iranpack-solution04-520x245

گرایش برتر بسته‌بندی در سال ۲۰۱۵

بسته‌بندی نه فقط به عنوان یک بخش صنعتی، همچنان تغییرات مهمی را تجربه می‌کند که برندها و مدیران ارشد باید نسبت به آنها آگاه باشند.
برای سال ۲۰۱۵ پنج گرایش اصلی وجود دارد که کماکان بر بسته‌بندی و صنایع مرتبط با آن تاثیر می‌گذارند. این پنج گرایش عبارتند از: اهمیت رو به رشد پایداری، تقاضا برای شفافیت زنجیره تامین، ظهور فناوری‌های بسته‌بندی ممانعت‌کننده/پوششی، تاکید بیشتر بر بسته‌بندی سبک و اهمیت تحویل بسته‌های آسان بازشو.

اهمیت رو به رشد پایداری
یکی از مهمترین خواسته‌های مشتری علاوه بر کیفیت، پایداری است. مطابق با یک تحقیق جدید انجام شده توسط شرکت خمیر و کاغذ آسیا، بیش از نیمی از آمریکایی‌ها (۵۶درصد) به این مطلب اشاره داشته‌اند که موقع خرید محصول، بسته‌بندی‌های برخوردار از پایداری بیشتر را ترجیح می‌دهند. همچنین ۴۲ درصد از آمریکایی‌ها حاضرند پول بیشتری بابت آپشن‌های بسته‌بندی پایدار بپردازند و نزدیک به ۶۰درصد اعلام کرده‌اند که روشهایی برای کادو کردن هدایا با استفاده مجدد از مواد را جستجو می‌کنند. بنابر این بسته‌بندی پایدار گرایش بسیار مهمی است که همچنان در سال ۲۰۱۵ نیز رشد خواهد داشت.
بسته‌بندی پایدار نتایج چشمگیر زیست‌محیطی و تجاری برای برندها و شرکت‌ها به دنبال دارد از این رو، ترجیح بسته‌های پایدار توسط مشتری بر تصمیم آنها در مورد خرید اثر می‌گذارد. بنابراین برندها باید راه‌کارهایی را دنبال کنند که پایداری بسته‌بندی محصولات را ارتقا ‌دهند. در غیر این صورت خطر از دست دادن مشتریان و گرایش آنها به برندهای رقیبی وجود خواهد داشت که پایداری را از جمله اولویت‌های اصلی خود می‌دانند.

خواسته مبنی بر شفافیت زنجیره تامین
اگر برندها خواهان اجتناب از تخلفات بالقوه زیست‌محیطی و قانونی هستند که می‌توانند به اعتبار شرکت و روابط با مشتریان و سهامداران خدشه وارد کنند، باید شفافیت زنجیره تامین را در زمره اولویت‌های خود قرار دهند. یکی از راهکارهای اصلی که برندها ‌می‌توانند توسط آن بسته‌بندی پایدار را توسعه دهند، بهبود قابلیت ردیابی بسته به طور سراسری در زنجیره تامین است. برندها می‌توانند در مورد چگونگی تطبیق دادن منبع‌یابی خود اطلاع‌رسانی نموده و چگونگی انجام ردیابی زنجیره تامین از خرید و حمل گرفته تا سیکل پایان عمر را به اطلاع مشتریان برسانند. همچنین برندها می‌توانند لیبل‌زنی را طوری ارتقا دهند که مشتریان درک بهتری نسبت به چگونگی بازیافت بهینه مواد بسته‌بندی داشته باشند. علاوه بر این شرکت‌ها می‌توانند به منظور توسعه استفاده مجدد، بسته‌های با این ویژگی را تولید نموده و با مطرح شدن به عنوان یک برند دوستدار محیط زیست بر تصمیمات خرید اثرگذار باشند.

