مجهزترین آزمایشگاه سطوح پشـت‌چسبدار در ایـران

ديرزماني نيست كه يك نام جديد در عرصه صنعت سطوح پشت‌چسبدار در ايران شنيده مي‌شود. محصولات پشت‌چسب‌دار با نام ساپرا كه با آخرين تكنولوژي اين صنعت توليد مي‌شوند بسرعت در حال ورود به چاپخانه‌هاي ليبل مي‌باشند. مواد مصرفي در هر صنعتي مانند خون در رگ‌هاي آن صنعت است.

iranpack-sanat-bastebandi-kooshki

ديرزماني نيست كه يك نام جديد در عرصه صنعت سطوح پشت‌چسبدار در ايران شنيده مي‌شود. محصولات پشت‌چسب‌دار با نام ساپرا كه با آخرين تكنولوژي اين صنعت توليد مي‌شوند بسرعت در حال ورود به چاپخانه‌هاي ليبل مي‌باشند. مواد مصرفي در هر صنعتي مانند خون در رگ‌هاي آن صنعت است. فراز و نشيب در تامين مواد باعث فشار بر صنايع مي‌شود. هر چه مواد اوليه در كشور توليد شود و هر چه كيفيت آن بالا و قيمت آن مناسب باشد صنعت از آرامش بيشتري برخوردار خواهد شد.
در اين ميان صنعت بسته‌بندي كشور شاهد يك سرمايه‌گذاري اطمينان‌بخش در توليد سطوح پشت‌چسب‌دار است.
از آن جا كه كيفيت مواد اوليه مهمترين موضوع مورد بحث در هر صنعتي مي‌باشد به نظر مي‌آيد وقتي برند جديدي در بخش توليد مواد وارد بازار مي‌شود ابتدا بايد از او درباره تحقيق و توسعه و كنترل كيفي مواد و فرايند توليد پرس و جو كرد. از اين رو پيش از هر كس به سراغ مسئول اين امور در شركت ايراندار آمديم تا اين مهم را از او جويا شويم.
آرزو كوشكي رييس تحقيق و توسعه و كنترل كيفيت اين شركت  است. از جمله سوابق و تجربيات وي مي‌توان به دوازده سال سابقه فعاليت در مركز تحقيقات يك گروه صنعتي بزرگ و فعال در صنايع مختلف آرايشي و بهداشتي، غذايي و شوينده اشاره كرد. فلسفه وجودي حضور اين فارغ‌التحصيل رشته مهندسي شيمي در بخش تحقيق و توسعه اين صنعت، تحقيق روي مواد اوليه و فرايند صنعت پشت‌چسبدار است. وي معتقد است بخش مهمي از شناخت لازم از الزامات سطوح پشت‌چسبدار مورد استفاده در صنعت، از راه تجربه‌هاي استفاده اين محصول به دست مي‌آيد. از اين رو تجربه‌هاي تحقيقاتي كه مهندس كوشكي در گروه پاكشو داشته مي‌تواند در تامين نيازهاي مشتريان اين صنعت موثر واقع شود.

 

1- ** به نظر مي‌آيد شما در نهايت يك تامين‌كننده مواد اوليه صنعت چاپ و بسته‌بندي هستيد. اكنون بايد پرسيد نقش و اهميت مواد اوليه در خود صنعت پشت‌چسبدار چقدر است؟
* كوشكي: همانند ساير صنايع كيفيت مواد اوليه مورد استفاده تاثير بسيار زياد و با اهميتي در كيفيت محصول نهايي اين صنعت دارد. ولي اهميت اين موضوع زماني كاملا لمس مي‌شود كه صحبت از ارتباط و حساسيت بسيار زياد كيفيت مواد اوليه با پروسه توليد پشت چسب‌دار در ميان باشد. بطوري كه كوچكترين سهل‌انگاري در انتخاب مواد اوليه موجب خسارات برگشت‌ناپذيري در پروسه توليد اين محصول خواهد شد. از اين رو شناسايي فاكتورهاي كيفي تاثيرگذار مواد اوليه و مطالعه چگونگي تاثير هر يك در پروسه توليد و به دنبال آن كيفيت پشت‌چسب‌دار توليد شده مهمترين وظيفه واحد تحقيقات در اين شركت مي‌باشد.

 

2- ** بنا بر اين شركت ايراندار مي‌تواند در استانداردسازي هم نقش داشته باشد. رابطه شما با سازمان استاندارد چگونه است؟
* كوشكي: در واقع يكي از اهداف و سياست‌هاي هيئت مديره تبديل اين آزمايشگاه به آزمايشگاه همكار سازمان استاندارد باشد. با وجود امكانات و تجهيزات پيشرفته جمع‌آوري شده در آزمايشگاه ايراندار و همچنين منابع انساني متخصص اين شركت با كمال افتخار و مسرت براي همكاري با سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران اعلام آمادگي مي‌كند. اگر اين امر محقق شود جامعه تحقيقاتي كشور از امكانات پيشرفته‌اي برخوردار شده و ضريب كيفيت صنعت پشت چسب‌دار افزايش خواهد يافت.

 

3- ** جايگاه توليد سطوح پشت‌چسب‌دار در كجاي صنعت است؟
* كوشكي: توليدكنندگان سطوح پشت‌چسب‌دار به نوعي صنعت بالادست محسوب مي‌شوند و خروجي آنها حداقل دو مرحله عملياتي چاپ و نصب روي سطح نهايي مورد نظر را پيش رو دارد. شناسايي گلوگاه‌هاي هر يك از اين عمليات و رديابي آنها در كيفيت مواد اوليه مورد استفاده در توليد پشت‌چسب‌دار و همچنين پروسه توليد و لذا تبديل آنها به پارامترهاي كيفي در محصول پشت چسب‌دار از ديگر وظايف واحد تحقيقات مي‌باشد.

 

4- ** سرمايه‌گذاري عظيم در تجهيز كردن آزمايشگاه شركت شما نشان از جايگاه مهم اين مركز دارد. آيا حساسيت در اين صنعت بالاست؟
* كوشكي: با توجه به اهداف بزرگ اين شركت مبني بر مطرح شدن در سطح بين‌الملل و توليد كيفيتي قابل قبول و قابل رقابت در بازار بين‌المللي تكيه بر استانداردهاي بين‌المللي از جمله Finat و همچنين الگوسازي از توليدكنندگان مطرح دنيا از راه‌كارهاي ما مي‌باشد كه اين مهم جز با تجهيز کردن آزمايشگاه به صورت آزمايشگاهي تحقيقاتي و كنترلي و بهره گرفتن از آخرين تكنولوژي‌هاي روز دنيا ميسر نمي‌باشد كه  به شكر خدا و به لطف سرمايه‌گذاران اين شركت به اين امر مهم دست يافته‌ايم.

iranpack-sanat-bastebandi-Moslem Abbasi (1)

بیشتر بخوانید . . .