انجمن ملي صنايع پلاستيك و پليمر ايران

انجمن ملي صنايع پلاستيك و پليمر ايران از جمله تشكل‌هايي است كه به طور غيرمستقيم با بسته‌بندي ارتباط دارد. وسعت مصرف مواد پلاستيك در بسته‌بندي آن قدر زياد است كه نمي‌توان رويكرد و عملكرد تشكل‌هاي مربوط به پلاستيك را ناديده گرفت. بويژه اين كه دست‌اندركاران پلاستيك در چند سال اخير فراز و نشيب‌هايي داشته‌اند كه تولد همين انجمن ملي صنايع پلاستيك و پليمر ايران يكي از نتايج آن است.
در آستانه بيست و يكمين نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي تهران در پايان يكي از جلسات هيئت مديره انجمن و در فضايي كه نشان از تعامل سازماني انجمن با رسانه‌ها داشت با تعدادي از اعضاي هيئت مديره به گفت و گو نشستيم. گفتني است همكاري مسئولانه شعيب حسني دبير انجمن نقش سازنده‌اي در شكل‌گيري اين گفت و گو داشت.

iranpack-sanat-bastebandi-photo 1

اعضای هیئت مدیره چه تعداد و چه کسانی هستند؟
* شعیب حسنی، دبیر انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران:
نُه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدل، يك نفر بازرس اصلی و يك نفر بازرس علی‌البدل که به شرح ذیل می‌باشند:
عباسعلی متوسلیان    رئیس هیئت مدیره
مهدی پورقاضي        نایب‌رئیس اول
بیوک‌آقا صحاف امین    نایب‌رئیس دوم
سیدجواد میرحیدری    خزانه‌دار
سعید صبوری        عضو هيئت مديره
سعید ترکمان        عضو هيئت مديره
آرین قصری        عضو هيئت مديره
عزیزالله نیری        عضو هيئت مديره
علیرضا تیموری        عضو هيئت مديره
محسن صفایی        عضو علی‌البدل
محمدتقی غیاثی    عضو علی‌البدل
کاظم ظهری        بازرس اصلی
محمد علیپور فروغ اصل    بازرس علی‌البدل

شعیب حسنی

شعیب حسنی

تعداد اعضای انجمن چند نفر است؟

* شعیب حسنی: جمعا 8 انجمن و 50 بنگاه معتبر صنعت پلاستیک عضو انجمن می‌باشند، که انجمن‌ها به شرح زیر می‌باشند:
1– انجمن صنایع همگن پلاستیک استان تهران
2- انجمن صنایع همگن پلاستیک استان البرز

3- انجمن صنایع همگن پلاستیک استان سمنان
4- انجمن صنایع همگن پلاستیک استان خراسان رضوی
5- انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات pvc
6- انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن
7- انجمن جامعه کفش ایران
8- انجمن ظروف یکبار مصرف
چه ضرورتی باعث شد با وجود انجمن همگن صنایع پلاستیک، انجمن ملی صنایع پلاستیک و پليمر ایران تاسیس شود؟

 سعید صبوری

سعيد صبوري * عضو هيئت مديره انجمن: همواره در سال‌های اخیر خلاء یک انجمن فراگیر و فراتخصصی و ملی در صنعت پلیمر کشور احساس می‌شد.

* سعید صبوری: همواره در سال‌های اخیر خلاء یک انجمن فراگیر و فراتخصصی و ملی در صنعت پلیمر کشور احساس می‌شد. انجمن‌های استانی مانند انجمن صنایع همگن پلاستیک تهران و شهرستان‌ها مانند البرز، سمنان، خراسان رضوی، مازندران، قم و… با توجه به اساسنامه خود تنها در حوزه جغرافیایی خویش فعاليت مي‌كردند. همچنین انجمن‌های تخصصی مانند انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی و پلی‌اتیلن و… نيز در حوزه تخصص خویش می‌توانستند فعالیت كنند.
در نتیجه در مسائل خارج از حوزه قانونی خویش همواره با مشکلات و موانعی روبرو می‌شدند که از مشارکت بیشتر و موثرتر آنها در سیاست‌های کلان کشوری جلوگیری می‌كرد. در نتیجه با خواست این انجمن‌ها و با حمایت ارگان‌های دولتی مرتبط انجمن ملی بنا نهاده شد و در اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران به ثبت رسید.

 

سعيد تركمان * عضو هيئت مديره انجمن: بر اساس آمار موجود سهم صنایع پلاستیک از بسته‌بندی‌ها حدود 34 درصد می‌باشد.

سعيد تركمان * عضو هيئت مديره انجمن:
بر اساس آمار موجود سهم صنایع پلاستیک از بسته‌بندی‌ها حدود 34 درصد می‌باشد.

