هيچ‌گاه و تحت هيچ شرايطي ايران را ترك نكرده‌ايم

پروفسورGrabenweger مديرعامل كمپاني KHS در گفت و گوي ويژه با مجله صنعت بسته‌بندي

آمدن پروفسور يوهان گرابن‌ويگر به ايران در زمان برگزاري نمايشگاه صنايع غذايي و كشاورزي تهران فرصت بسيار خوبي فراهم آورد تا با انديشه‌هاي يكي ديگر از مديران برجسته صنايع آلمان آشنا شويم. او مردي خوش‌مشرب و سرحال به نظر مي‌آمد و حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشت. با او به گفت و شنود نشستيم و آن چه در ادامه آمده است بخشي از گفته‌ها و شنيده‌هاي ماست.

* شركت KHS امروزه در جهان و از جمله ايران به عنوان طراح و سازنده ماشين آلات مورد استفاده در صنايع پركني و بسته‌بندي انواع آشاميدني از موقعيت بسيار خوب و بالايي برخوردار است. دليل و رمز دست‌يابي به چنين موقعيتي از نظر شما چيست؟
Grabenweger: شركت KHS عضو يك گروه بزرگ در آلمان است كه از شركت‌ها و در واقع برندهاي شناخته‌شده‌اي چون Salzgitter (Mannesmann Internationatl) ،H&K ،O&H ،SEN ،ALFILL، Kisters ،Corpoplast ،Till ،Metec وAnker تشكيل شده است. اين شركت‌ها به لحاظ كيفيت محصولات توليدي خود، داراي شهرت جهاني هستند. در خصوص شهرت كمپاني KHS در ايران مي‌توانيم به اين نكته اشاره كنيم كه ما از گذشته دور در كشور شما حضور داشته‌ايم و هيچ گاه و تحت هيچ شرايطي ايران را ترك نكرده‌ايم ولو اين كه به دليل مسائل و مشكلاتي كه مطلوب ما هم نبوده، شرايط براي حضور فعال ما در اين بازار فراهم نبوده است اما هم‌اينك در وضعيتي هستيم كه مي‌توانيم از حضور مستمر خود بهره‌گيري كنيم.
* اين كه كنار هم قرارگرفتن اين همه شركت هاي معروف و برندهاي شناخته شده، يكي از عوامل شهرت خوب KHS در جهان و ايران است، براي ما معلوم است اما به نظر مي رسد عوامل و انگيزه‌هاي ديگري هم وجود دارد كه موجب شده طي همه اين سال كه از عمر شركت KHS مي‌گذرد، اين ميل به پيشگام بودن و از بهترين‌ها بودن در اين شركت فروكش نكند. مي‌خواهيم با آن انگيزه‌ها و عوامل آشنا شويم.
Grabenweger: هر شركتي شجره‌نامه و تاريخچه و فرهنگ خاص خود را دارد. شركت‌هاي عضو اين گروه هركدام در حوزه كاري و فعاليت خود پيشگام بوده و هستند و KHS قديمي‌ترين شركت در جهان در زمينه پركني و بسته‌بندي محصولات آشاميدني است. ما همواره تلاش كرده‌ايم با ابداع و اختراع فن‌آوري‌هاي جديد در بخش‌هاي مختلف مرتبط با پركني و بسته‌بندي موقعيت بالاي خود را در بازار رقابت با سازندگان ديگر حفظ كنيم و هر فردي در اين مجموعه تلاش دارد تا حتي‌الامكان مبتكر و خلاق باشد و براي مشتريان KHS ارزش‌هاي جديدي را خلق و عرضه نمايد.

