پتانسيل بالايي براي مشاركت در اين نمايشگاه مي‌بينم

پيتر اشميتز مدير بخش خارجي شركت نمايشگاهي دوسلدورف:
اشميتز: نام من پيتر اشميتز است و از نمايشگاه دوسلدورف آمده‌ام. بيست و هشت سال است كه در بخش نمايشگاه‌هاي خارجي براي اين شركت كار مي‌كنم. در اين بخش حدود شصت كارمند كار مي‌كنند. بخش نمايشگاه‌هاي خارجي خود به سه بخش تقسيم مي‌شود كه مديريت يكي از اين بخش‌ها كه نمايشگاه‌هاي بسته‌بندي هم در آن است با من مي‌باشد. همچنين وقتي وزارت اقتصاد آلمان نمايشگاه خارجي برگزار مي‌كند باز هم مديريت آن نمايشگاه‌هاي خارجي با من است.

اشميتز: نام من پيتر اشميتز است و از نمايشگاه دوسلدورف آمده‌ام. بيست و هشت سال است كه در بخش نمايشگاه‌هاي خارجي براي اين شركت كار مي‌كنم. در اين بخش حدود شصت كارمند كار مي‌كنند. بخش نمايشگاه‌هاي خارجي خود به سه بخش تقسيم مي‌شود كه مديريت يكي از اين بخش‌ها كه نمايشگاه‌هاي بسته‌بندي هم در آن است با من مي‌باشد. همچنين وقتي وزارت اقتصاد آلمان نمايشگاه خارجي برگزار مي‌كند باز هم مديريت آن نمايشگاه‌هاي خارجي با من است.
در كنار اينها ما حتي نمايشگاه‌هاي خارجي را كه شركت ما در آن مسئوليتي ندارد مديريت مي‌كنيم. شركت ما پنجاه سال است كه به همين گونه فعاليت مي‌كند و اولين آن در روسيه بود. اكنون علاقه داريم اين كار را در ايران انجام دهيم و مطمئن هستيم كه مي‌توانيم موفق شويم. البته اين در صورتي است كه شرايط حاضر بهبود پيدا كند. به همين دليل ما فكر كرديم كه بهتر است زودتر خود را به ايران برسانيم و بستر اين كار را آماده كنيم.
بايد بگويم من در سال 2014 ميلادي سه بار به ايران سفر كردم. يك سفرم در جريان نمايشگاه ايران‌پلاست بود. حتما شما نمايشگاه‌هايي كه در دوسلدورف برگزار مي‌شود را مي‌شناسيد. در واقع ما اكنون به دنبال صحبت درباره موضوعاتي هستيم كه نمايشگاه‌هاي معتبر جهاني آن را در دوسلدورف برگزار مي‌كنيم. براي مثال نمايشگاه‌هاي K، اينترپك، دروپا، مديكا و…
آن چه كه ما را در اين رابطه مصمم مي‌كند خواسته و علاقه مجريان ايراني نمايشگاه‌ها براي تقويت غرفه‌گذاران خارجي است. زيرا ما توانايي بسيار قوي در ارتباط با جذب غرفه‌گذاران خارجي داريم. بايد بگويم من پتانسيل بسيار بالايي در ايران براي همكاري مي‌بينم. من اميدوارم ما بتوانيم همكاري بزرگي را با ايران شروع كنيم و غرفه‌گذاران بين‌المللي بيشتري را براي نمايشگاه‌هايي مثل همين نمايشگاه جذب كنيم. به هر حال همه اينها در گرو آن است كه شرايط بگونه‌اي تغيير كند كه زمينه اين همكاري‌ها فراهم شود.
صنعت بسته‌بندي: آيا چنين همكاري با كشورهاي همسايه ايران هم وجود دارد؟
اشميتز: اگر بتوان امارات متحده عربي را يكي از كشورهاي همسايه ايران به حساب آورد بايد بگويم بله. ما چنين همكاري را با شريكان محلي در آن جا هم داريم و نمايشگاه‌هاي اختصاصي خودمان را برگزار مي‌كنيم.
صنعت بسته‌بندي: با ديدن اين نمايشگاه چقدر اميد داريد كه غرفه‌گذاران آلماني يا اروپايي را به اين بازار جذب كنيد؟
اشميتز: در مورد موضوعات چاپ يا بسته‌بندي يعني اين نمايشگاه هم‌اكنون نمي‌توانم درصد دقيقي به شما بگويم. اما در مورد بخش پلاستيك ما يك نظرسنجي از طرف‌هاي تجاري خود (غرفه‌گذاران) در نمايشگاه K انجام داديم و بازخورد مثبتي را از آنها دريافت كرديم. تمايل زيادي در شركت‌هاي بخش لاستيك و پلاستيك نه تنها در آلماني‌ها بلكه از طرف همه كشورها براي شركت در نمايشگاه‌ مربوطه در ايران وجود دارد. اين را مي‌توان بنوعي به اين نمايشگاه يعني نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي هم ربط داد. به طور كلي مي‌توانم بگويم اين نمايشگاه در مقايسه با نمايشگاه ايران‌پلاست نمايشگاه قوي‌تري است. يعني شركت‌هاي داخلي را كه در اين نمايشگاه حضور دارند خيلي قوي‌تر ارزيابي مي‌كنم. البته حضور شركت‌هاي چيني در اين نمايشگاه را هم بسيار بالا مي‌بينم. پتانسيل بالايي را براي مشاركت در اين نمايشگاه مشاهده مي‌كنم و مطمئن هستم ما مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم.
