ماشین‌آلات تولید ورق، برش و چاپ کارتن با سایزهای متنوع موجب گردید به سرعت شرکت کارتن‌سازی میهن، جایگاه یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی کارتن را کسب نماید.

دلایل اصلی موفقیت‌تان چه بوده است؟
موفقیت در زندگی لازمه داشتن دانش بالا، ثروت زیاد، قدرت و مقام اجتماعی نیست، بلکه موفقیت یعنی خود باشیم، نه دیگری. عوامل ذیل را می‌توان رمز موفقیت مجموعه‌ی میهن و این جانب برشمرد:
* صداقت در کار
* احترام به بزرگان صنعت
* پیگیری امور صنفی تا حصول نتیجه‌ی دلخواه
* همکاری و تبادل اطلاعات با سایر صنوف، تشکل‌ها و انجمن‌های مرتبط.
* ایمان به موفقیت: از طریق روی آوردن به افکار مثبت و طرد افکار منفی.
* تصمیم و قاطعیت: با وجود امکانات کم و شرایط سخت با اراده قوی و عزم راسخ سعی در غلبه بر موانع و مشکلات نموده و تندباد حوادث را پشت سر بگذارم.
* پشتکار و استقامت: در عرصه پیکار زندگی تسلیم موانع نشده و با صبر و شکیبایی به راه خود ادامه دادم.
* خودشناسی: یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت، خودشناسی است. منظور از خودشناسی، شناسایی ذوق و استعداد و توانایی‌هاست.

چه نیازهایی باعث به وجود آمدن کارتن میهن شد؟
گسترش روزافزون صنعت در کشور و به تبع آن تأسیس کارخانجات صنعتی و تولید انواع کالاهای متنوع، لزوم گسترش صنعت بسته‌بندی را موجب گردید. در این میان، ویژگی‌های برجسته بسته‌بندی کاغذی و مقوایی از جمله استحکام خوب، وزن کم، انعطاف‌پذیری و قابلیت اعمال انواع طرح‌ها باعث شد این نوع بسته‌بندی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
از این رو، شرکت کارتن‌سازی میهن به عنوان دوّمین کارخانه کارتن‌سازی در ایران راه‌اندازی و شروع به فعالیت نمود.

ارتقای سطح منابع انسانی چه تاثیری در کیفیت و کمیت تولیدات کارتن میهن دارد؟
در حوزه‌ی منابع انسانی نیز شرکت کارتن‌سازی میهن با اتکاء به سرمایه‌ی انسانی مجرّب و متخصص خود توانست ضمن به روزآوری دانش مدیریت، با تحقیق و بررسی نیازهای مشتریان، تولیدات خود را جهت تأمین سلایق مصرف‌کنندگان ارتقاء بخشد. که بی‌تردید، کارتن‌سازی میهن بخش عمده‌ای از رضایت و وفاداری مشتریان خود را مرهون تلاش‌، مسئولیت‌پذیری و صداقت پرسنل و مدیران خود می‌داند و بر آن است همواره این مسیر را با هدف‌گذاری و اجرای دقیق پروژه‌های بهبود، با تمرکز بر ارتقاء کیفیت و بهره‌وری بطور مستمر ادامه دهد. با این رویکرد بود که اجرای برنامه‌های طرح و توسعه و خرید و نصب و راه‌اندازی تجهیزات پیشرفته چاپ، توان این شرکت را در برآورده ساختن نیاز صنعت بسته‌بندی به چاپ چهاررنگ با کیفیت برتر را امکان‌پذیر ساخت.

اعتبار کارتن میهن در بین مشتریان به چیست و مشتریان شما چه گروه‌های از صنعت هستند؟
شعار مجموعه‌ی میهن در طول سالیان متمادی فعالیت تجاری که همواره سرلوحه‌ی کار قرار دارد این است که “به آن چه می‌گوئیم و می‌نویسیم عمل می‌کنیم”.
همان طور که ملاحظه می‌فرمائید، ما خود را در قبال جلب رضایت و اعتماد مشتریان مسئول می‌دانیم و بر این باوریم که این رضایت و جلب اعتماد به وسیله‌ی تحقق اهداف، توسعه منابع ، احترام متقابل، عدالت، صداقت و وجدان کاری حاصل خواهد شد. بخشی از مشتریان در صنعت‌: شوینده‌ها و بهداشتی و دارویی، سلولزی، مواد غذایی، و صنایع مختلف هستند.

رتبه کیفیت و کمیت در تولید میهن در چه جایگاهی قرار دارد؟
کیفیت محصولات تولیدی کارتن‌سازی میهن در مقایسه با کمیت در جایگاهی بالاتری قرار دارد چراکه کیفیت توسط مشتری تعریف می‌شود. مهمترین ویژگی کیفیت پیوند آن با مشتری است. کیفیت همان چیزی است که مشتری می‌گوید. یعنی باید درست همان چیزی که او می‌خواهد به او داده شود. بنابر این رضایت مشتری بستگی به کیفیت کالا و خدمات ما دارد.

شیوه جلب رضایت مشتری در کارتن میهن چیست؟ (سلیقه فکری مخاطب یا رفع نیاز مخاطب)
همواره خود را در جايگاه مشتری قرار مي‌دهيم و با توجه به قوانين و مقررات شرکت و همفکري با ايشان سعي خواهيم کرد رضايت آنان را تامين کنيم. عنوان نمودن “رضايت مشتري” از جانب ما تنها بيان يک کلام زيبا نمي‌باشد، بلکه تلاش و تفکر بر آن و پيشي گرفتن از حد انتظارات، هدف ماست. بر اين باوريم، رضايت مشتري تنها زماني مفهوم خواهد داشت که او در قلب خويش از ارائه خـدمات ما راضي و در فکر خويش در پي زماني ديگر براي ديدار مجدد با ما باشد.

بیشتر بخوانید . . .