* از نگاه ما، اين پيشگام بودن از دو منظر مختلف قابل بررسي است. يكي اين كه شركت KHS با نگاهي به آينده همواره سعي مي‌كند پي به نيازهاي آتي مشتريان خود ببرد و با ارائه فن‌آوري‌هاي جديد، همواره حرف اول را در تأمين خواسته‌هاي مشتريان بزرگ و جهاني خود بزند و ديگر اين كه بخش تحقيق و توسعه KHS با ارائه راه‌حل‌ها و ايده‌هاي جديد، احساس‌نياز در فعالان صنعت آشاميدني ايجاد كند كه به KHS روي آورند و از فن‌آوري‌هايي كه توسط متخصصين اين شركت ارائه مي‌شود براي توسعه و ارتقا فعاليت‌هاي خود بهره‌مند شوند. واقعاً كداميك از اين دو نگاه با عملكرد شركت KHS انطباق بيشتري دارد؟
Grabenweger: نكته مهم اين است كه ما هميشه در كنار مشتريان خود در اقصي نقاط جهان حاضر هستيم و با سفرها و بازديدهاي مختلف از خطوط توليد مشتريان خود و صحبت با آنها، نقطه نظرات و نيازهاي آنها را جمع‌آوري و تجزيه و تحليل مي‌كنيم و در نهايت راه‌حل‌هاي بسيارخوب و فوق‌العاده‌اي را به آنها پيشنهاد مي‌دهيم كه هم اجرايي است و هم سودآور. يك نمونه آن فن‌آوري چاپ مستقيم روي بطري است كه شركت KHS اخيراً آن را عرضه كرده است.
در زمينه الصاق ليبل روي بطري‌ها، ما به اين نتيجه رسيديم كه باتوجه به تفاوت شرايط اقليمي در كشورهاي مختلف و اثري كه شرايط جغرافيايي در الصاق ليبل دارد، بايد راه‌حلي پيدا كنيم كه اين كار حتي‌الامكان تحت تأثير شرايط آب و هوايي محل نباشد. حاصل اين تحقيقات طولاني منجر به دستيابي به فن‌آوري چاپ مستقيم روي بدنه بطري شد.
در روش جديد كه در واقع چاپ ليبل روي بطري مي‌باشد، با استفاده از تكنولوژي خاص، عملكرد سه ماشين در يك ماشين خلاصه شده است. در الصاق ليبل به شيوه رايج نياز به ساخت ليبل، چاپ روي ليبل و الصاق آن مي‌باشد اما در روش ابداعي KHS اطلاعات مورد نظر مستقيماً روي بطري چاپ مي‌شود و نيازي به ليبل و چسب نيست و اين خود جداي از ساده‌شدن كار، هزينه‌ها را نيزكاهش مي‌دهد.
براي طراحي و ساخت سيستم جديد مجوزهاي مختلفي از مراجع ذي‌ربط اخذ شده است از جمله جوهري كه براي چاپ استفاده مي‌شود، مجوز كاربرد در صنايع غذايي دارد. بطري‌هايي كه اين گونه ليبل مي‌خورند، قابل بازيافت هستند و در نهايت براي اين كه عمل چاپ روي بطري با توجه به سرعت خط توليد، با كيفيت مطلوب صورت گيرد از دانشگاه‌ها كمك گرفتيم تا سيستمي را طراحي و ارائه كنيم كه كاربردي و عملي باشد. حاصل بيش از 2 سال مطالعه و تحقيقات ما در كمپاني KHS منجر به ابداع سيستم جديد شد.

* آيا PET كه براي چاپ مستقيم استفاده مي شود از نظر رزين و موارد سازنده آن نوع خاصي است؟
Grabenweger: خير، هيچ تفاوت خاصي وجود ندارد. دستگاه روي همين بطري‌هاي معمولي كه در بازار مصرف مي‌شوند، كار چاپ را انجام مي‌دهد. هنگام عبور پريفرم از آون دستگاه بادكن، در اثر حرارتي كه مي‌بيند رطوبت خود را از دست مي‌دهد و زماني كه تبديل به بطري مي‌شود، به راحتي مي‌توان اطلاعات را روي آن چاپ كرد.
خوب است در اين جا به يكي ديگر از ابداعات KHS اشاره شود مخصوصاً در وضعيت رقابتي كه بين بسته‌بندي در بطري‌هاي شيشه‌اي و PET وجود دارد. اطلاع از اين موضوع مي‌تواند شاهد ديگري بر دليل پيشگامي شركت KHS در اين صنعت باشد. PET و شيشه به عنوان مواد مورد استفاده در صنايع بسته‌بندي هركدام مزايا و معايبي دارند و تلاش شركت‌هايي مثل KHS همواره اين بوده و هست كه سيستم‌هايي را براي صنايع بسته‌بندي طراحي كنند كه از مزاياي اين ظروف حداكثر استفاده به عمل آيد در حالي كه معايب آنها كمتر فرصت ظهور پيدا كند.
وزن سنگين شيشه و عبور اكسيژن از بدنه بطري PET از عيوب اين دو ماده مي باشد. شركت KHS با طراحي و ساخت دستگاه Plasmax موفق شده است كه با استفاده از يك فن‌آوري خاص، داخل بطري‌هاي PET را با ماده‌اي از جنس شيشه پوشش ميكروني دهد و به اين ترتيب ظرفي را بسازد كه هم مزيت شيشه مبني بر عدم امكان عبور اكسيژن از جداره بطري را داراست و هم مزيت سبكي و نشكن بودن بطري PET را.
از طرف ديگر امكان چاپ مستقيم روي بدنه اين ظرف هم وجود دارد. اين همان ارزشي است كه استفاده از چنين فن‌آوري‌هايي براي توليدكنندگان محصولات آشاميدني به وجود مي‌آورد و ضمن صرفه‌جويي بسيار در مصرف مواد، ماندگاري محصولات حساس به اكسيژن را بالا مي‌برد بدون آن كه مثلاً رنگ محصول در اثر نفوذ اكسيژن به مرور زمان تغيير كند و اين خود به معناي بالارفتن ميزان سود توليدكنندگان است.