سهم صنایع پلاستیک از بسته‌بندی در کشور چه میزان است؟ چه سهمی از این بخش متعلق به اعضای این تشکل می‌باشد؟

* سعید ترکمان: بر اساس آمار موجود در دنیا  سهم صنایع پلاستیک از بسته‌بندی‌ها حدود 34 درصد می‌باشد که آمار و اطلاعات دقیقی در اين خصوص در مورد ايران وجود ندارد اما تحليل‌هاي توصيفي كارشناسان صنعت حاكي از آن است كه بخش عمده‌اي از مواد مورد استفاده در صنعت را پلاستيك تشكيل مي‌دهد. مواد كاغذي و مقوا، مواد فلزي، ‌مواد شيشه‌اي و مواد چوبي در رتبه‌هاي بعدي قرار مي‌گيرند. در جهان برحسب نوع محصولات بسته‌بندي شده نیز نوشيدني‌ها؛ مواد غذايي؛ محصولات دارويي و محصولات آرايشي به ترتیب بیشترین سهم بازار را تشكيل داده‌اند. از اين لحاظ نيز اطلاعات دقيق آماري درخصوص ايران بدست نيامد، ‌اما شواهد حاكي از آن است كه در ايران نيز محصولات غذايي و كشاورزي بيشترين سهم را در محصولات بسته‌بندي شده دارند  .
با توجه به فعالیت تعداد زیادی بنگاه کوچک و بعضا غیر مجاز و اصطلاحا زیر پله‌ای در این صنعت که  آمار معتبری در خصوص تعداد و میزان تولید آنها در دسترس نمی‌باشد. نمی‌توان گفت که چه سهمی از این بخش متعلق به اعضای این تشکل است اما با استناد به حضور شرکت‌های معتبر و بزرگ این صنعت در این انجمن و انجمن‌های عضو می‌توان گفت که درصد قابل ملاحظه‌ای از آنها عضو این تشکل هستند.

 

محمدتقي غياثي * عضو هيئت مديره انجمن: در انجمن ملی علاوه تصمیمات استراتژیک و برنامه‌ریزی و اجرای آنها سعی شده است با ایجاد کمیسیون‌های تخصصی به ارتقاء کمی و کیفی تولید اعضاء کمک شود.

محمدتقي غياثي * عضو هيئت مديره انجمن:
در انجمن ملی علاوه تصمیمات استراتژیک و برنامه‌ریزی و اجرای آنها سعی شده است با ایجاد کمیسیون‌های تخصصی به ارتقاء کمی و کیفی تولید اعضاء کمک شود.

عضویت در تشکل و انجمن، به جز تاثیر همصدایی و داشتن یک خواست مشترک، چه اثری در کسب و کار اعضاء ایجاد کرده است؟

* محمدتقی غیاثی: در انجمن ملی علاوه تصمیمات استراتژیک و برنامه‌ریزی و اجرای آنها سعی شده است با ایجاد کمیسیون‌های تخصصی به ارتقاء کمی و کیفی تولید اعضاء کمک شود.
در کمیسیون‌های متعدد انجمن ملی شامل صادرات، فنی، بازرگانی، روابط عمومی و داخلی سعی شده است با استفاده از تجربیات خود اعضاء و متخصصین خبره و با ایجاد بسترهای مناسب در جهت خواست اعضاء و حل مشکلات آنها اقدامات موثری انجام گیرد. در این کمیسیون‌ها همچنین با برگزاری نشست‌های آموزشی، فنی و تخصصی درجهت بهبود فضای کسب و کار اعضاء تلاش‌های مؤثری صورت گرفته است.
در راستای صیانت از حقوق اعضا و رفع مشکلات مختلفی که به انجمن ارجاع نمودند ضمن رسیدگی به آنها سعی شد با انجام مکاتبات و برگزاری جلسات متعدد با ارگان‌های دولتی ذیربط حل و فصل و رفع شود. افزون بر موارد یاد شده با ایجاد سایت انجمن ملی علاوه بر اطلاع‌رسانی خبری و علمی و ارائه آمار و قیمت و تحلیل روز بازار مواد به اعضاء در خصوص معرفی هر چه بهتر بنگاه‌های عضو اقدامات موثری انجام پذیرفته است.

 

سيدجواد ميرحيدري * خزانه‌دار انجمن: اصلی‌ترین چالش و تهدید صنعت پلاستیک در سال 93 علاوه بر ادامه رکود در بخش صنعت و مشکلات همیشگی تامین مواد اولیه ابلاغ بخشنامه شمارۀ 85514/60 وزارت صنعت، معدن و تجارت با موضوع آزادسازی نرخ محاسبۀ قیمت محصولات پتروشیمی بوده است....

