مزاياي بسته‌بندي انعطاف‌پذير

Kevin Young،‌ رئيس بسته‌بندي اجناس مصرف‌كننده در Mondi North America ، در گفت و گويي با نشريه Food & Beverage Packaging مطالب روشنگرانه‌اي را در خصوص مزايايي كه بسته‌بندي انعطاف‌پذير به طور يكسان در اختيار برندها و مصرف‌كنندگان قرار مي‌دهد، گفته است.

Kevin Young،‌ رئيس بسته‌بندي اجناس مصرف‌كننده در Mondi North America ، در گفت و گويي با نشريه Food & Beverage Packaging مطالب روشنگرانه‌اي را در خصوص مزايايي كه بسته‌بندي انعطاف‌پذير به طور يكسان در اختيار برندها و مصرف‌كنندگان قرار مي‌دهد، گفته است.
Food & Beverage Packaging: بزرگترين مزيت بسته‌بندي انعطاف‌پذير را در چه مي‌بينيد؟
Kevin Young: بسته‌بندي انعطاف‌پذير در خدمت نوآوري‌هاي طراحي است كه براي برندها و همچنين مشترياني كه كاربر نهايي هستند مزايايي به همراه دارد. عكس‌العمل صنعت در قبال نيازهاي افراد مسن را در نظر بگيريد كه يكي از بخش‌هاي جمعيتي است كه بالاترين سرعت رشد را در آمريكاي شمالي دارد. انجمن بازنشستگان آمريكا (AARP) به ما مي‌گويد كه تقريبا هر روزه 8000 نفر از كودكان نسل انفجار جمعيت بازنشسته مي‌شوند، و اين نرخ تا سال 2029 ادامه خواهد يافت.
سازندگان بسته‌‌هاي انعطاف‌پذير پيشرفت‌هاي طراحي كه حمل ‌و نقل، بازكردن و همچنين بستن مجدد بسته‌بندي را آسانتر مي‌كنند، به اين چالش جواب مي‌دهند. مثلا،‌ كيسه‌هايي با درپوش‌هاي فوق بزرگ به افراد مسن يك گيره ايمنتر مي‌دهد كه پيچاندن درپوش را راحت مي‌كند. به همين شكل، كيسه‌هايي در حال توليد هستند كه محل بازكردن آنها با يك درز مشخص بوده و با كمي كشيدن باز شده و دوباره با كمي فشار بسته مي‌شوند. بسته‌هاي انعطاف‌پذير با دسته‌هاي راحت نيازهاي افراد مسن براي حمل راحت‌تر بسته‌ها را برآورده مي‌سازند. اين پيشرفت‌هاي طراحي هنگامي كه افراد مسن انتخاب‌هاي خود براي خريد محصول را انجام مي‌دهند، مزيتهايي براي محصولات غذايي، شخصي و خانگي در قفسه‌هاي فروشگاه‌ها نصيب توليدكنندگان مي‌كنند.
پيشرفت‌هاي طراحي به افراد مجرد و متاهل‌هاي پرجنب و جوش هم كمك مي‌كنند. مثلا، كيسه‌هاي انعطاف‌پذير غذاي كودك، راهي مناسب و ايمن‌تر از قوطي‌هاي معمولي هستند. والدين مي‌توانند به كودكان خردسال خود اجازه بدهند كه كيسه‌هاي انعطاف‌پذير را در دست گرفته و تحت نظارت والدين غذا بخورند. كيسه‌ها را مي‌توان به درپوش‌هاي ضدخفگي مجهز كرد كه هنگامي كه كودك درپوش را در دهان مي‌گذارد، اجازه عبور هوا را مي‌دهند.
كيسه‌هاي تكي و قابل سيل مجدد براي جمعيت جوان و همچنين تمام بخشهايي كه به ضايعات اهميت مي‌دهند، جذاب هستند
بسته‌بندي انعطاف‌پذير همچنين مزاياي خاصي براي ارتقاي برند و اطلاعات مصرف‌كننده دارد. مي‌توان آنها را با تصاوير زيبا از طريق رتروگراو يا چاپ فلكسوگرافيك جديد و باكيفيت روي تمامي شش گوشه چاپ كرد تا لوگوها و اطلاعات محصول، كوپن‌ها و دستورالعمل‌هاي استفاده و هر پيام دلخواه ديگري را ارائه نمود.
بخش موادغذايي و نوشيدني، فرصت خوبي براي برندها فراهم مي‌كند تا از خلاقيتهاي بسته‌بندي انعطاف‌پذير بهره ببرند. مثلا، انتظار مي‌رود ‌بازار موادغذايي مايع و نوشيدني، از نوشيدني الكلي گرفته تا غذاي كودك،‌ با نرخ 10 تا 15درصد در سال از بسته‌هاي سخت و نيمه سخت به بسته‌هاي انعطاف‌پذير گذار كنند.
FBP: چالش‌هاي بسته‌بندي انعطاف‌پذير چه هستند و شركت‌ها چگونه مي‌توانند بر آنها غلبه كنند؟
Young: يك چالش مربوط به شركت ما در يك بازار جهاني است كه نشان‌دهنده‌ي فشار رقابتي مداوم است. شركت‌هاي بسته‌بندي هوشمند امروزه سعي دارند تا حد امكان هر تكه از ضايعات را از فرآيندهاي خود را از طريق برنامه ‌هاي نازك‌سازي حذف كنند، كه فرآيندي است كه به حفظ كارآيي ساخت، كيفيت و نوآوري محصول در سطوح بهينه كمك مي‌كند.
FBP: چطور بسته‌بندي انعطاف‌پذير به شركت‌ها كمك مي‌كند بسته‌هاي پايدار بسازند؟
Young: بسته‌بندي انعطاف‌پذير قدرت قابل‌توجهي به جنبش پايداري مي‌دهد. اين بسته‌ها سبكتر بوده و سازماندهي آنها در جعبه‌ها روي پالت‌ها ساده‌تر از بسته‌هاي سخت و نيمه سخت است و نياز به فضا در انبار و ترانزيت را كاهش مي‌دهد. همچنين هزينه‌هاي حمل را كم كرده و ميزان مواد لازم براي انباركردن محصول را كاهش مي‌دهد. ويژگي‌هاي جديد فيلم‌هاي محافظ به برندها كمك مي‌كنند به عمر قفسه‌اي طولاني‌تري، به ويژه براي محصولات غذايي دست يابند كه ضايعات را كاهش مي‌دهند.
بسته‌هاي انعطاف‌پذير 18 درصد كل بازار بسته‌بندي 145ميليارد دلاري آمريكا را تشكيل مي‌دهند.
66 درصد مصرف‌كنندگان پروتئين پودر پروتئين را خارج از منزل مي‌نوشند.
در سال 2013 صنعت بسته‌بندي انعطاف‌پذير آمريكا با رشد 8/2 درصدي به 2/27 ميليارد دلار در فروش سالانه رسيد.
تفكيك بازار كاربر نهايي بسته‌بندي انعطاف‌پذير
محصولات غذايي فروشگاه ها 49 درصد
محصولات غيرغذايي فروشگاه‌ها 12 درصد
محصولات مصرف‌كننده 10 درصد
صنعتي 11 درصد
دارويي و پزشكي 8 درصد
محصولات غيرغذايي سازماني 7 درصد
محصولات غذايي سازماني5 درصد

بیشتر بخوانید . . .