* درباره چاپ روي بطري توضيح بيشتري بدهيد؟
Grabenweger: فن‌آوري چاپ، پديده جديدي نيست و همه با كاربردهاي مختلف آن آشنا هستيم. كاري كه KHS كرد اين بود كه با طراحي و ساخت سيستمي كاملاً ابداعي و جديد، امكان چاپ روي بطري‌هاي PET را فراهم آورد. اين كه فاصله هد پرينتر از بطري چقدر باشد، دقت پاشش جوهر و امكان استفاده از رنگ‌هاي مختلف و از همه مهم‌تر يافتن جوهري كه براي اين كار مناسب باشد. اين جوهر هم بايد گريد غذايي داشته باشد و هم سريع خشك شود و به داخل بدنه بطري نفوذ نكند.

* بحران‌هاي اقتصادي همواره تهديدي حتي براي شركت‌هاي بزرگ هستند. KHS چگونه خود را در برابر خطر اين بحران‌ها كه نمونه‌اش را چند سال قبل در جهان داشتيم، حفظ كرده است؟
Grabenweger: انسان‌ها سه نياز اساسي دارند كه عبارتند از خوردن، آشاميدن و خوابيدن. با خوابيدن انسان درآمدي حاصل نمي‌كند اما نياز انسان به غذا و آشاميدني مي‌تواند وسيله‌اي براي توليد درآمد باشد. وقتي بحراني در جهان رخ مي‌دهد، قيد بسياري چيزها را مي‌توان زد اما امكان قطع خوراكي و آشاميدني نيست. براي مثال جمعيت ايران ظرف 30 سال دو برابر شد. طبيعي است كه چنين جمعيتي نياز به خوراكي و آشاميدني دارد و لذا بازار خوبي براي توليدكنندگان اين‌گونه اقلام است.
* اين پرسش پيش مي‌آيد كه در بحران‌ها و چالش‌هاي اقتصادي كه طبيعتاً توان سرمايه‌گذاري شركت‌هاي توليدكننده مواد غذايي و آشاميدني تا حد زيادي كاهش مي‌يابد، شركت‌هايي مثل KHS كه سازنده ماشين‌آلات با كيفيت بالا و به همان نسبت گران هستند، چگونه مشتريان خود را توجيه مي‌كنند كه از دستگاه‌هاي آنها براي طرح‌هاي توسعه خود استفاده كنند؟ چون به دليل تنگناهاي مالي، شركت‌ها كمتر ميل به سرمايه‌گذاري‌هاي كلان دارند.
Grabenweger: من قبول دارم كه مردم در بحران‌ها به دنبال استفاده از ارزان‌ترين محصولات هستند اما اين لزوماً به معناي اين نيست كه توليدكنندگان مواد آشاميدني و غذايي هم به دنبال دستگاه‌ها و ماشين‌آلات ارزان مي‌روند. دليل اين امر، فوايد اقتصادي است كه استفاده از اين گونه ماشين‌آلات براي توليدكنندگان دارد. مثلاً ميزان مصرف انرژي در بعضي از دستگاه‌هاي ساخت KHS تا 30 درصد كمتر از سازندگان ديگر بوده و راندمان اين دستگاه‌ها بالاست.
مثلاً ميزان تلرانس سطح محصول در بطري‌هايي كه با پركن‌هاي KHS پر مي‌شوند يك ميليمتر است، ميزان فشار هواي مصرفي در بادكن‌ها بسيار پائين است و بسياري مزاياي ديگر كه موجب مي‌شود محصول توليدي با اين دستگاه‌ها به مراتب ارزان‌تر از محصولاتي باشد كه با خطوط و ماشين‌آلات ارزان و با كيفيت پائين توليدي مي‌شود.
اين امر به توليدكنندگاني كه از ماشين‌آلات ما استفاده مي‌كنند امكان اين را مي‌دهد كه در دوره‌هاي بحراني، بيشتر و بهتر بتوانند نياز بازار را برآورده سازند. به همين دليل خطوط KHS هميشه براي صاحبان آنها سودآور بوده و شما كسي را پيدا نمي‌كنيد كه خط KHS داشته باشد و كارخانه‌اش زيان‌ده باشد. شما مي‌توانيد به شركت‌هاي ايراني كه از خطوط KHS استفاده مي‌كنند نگاه كنيد. آيا در ميان آنها شركتي را پيدا مي‌كنيد كه خطوط ما براي آنها سودآور نباشد؟ در سطح منطقه خاورميانه و جهان هم همين‌گونه است و بزرگترين مشتريان ما شركت‌هاي بزرگ توليدكننده آشاميدني هستند كه بخش عمده سفارشات خود را به ما مي‌دهند. البته تفاوت‌هايي بين بازار ايران و ساير كشورهاي منطقه خاورميانه وجود دارد به اين صورت كه KHS در سال‌هاي اخير رشدي 30 درصدي در اين منطقه داشته و انتخاب نخست بيشتر شركت‌هاي معتبر توليدكننده مواد آشاميدني بوده اما در ايران موقعيت تا حدي متفاوت است.