ظهور فناوری‌های جدید بازدارنده/پوشش‌دهی
انتظار می‌رود که طی چند سال آینده، رشد خیره‌کننده‌ای را در بخش کاغذ و مقوا شاهد باشیم. مطابق با تحقیق انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی Smithers Pira بر اساس گرایش‌های کنونی، این بخش، رشد سالانه تا ۶ درصد را تا سال ۲۰۱۷ تجربه خواهد کرد. ماحصل این رشد، بازار جهانی بیش از ۳۰ میلیون تن به لحاظ کمی و با ارزش تقریبی ۷۰ بیلیون دلار خواهد بود. با وجودی که این خبری خوش برای رشد صنعت بسته‌بندی محسوب می‌شود، اما چالش‌هایی را نیز برای برندها در خصوص چگونگی تضمین مطمئن و کارآمد بودن فناوری‌های پوشش‌دهی مورد استفاده در این بخش، به ویژه در صورت تماس با مواد خوراکی ایجاد می‌کند. برندها کماکان بر توسعه فناوری‌های جدید بازدارنده‌ای تمرکز خواهند داشت که از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شوند، به آسانی بازیافت می‌شوند، زیست‌تخریب‌پذیرند و یا در حالت ایده‌آل، هر سه این ویژگی‌ها را دارند. زیست‌پلاستیک‌ها و پوششه‌ای آبپایه، نمونه‌هایی از فناوری‌های بازدارنده هستند که برندها در حال بررسی و به کارگیری آنها به منظور دستیابی به توازنی بین اولویت‌های مذکور نسبت به بازیافت‌پذیری و تجدیدپذیری می‌باشند. فناوری های بازدارنده جدید در سال ۲۰۱۵ نیز یک الزام تجاری برای بسته‌بندی برند خواهد بود.

تاکید بیشتر بر بسته‌های سبک وزن
بسیاری از صنایع از جمله مواد خوراکی و نوشیدنی، اهمیت فزاینده‌ای برای کاهش وزن بسته، هم به دلیل پایداری زیست‌محیطی و هم کاهش هزینه در سراسر زنجیره تامین قائل هستند. در حالی که بسته‌های سبک برای ارتقای پایداری زیست‌محیطی اهمیت دارند، برندها باید اطمینان حاصل کنند که استفاده از این نوع بسته‌بندی علاوه بر تاثیر مثبت زیست‌محیطی با سطح جدیدی از تجربه برای مشتری همراه است. تکامل بسته های سبک، الگوواره‌ای است که تحت عنوان “مدل کارآیی بسته‌بندی” شناخته می‌شود. این مدل رویکردی با کل‌نگری گسترده‌تر است که کل چرخه حیات یک بسته را در بر می‌گیرد.
مدل مذکور، عواملی از جمله منابع مورد استفاده در ساخت، قابلیت محافظت از محصول، کارآیی حمل و نقل و نمایش‌دهی محصول، روشهای دستیابی به تجربه مثبت مشتری و تاثیر بر پایان حیات را در نظر می‌گیرد. برای پیشرفت در سال ۲۰۱۵، برندها باید علاوه بر توجه ویژه به خواسته‌های مربوط به پایداری، حفظ دوام، سبکی و تجربه مثبت مشتری را نیز در اولویتهای خود قرار دهند.

اهمیت تحویل بسته های آسان بازشو
تقریبا فردی نیست که با مشکل ناخوشایند باز نشدن یک بسته مواجه نشده باشد. چه یک کودک خردسال که برای باز کردن یک بسته اسباب بازی از والدین خود کمک می‌خواهد و چه یک فرد سالمند که همیشه در بازکردن داروهایش مشکل دارد، فرقی نمی‌کند. مساله یکی است و نیاز مبرمی به رفع مشکل باز کردن انواع مختلف بسته‌ها احساس می‌شود. شرکت‌ها پی برده‌اند که یک راه برای تحقق و حفظ وفاداری مشتری، جلوگیری از بروز شرایطی است که منجر به تاخیر در باز کردن یک بسته می‌شوند. راه حل ساده این مشکل، تهیه بسته‌هایی است که بدون نیاز به هیچ ابزاری به آسانی باز می‌شوند. در سال ۲۰۱۵ برندها باید بیش از پیش نسبت به ارائه بسته‌هایی که آسان و بدون نگرانی باز می‌شوند هشیار باشند. در غیر این صورت ممکن است رضایتمندی مشتری به مخاطره افتاده و سطح عملکرد کلی کسب و کار با تهدید مواجه شود.
گرایش‌های مذکور، فهرست کاملی از پیشرفت‌های قریب‌الوقوع در سال ۲۰۱۵ برای صنعت بسته‌بندی نیستند. اما می‌توانند به عنوان چارچوب مفیدی از مسائلی مد نظر قرار گیرند که برندها باید طی سال پیش رو آنها را در اولویت‌های خود قرار دهند. شناخت این گرایش‌ها و موفقیت در تحقق توامان ویژگی‌هایی که در بالا گفته شد، منجر به ارتقای وفاداری به برند، افزایش اعتبار و بهبود دستاوردهای اصلی کسب و کار می‌شود.

بیشتر بخوانید . . .