سيدجواد ميرحيدري * خزانه‌دار انجمن:
اصلی‌ترین چالش و تهدید صنعت پلاستیک در سال 93 علاوه بر ادامه رکود در بخش صنعت و مشکلات همیشگی تامین مواد اولیه ابلاغ بخشنامه شمارۀ 85514/60 وزارت صنعت، معدن و تجارت با موضوع آزادسازی نرخ محاسبۀ قیمت محصولات پتروشیمی
بوده است….

مهمترین چالش و تهدید در سال 1393
برای این صنعت چه بوده است؟

* سیدجواد میرحیدری: اصلی‌ترین چالش و تهدید صنعت پلاستیک در سال 93 علاوه بر ادامه رکود در بخش صنعت و مشکلات همیشگی تامین مواد اولیه ابلاغ بخشنامه شمارۀ 85514/60 وزارت صنعت، معدن و تجارت با موضوع آزادسازی نرخ محاسبۀ قیمت محصولات پتروشیمی بوده است که باعث ایجاد ابهامات زیادی در جهت چگونکی اجرای بخشنامه فوق و به تبع آن وضعیت آینده مواد اولیه صنایع تکمیلی پتروشیمی شد که امید آن است بتدریج مشکلات مربوط برطرف گردد.

 

محسن صفايي * عضو هيئت مديره انجمن: در خوشبینانه‌ترین حالت، ایران در میان 15 کشور اول جهان هیچ جایگاهی ندارد که قطعا چنین جایگاهی با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور مورد تائید اعضاء انجمن نیست.

محسن صفايي * عضو هيئت مديره انجمن:
در خوشبینانه‌ترین حالت، ایران در میان 15 کشور اول جهان هیچ جایگاهی ندارد که قطعا چنین جایگاهی با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور مورد تائید اعضاء انجمن نیست.

صنعت بسته‌بندی پلاستیکی ایران چه جایگاهی در بسته‌بندی پلاستیکی جهانی دارد؟ آيا این جایگاه قابل اعتنا و مورد قبول اعضاء می‌باشد؟

* محسن صفایی: مطابق گزارش صنعت بسته‌بندي در سال‌های گذشته،‌ حدود 27 درصد ازارزش کل صنعت بسته‌بندی سهم آسيا است. که ايران حدود 5/2 درصد از حجم كل صنعت در آسيا و حدود 7/0 درصد از حجم كل این صنعت در جهان را به خود اختصاص داده است. یعنی در خوشبینانه‌ترین حالت، ایران در میان 15 کشور اول جهان هیچ جایگاهی ندارد که قطعا چنین جایگاهی با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور مورد تائید اعضاء انجمن نیست. ولی استفاده مؤثر از تکنولوژی روز صنعت بسته‌بندی و نصب ماشین‌آلات پیشرفته در بخشی از این صنعت ستودنی است.

 

بيوك‌آقا صحاف امين * نايب رييس انجمن: با توجه به این که هیچ نهاد نظارتی برای کنترل کیفیت این مواد وجود ندارد شرکت‌های پتروشیمی چندان اجباری به رعایت استانداردها از خود نشان نمی‌دهند و گاهی پی‌گیری شکایات مشتریان از آنها سال‌ها به درازا می‌کشد و در نهایت نتیجه‌ای عاید شاكيان نمی‌شود.

بيوك‌آقا صحاف امين * نايب رييس انجمن:
با توجه به این که هیچ نهاد نظارتی برای کنترل کیفیت این مواد وجود ندارد شرکت‌های پتروشیمی چندان اجباری به رعایت استانداردها از خود نشان نمی‌دهند و گاهی پی‌گیری شکایات مشتریان از آنها سال‌ها به درازا می‌کشد و در نهایت نتیجه‌ای عاید شاكيان نمی‌شود.

وضعیت مواد اولیه، کیفیت و روش تهیه آن در سال 1393 چگونه بوده است؟

* بیوک‌آقا صحاف امین: طی سال‌های اخیر تامین مواد اولیه یکی از بزرگترین معضلات فعالان صنعت پلاستیک بوده است. متاسفانه مبنای نادرست تشخیص ظرفیت واحدهای تولیدی در سایت بهین‌یاب، عدم امكان خريد اعتباري از بورس، مدیریت نادرست گریدها، نامنظم و به موقع نبودن عرضه‌ها و انحصاری بودن عرضه‌ها به دلیل عدم حضور پتروشیمی‌های مطرح جهانی در بازار ایران (با توجه به واردات محصولات با ارز مبادله‌ای و مواد اولیه با ارز آزاد) از عوامل تاثیرگذار بر قیمت و میزان عرضه مواد اولیه مورد نیاز صنایع تکمیلی بوده است. پس از مشکلات مربوط به  قیمت و میزان عرضه در مقاطعی تولیدکنندگان با کیفیت پائین مواد اولیه نیز دست به گریبانند.
با توجه به این که هیچ نهاد نظارتی برای کنترل کیفیت این مواد وجود ندارد شرکت‌های پتروشیمی چندان اجباری به رعایت استانداردها از خود نشان نمی‌دهند و گاهی پی‌گیری شکایات مشتریان از آنها سال‌ها به درازا می‌کشد و در نهایت نتیجه‌ای عاید شاكيان نمی‌شود. در نهایت با توجه به مشکلات فوق‌الذکر تهیه بخش عمده مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از بورس امکان‌پذیر نبوده و آنها مجبور به تهیه مواد مورد نیاز خویش از بازار آزاد می‌شوند.