* از نظر KHS آينده بازار آشاميدني در ارتباط با ظروف مورد استفاده در اين صنعت چگونه پيش‌بيني مي‌شود؟
Grabenweger: قبل از هر چيز بگويم كه پيش‌بيني رشد بازار صنعت آشاميدني در آينده نياز به ابزار خاصي ندارد چون مسلم است كه اين بخش از صنعت حتماً رشد خواهد داشت.
از طرف ديگر احتمال تغيير ذائقه مصرف‌كنندگان آشاميدني در ارتباط با بعضي از محصولات وجود دارد.
همين طور ممكن است سليقه آنها در مورد ظروف هم بعضاً دستخوش تغيير شود. اين كه ذائقه‌ها در بعضي بازارها از مصرف نوشابه‌هاي گازدار به سمت آب‌هاي معدني و يا آبميوه تغيير جهت دهد و يا بر عكس وجود دارد. احتمال دارد مثلاً نوشيدن محصولاتي كه با قندهاي طبيعي توليد مي‌شوند، گسترش يابد.
در مورد ظروف هم ملاحظه مي‌شود كه قوطي دارد به بازار مصرف بر مي‌گردد و شيشه هم كنار گذاشته نخواهد شد و PET هم سريع‌تر رشد مي‌كند. ما در مورد بازار ايران با توجه به حجم درخواست‌ها براي ماشين‌آلات مختلف بسيار خوش‌بين و اميدوار بوده و معتقديم كه در آينده نزديك، ايران بازار بسيار خوبي براي KHS خواهد بود. ما براي افزايش ارائه خدمات خود برنامه داريم و تيم فروش ما هم فعال است و من خودم بيشتر به ايران سفر خواهم كرد همان طور كه ظرف كمتر از يكسال گذشته دو بار به ايران آمده‌ام و به موفقيت در اين بازار بسيار اميدوار هستيم.

* در ايران توليدكنندگاني داريم كه آماده سرمايه‌گذاري براي توليد محصولات آشاميدني هستند اما انتخاب خاصي در مورد محصول توليدي و يا ظرف آن ندارند. توصيه شما به اين دسته از توليدكنندگان ايراني چيست؟
Grabenweger: ما تأمين‌كننده راه‌حل‌هاي عملي در صنعت آشاميدني هستيم. اصولاً مشتريان نزد ما آمده و ايده اوليه خود را درمورد محصولي كه مي‌خواهند توليدكنند، بيان مي‌كنند. ما براي چنين مشتري يك راه‌حل جامع ارائه مي‌دهيم كه چگونه چنين محصولي را توليد، بسته‌بندي و به بازار عرضه كند. نكته مهم اين است كه مشتري ما بايد بازار خودش و يا بازار هدف را بخوبي بشناسد. به‌ همين‌ خاطر اين كه محصول در چه نوع ظرفي به بازار عرضه شود را مشتري با توجه به شناخت خود از بازار هدف مشخص مي‌كند سپس بقيه كار را ما انجام مي‌دهيم. اين كه مشخصات ظرف مورد نظر مشتري چه باشد، محصول تحت چه شرايطي توليد و پر شود و از چه تجهيزاتي براي اين منظور استفاده شود، اينها در تخصص KHS است.

* و پيامي خاص براي مشتريان ايراني.
Grabenweger: براي ما مهم است كه مشتري ما بداند استفاده از ماشين‌آلات KHS براي او سودآور است و از هزينه‌هاي سربار او مي‌كاهد.
واضح است كه ماشين‌آلات KHS ارزان نيست بنابر اين، اين گونه نيست كه مشتري فكر كند چون ماشين گران‌قيمتي خريده، امكان موفقيتش كم است. بلكه عكس اين مطلب صادق است چون دستگاه‌هاي ساخت KHS در بخش‌هاي راهبري و توليد و نگهداري موجب صرفه‌جويي زيادي براي توليدكننده است.

شركت كار و انديشه
نماينده انحصاري شركت KHS در ايران
تهران، خيابان وحيد دستگردي(ظفر)،
تقاطع خيابان ولي‌عصر(عج)، پلاك 341
تلفن: 88880292-021 فكس: 88881599-021
[email protected] * www.koa.ir

بیشتر بخوانید . . .