البته بايد بگويم اگر من اين گونه با قاطعيت از احتمال موفقيت در ايران مي‌گويم به خاطر وجود نماينده كارامد و توانايي است كه ما در ايران داريم.
همچنين من اين حرف را با تكيه بر متخصصاني كه در بخش نمايشگاهي داريم مي‌زنم و بر پايه تجربه‌اي كه فقط به نمايشگاه اينترپك در دوسلدورف محدود نمي‌شود بلكه به كل نمايشگاه‌هايي كه در جهان برگزار كرده‌ايم مربوط مي‌شود. به عبارتي ديگر بانك اطلاعاتي و روابط ما تنها به شركت‌هايي كه در اينترپك شركت كرده‌اند محدود نمي‌شود بلكه مجموعه عظيمي از ارتباطاتي است كه با حضور در سراسر جهان به دست آورده‌ايم. من پيشنهاد مي‌كنم ايرانيان براي آشنايي با فن‌آوري‌هاي روز ابتدا از نمايشگاه‌هاي پيشرو جهاني كه در دوسلدورف برگزار مي‌شود ديدن كنند. نمايشگاه‌هايي كه ما در دوسلدورف برگزار مي‌كنيم چند دهه قدمت دارند. آن چيزي كه بازديدكننده حتي در همين نمايشگاه‌هاي داخل ايران بايد به آن دقت كند موضوع كيفيت است. كميت هم مهم است اما كيفيت آن چيزي كه در نمايشگاه عرضه مي‌شود جايگاه بالاتر و مهمتري دارد.
توصيه من اين است كه نگذارند نمايشگاه خيلي چيني شود. توصيه مي‌كنم به نمايشگاه‌هاي دوسلدورف سفر كنند و ببينند نمايشگاه چه بخش‌هايي دارد. در همين سالن اگر نگاه كنيد شركت‌هاي چيني در بخش ماشين‌آلات و مواد بسته‌بندي كه بخش مواد بيشتر است مشغول فعاليت هستند. آنها محصولات خود را با قيمت ارزان عرضه مي‌كنند. شما مي‌خريد و پس از چند وقت درمي‌يابيد كه آن ماشين يا مواد ارزش خريدن نداشته و پس از مدتي كيفيت و كارايي خود را از دست داده و شما بايد خريد جديدي انجام دهيد. يك طرف ماجرا خريد ماشين است. شما ماشين را مي‌خريد و معامله انجام مي‌شود. اما آن سر ماجرا پشتيباني است. منظورم تامين قطعات و خدمات پس از فروش است. در گفت و گوهايي كه با غرفه‌گذاران و بازديدكنندگان انجام مي‌دهيم دريافتيم كه پس از خريد ماشين‌آلات از چين معمولا دو مشكل به وجود مي‌آيد. يكي مسئله زمان تحويل قطعات يدكي از سوي سازنده چيني است. دوم سرويس و خدمات پس از فروش است كه در مورد چين تقريبا نزديك به صفر است.
صنعت بسته‌بندي: خانم پنكار سال‌هاي زيادي است كه شما لبه تماس تعدادي از شركت نمايشگاهي بزرگ آلمان با ايراني‌ها هستيد. ظرفيت توسعه اين همكاري‌ها را در چه حدي مي‌بينيد؟
پنكار: به عنوان نماينده شركت نمايشگاهي دوسلدورف در ايران بايد اين را بگويم كه متاسفانه بسياري از صنعتگران ايراني اعتماد به نفس كافي را ندارند. توليدات و ساخته‌هاي بسياري از صنعتگران ايراني از كيفيت خوبي برخوردار هستند. ادعا نمي‌كنم در سطح كيفيت جهاني يا اروپايي اما آن قدر كيفيت دارند كه از نقاط مختلف جهان براي خود مشتري داشته باشند. اما جرات لازم براي حضور در يك نمايشگاه در آلمان را ندارند. در حالي كه در همان نمايشگاه توليدكننده چيني را مي‌بينيم در حالي كه كيفيت محصولات و خدماتش از صنعتگر ايراني پايينتر است و صنعتگر ايراني ما اين اعتماد به نفس را ندارد. به عنوان يك ايراني علاقمندم پس از اين شاهد حضور بيشتر ايرانيان در اين گونه نمايشگاه‌ها باشيم.

iranpack-sanat-bastebandi-20141228_104806 iranpack-sanat-bastebandi-20141228_104832

بیشتر بخوانید . . .