 

عباسعلي متوسليان * رييس انجمن: دامنه‌ی خدمت‌رسانی انجمن ملي صنايع پلاستيك و پليمر، تمامی انجمن‌های صنفی، تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان (باستثنای واردکنندگان مصنوعات پلاستیکی)، تولیدکنندگان مواد اولیه‌ی صنعت پلاستیک در کشور را در بر می‌گیرد.

عباسعلي متوسليان * رييس انجمن:
دامنه‌ی خدمت‌رسانی انجمن ملي صنايع پلاستيك و پليمر، تمامی انجمن‌های صنفی، تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان (باستثنای واردکنندگان مصنوعات پلاستیکی)، تولیدکنندگان مواد اولیه‌ی صنعت پلاستیک در کشور را در بر می‌گیرد.

آيا هيئت مديره چشم‌انداز و اهدافي
براي سال 1394  تبيين كرده است؟

*عباسعلی متوسلیان: “انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران” رسالت خود را شناسایی و رفع موانع توسعه بنگاه‌های اقتصادی اعضاء در راستای افزایش نرخ بازده سرمایه و توان رقابت‌پذیری می‌داند.
هیئت مدیره این رسالت را تا تعالی صنعت پلاستیک و پلیمر ایران در کلاس جهانی و همسو با اهداف کلان کشور ادامه خواهد داد تا به عنوان مرجعی ارزش‌آفرین و قابل اتکاء در نزد اعضاء، مصرف‌کنندگان و جامعه شناخته شود و همچنان به عنوان بازوی اجرایی در تعامل با مراجع تصمیم‌ساز کشور خدمتگزار باشد.
دامنه‌ی خدمت‌رسانی انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران، تمامی انجمن‌های صنفی، تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان (باستثنای واردکنندگان مصنوعات پلاستیکی)، تولیدکنندگان مواد اولیه‌ی صنعت پلاستیک در کشور عزیز جمهوری اسلامی ایران را در بر می‌گیرد.
بر این اساس اهداف میان‌مدت این تشکل به شرح زیر تدوین و در حال اجرا است:
• برقراری ارتباط با پتروشیمی‌ها و مذاکره جهت اصلاح مکانیزم توزیع با هدف ایجاد قابلیت بهره‌مندی تمامی تولیدکنندگان حقیقی و حقوقی از مواد اولیه با قیمت مناسب.
• برقراری ارتباط و رایزنی با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی براي اصلاح مقررات، تعرفه‌ها، مجوزها و … در راستای تسهیل فضای کسب و کار و افزایش بهره‌وری سرمایه بنگاه‌های اقتصادی صنعت پلاستیک در چهارچوب اصل 44 قانون اساسی.
• برقراری ارتباط و رایزنی با مراکز قانونگذاری جهت اصلاح قوانین مرتبط با فضای کسب و کار صنعت پلاستیک و صنوف مرتبط، در چهارچوب اصل 44 قانون اساسی.
• برقراری ارتباط و رایزنی با مراکز تهیه پول ( بانکها و …) جهت تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی صنعت پلاستیک.
• شناسایی و معرفی فرصت‌های جدید در صنایع تکمیلی پتروشیمی به اعضاء (در چهارچوب اصل 44 قانون اساسی )
• شناسایی بازارها و فرصت‌های صادراتی و بسترسازی حضور موثر اعضاء در این بازارها.
• ایجاد ساز و کار با هدف تامین اعتباری مواد اولیه برای اعضاء
• بسترسازی انجام پروژه‌های عظیم ملی و منطقه‌ای از طریق ایجاد کنسرسیوم
• اشاعه فرهنگ توجه به کیفیت زندگی کاری جامعه و بخصوص کارکنان بنگاه‌های اعضاء از طریق ارائه آموزش
• همکاری و تشریک مساعی در خصوص رفع مشکلات صنفی اعضاء از طریق تعاملات داخلی و ارتباط با سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی.
• شناسایی و اطلاع‌رسانی مداوم نقاط مشترک بین قوانین حاکم و منافع صنعت با هدف بسترسازی فرهنگ سلامت کاری و مسئولیت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی در قبال جامعه و محیط زیست.

بیشتر بخوانید . . .