لونت متین‌اوغلو جانشین مدیرعامل شرکت نمایشگاهی تویاپ ترکیه: این نمایشگاه (چاپ و بسته بندی) ظرفیت خوبی دارد

مردم ترکیه مردم ایران را دوست دارند. چون ما و ایرانیان واقعا به هم شبیه هستیم. آغوش ما همیشه بر روی غرفه‌گذاران و بازدیدکنندگان ایرانی باز است. همیشه این طور بوده و خواهد بود….

اولیــن حضــور سازمان‌یافته ترکیه در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی با حضور نزدیک به سی شرکت ترک و چهارصد متر مربع فضای نمایشگاهی شکل گرفت. مهدی جهانی نماینده شرکت نمایشگاهی تویاپ ترکیه در ایران نقش بسیار موثری در این حضور داشت. برخورد زمان نمایشگاه با آغاز سال نو میلادی بسیاری از غرفه‌گذاران ترک را منصرف کرده بود ولی مهدی جهانی با تلاش خود توانست بسیاری از ترک‌ها را برای شرکت در این نمایشگاه متقاعد کند. در نشستی به کمک او به گفت و گو با "لونت متین‌اوغلو" جانشین مدیرعامل شرکت نمایشگاهی ترکیه و "مراد اوستوک" نماینده و ارزیاب وزارت بازرگانی ترکیه در نمایشگاه پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

اولیــن حضــور سازمان‌یافته ترکیه در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی با حضور نزدیک به سی شرکت ترک و چهارصد متر مربع فضای نمایشگاهی شکل گرفت. مهدی جهانی نماینده شرکت نمایشگاهی تویاپ ترکیه در ایران نقش بسیار موثری در این حضور داشت. برخورد زمان نمایشگاه با آغاز سال نو میلادی بسیاری از غرفه‌گذاران ترک را منصرف کرده بود ولی مهدی جهانی با تلاش خود توانست بسیاری از ترک‌ها را برای شرکت در این نمایشگاه متقاعد کند. در نشستی به کمک او به گفت و گو با “لونت متین‌اوغلو” جانشین مدیرعامل شرکت نمایشگاهی ترکیه و “مراد اوستوک” نماینده و ارزیاب وزارت بازرگانی ترکیه در نمایشگاه پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

صنعت بسته‌بندی: قبل از نمایشگاه، اکنون و بعد از آن چه نظری داشته و دارید؟

متین‌اوغلو: تفاوتی ندارد زیرا من پیش از این هم به ایران سفر کرده و با این جا آشنا هستم.

صنعت بسته‌بندی: این نمایشگاه را چطور ارزیابی می‌کنید؟
متین‌اوغلو: از نظر من این نمایشگاه پتانسیل خوبی دارد و شرکت‌های ما می‌توانند محصولات خود را بفروشند. خوشبختانه به همان میزان که روی پتانسیل این جا محاسبه کرده بودیم بازخورد مناسب را داشتیم یعنی خوشبین بودیم و خوشبینی ما درست بود. از آینده هم اطمینان دارم که برای ما بازار خوبی وجود دارد همان گونه که بوده و هست.
صنعت بسته‌بندی: یعنی امکان دارد تعداد غرفه‌گذاران ترک بیشتر شود؟
متین‌اوغلو: حتما. اکنون چهارصد متر غرفه داشتیم و من مطمئن هستم برای دوره بعد حتما به هفتصد متر خواهد رسید.
صنعت بسته‌بندی: سخن شما با صنعتگران ایرانی چیست؟
متین‌اوغلو: ما خود را بسیار نزدیک به ایرانیان می‌بینیم. زیرا در یک جغرافیا هستیم و شباهت‌های زیادی به هم داریم. ما اعتقاد داریم که تجارت ایرانیان با ترکیه آسانتر از تجارت آنها با اروپا است. در عین حال محصولات ترکیه در سطح استانداردهای بین‌المللی هستند. کالاهایی که از ترکیه وارد ایران شوند نسبت به کالاهای چینی و اروپایی هزینه حمل کمتری دارند. روزانه پروازهای زیادی بین ایران و ترکیه برقرار است. ظرفیت تجارت با ایران چند برابر آن چیزی است که هم‌اکنون در حال انجام است. ما به این کشور، به این بازار و به این نمایشگاه اعتقاد داریم.
صنعت بسته‌بندی: تعداد غرفه‌گذاران ایرانی در نمایشگاه بسته‌بندی دوبی نسبت به نمایشگاه بسته‌بندی استانبول بیشتر است. چرا چنین نسبتی وجود دارد؟
متین‌اوغلو: من در این رابطه چیزی نمی‌توانم بگویم. زیرا ایرانیان این طور ترجیح داده‌اند. نمایشگاه بسته‌بندی ترکیه در نمایشگاه‌های جهانی بسته‌بندی ثبت شده است.
صنعت بسته‌بندی: ولی من فکر می‌کنم این ترکیه است که باید غرفه‌گذاران ایرانی را به شرکت در نمایشگاه بسته‌بندی استانبول جلب کند.
متین‌اوغلو: این انتخاب ایرانیان است. اگر ایرانیان در نمایشگاه بسته‌بندی استانبول شرکت کنند بیش از نمایشگاه دوبی در معرض دید قرار خواهند گرفت.
صنعت بسته‌بندی: ولی بعضی از صنعتگران ایرانی بخصوص ماشین‌سازان می‌گویند ترک‌ها دوست ندارند ایرانی‌ها در نمایشگاه استانبول غرفه بگیرند و محصولات خود را عرضه کنند.
متین‌اوغلو: نه این طور نیست. چرا دوست نداشته باشیم. مردم ترکیه مردم ایران را دوست دارند. چون ما و ایرانیان واقعا به هم شبیه هستیم. آغوش ما همیشه بر روی غرفه‌گذاران و بازدیدکنندگان ایرانی باز است. همیشه این طور بوده و خواهد بود. به عنوان تویاپ یعنی بزرگترین شرکت نمایشگاهی ترکیه به شما می‌گویم که ما در شش کشور دفتر داریم. یکی از این دفاتر در تهران است. این یعنی ما برای این کشور و این بازار اهمیت قائل هستیم.

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .