پیتر اشمیتز مدیر بخش خارجی شرکت نمایشگاهی دوسلدورف: پتانسیل بالایی برای مشارکت در این نمایشگاه (چاپ و بسته‏ بندی) می‌بینم

به طور کلی می‌توانم بگویم این نمایشگاه در مقایسه با نمایشگاه ایران‌پلاست نمایشگاه قوی‌تری است. یعنی شرکت‌های داخلی را که در این نمایشگاه حضور دارند خیلی قوی‌تر ارزیابی می‌کنم. البته حضور شرکت‌های چینی در این نمایشگاه را هم بسیار بالا می‌بینم. پتانسیل بالایی را برای مشارکت در این نمایشگاه مشاهده می‌کنم و مطمئن هستم ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

اشمیتز: نام من پیتر اشمیتز است و از نمایشگاه دوسلدورف آمده‌ام. بیست و هشت سال است که در بخش نمایشگاه‌های خارجی برای این شرکت کار می‌کنم. در این بخش حدود شصت کارمند کار می‌کنند. بخش نمایشگاه‌های خارجی خود به سه بخش تقسیم می‌شود که مدیریت یکی از این بخش‌ها که نمایشگاه‌های بسته‌بندی هم در آن است با من می‌باشد. همچنین وقتی وزارت اقتصاد آلمان نمایشگاه خارجی برگزار می‌کند باز هم مدیریت آن نمایشگاه‌های خارجی با من است.
در کنار اینها ما حتی نمایشگاه‌های خارجی را که شرکت ما در آن مسئولیتی ندارد مدیریت می‌کنیم. شرکت ما پنجاه سال است که به همین گونه فعالیت می‌کند و اولین آن در روسیه بود. اکنون علاقه داریم این کار را در ایران انجام دهیم و مطمئن هستیم که می‌توانیم موفق شویم. البته این در صورتی است که شرایط حاضر بهبود پیدا کند. به همین دلیل ما فکر کردیم که بهتر است زودتر خود را به ایران برسانیم و بستر این کار را آماده کنیم.
باید بگویم من در سال 2014 میلادی سه بار به ایران سفر کردم. یک سفرم در جریان نمایشگاه ایران‌پلاست بود. حتما شما نمایشگاه‌هایی که در دوسلدورف برگزار می‌شود را می‌شناسید. در واقع ما اکنون به دنبال صحبت درباره موضوعاتی هستیم که نمایشگاه‌های معتبر جهانی آن را در دوسلدورف برگزار می‌کنیم. برای مثال نمایشگاه‌های K، اینترپک، دروپا، مدیکا و…
آن چه که ما را در این رابطه مصمم می‌کند خواسته و علاقه مجریان ایرانی نمایشگاه‌ها برای تقویت غرفه‌گذاران خارجی است. زیرا ما توانایی بسیار قوی در ارتباط با جذب غرفه‌گذاران خارجی داریم. باید بگویم من پتانسیل بسیار بالایی در ایران برای همکاری می‌بینم. من امیدوارم ما بتوانیم همکاری بزرگی را با ایران شروع کنیم و غرفه‌گذاران بین‌المللی بیشتری را برای نمایشگاه‌هایی مثل همین نمایشگاه جذب کنیم. به هر حال همه اینها در گرو آن است که شرایط بگونه‌ای تغییر کند که زمینه این همکاری‌ها فراهم شود.
صنعت بسته‌بندی: آیا چنین همکاری با کشورهای همسایه ایران هم وجود دارد؟
اشمیتز: اگر بتوان امارات متحده عربی را یکی از کشورهای همسایه ایران به حساب آورد باید بگویم بله. ما چنین همکاری را با شریکان محلی در آن جا هم داریم و نمایشگاه‌های اختصاصی خودمان را برگزار می‌کنیم.
صنعت بسته‌بندی: با دیدن این نمایشگاه چقدر امید دارید که غرفه‌گذاران آلمانی یا اروپایی را به این بازار جذب کنید؟
اشمیتز: در مورد موضوعات چاپ یا بسته‌بندی یعنی این نمایشگاه هم‌اکنون نمی‌توانم درصد دقیقی به شما بگویم. اما در مورد بخش پلاستیک ما یک نظرسنجی از طرف‌های تجاری خود (غرفه‌گذاران) در نمایشگاه K انجام دادیم و بازخورد مثبتی را از آنها دریافت کردیم. تمایل زیادی در شرکت‌های بخش لاستیک و پلاستیک نه تنها در آلمانی‌ها بلکه از طرف همه کشورها برای شرکت در نمایشگاه‌ مربوطه در ایران وجود دارد. این را می‌توان بنوعی به این نمایشگاه یعنی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی هم ربط داد. به طور کلی می‌توانم بگویم این نمایشگاه در مقایسه با نمایشگاه ایران‌پلاست نمایشگاه قوی‌تری است. یعنی شرکت‌های داخلی را که در این نمایشگاه حضور دارند خیلی قوی‌تر ارزیابی می‌کنم. البته حضور شرکت‌های چینی در این نمایشگاه را هم بسیار بالا می‌بینم. پتانسیل بالایی را برای مشارکت در این نمایشگاه مشاهده می‌کنم و مطمئن هستم ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم.
البته باید بگویم اگر من این گونه با قاطعیت از احتمال موفقیت در ایران می‌گویم به خاطر وجود نماینده کارامد و توانایی است که ما در ایران داریم.
همچنین من این حرف را با تکیه بر متخصصانی که در بخش نمایشگاهی داریم می‌زنم و بر پایه تجربه‌ای که فقط به نمایشگاه اینترپک در دوسلدورف محدود نمی‌شود بلکه به کل نمایشگاه‌هایی که در جهان برگزار کرده‌ایم مربوط می‌شود. به عبارتی دیگر بانک اطلاعاتی و روابط ما تنها به شرکت‌هایی که در اینترپک شرکت کرده‌اند محدود نمی‌شود بلکه مجموعه عظیمی از ارتباطاتی است که با حضور در سراسر جهان به دست آورده‌ایم. من پیشنهاد می‌کنم ایرانیان برای آشنایی با فن‌آوری‌های روز ابتدا از نمایشگاه‌های پیشرو جهانی که در دوسلدورف برگزار می‌شود دیدن کنند. نمایشگاه‌هایی که ما در دوسلدورف برگزار می‌کنیم چند دهه قدمت دارند. آن چیزی که بازدیدکننده حتی در همین نمایشگاه‌های داخل ایران باید به آن دقت کند موضوع کیفیت است. کمیت هم مهم است اما کیفیت آن چیزی که در نمایشگاه عرضه می‌شود جایگاه بالاتر و مهمتری دارد.

نیلوفر پنکار نماینده شرکت نمایشگاهی دوسلدورف در ایران

نیلوفر پنکار
نماینده شرکت نمایشگاهی دوسلدورف در ایران

توصیه من این است که نگذارند نمایشگاه خیلی چینی شود. توصیه می‌کنم به نمایشگاه‌های دوسلدورف سفر کنند و ببینند نمایشگاه چه بخش‌هایی دارد. در همین سالن اگر نگاه کنید شرکت‌های چینی در بخش ماشین‌آلات و مواد بسته‌بندی که بخش مواد بیشتر است مشغول فعالیت هستند. آنها محصولات خود را با قیمت ارزان عرضه می‌کنند. شما می‌خرید و پس از چند وقت درمی‌یابید که آن ماشین یا مواد ارزش خریدن نداشته و پس از مدتی کیفیت و کارایی خود را از دست داده و شما باید خرید جدیدی انجام دهید. یک طرف ماجرا خرید ماشین است. شما ماشین را می‌خرید و معامله انجام می‌شود. اما آن سر ماجرا پشتیبانی است. منظورم تامین قطعات و خدمات پس از فروش است. در گفت و گوهایی که با غرفه‌گذاران و بازدیدکنندگان انجام می‌دهیم دریافتیم که پس از خرید ماشین‌آلات از چین معمولا دو مشکل به وجود می‌آید. یکی مسئله زمان تحویل قطعات یدکی از سوی سازنده چینی است. دوم سرویس و خدمات پس از فروش است که در مورد چین تقریبا نزدیک به صفر است.
صنعت بسته‌بندی: خانم پنکار سال‌های زیادی است که شما لبه تماس تعدادی از شرکت نمایشگاهی بزرگ آلمان با ایرانی‌ها هستید. ظرفیت توسعه این همکاری‌ها را در چه حدی می‌بینید؟
پنکار: به عنوان نماینده شرکت نمایشگاهی دوسلدورف در ایران باید این را بگویم که متاسفانه بسیاری از صنعتگران ایرانی اعتماد به نفس کافی را ندارند. تولیدات و ساخته‌های بسیاری از صنعتگران ایرانی از کیفیت خوبی برخوردار هستند. ادعا نمی‌کنم در سطح کیفیت جهانی یا اروپایی اما آن قدر کیفیت دارند که از نقاط مختلف جهان برای خود مشتری داشته باشند. اما جرات لازم برای حضور در یک نمایشگاه در آلمان را ندارند. در حالی که در همان نمایشگاه تولیدکننده چینی را می‌بینیم در حالی که کیفیت محصولات و خدماتش از صنعتگر ایرانی پایینتر است و صنعتگر ایرانی ما این اعتماد به نفس را ندارد. به عنوان یک ایرانی علاقمندم پس از این شاهد حضور بیشتر ایرانیان در این گونه نمایشگاه‌ها باشیم.

20141228_105003-web

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .