چاپ اندیشه آمل بیست ساله شد

چاپ اندیشه آمل وارد بیستمین سال فعالیت خود شده است. این چاپخانه در حال حاضر که هنوز ماشین‌آلات خریداری شده در سال قبل را دریافت نکرده هفده درصد توان چاپ استان مازندران را در اختیار دارد. با ورود و نصب تجهیزات جدید سهم این چاپخانه در توسعه چاپ افست ورقی استان مازندران به پنجاه درصد نزدیک خواهد شد.

متن و تصاویر این رپرتاژآگهی در شماره 151 ماهنامه صنعت بسته‌بندی (اسفند 1392) به چاپ رسیده است

چاپ اندیشه آمل وارد بیستمین سال فعالیت خود شده است. این چاپخانه در حال حاضر که هنوز ماشین‌آلات خریداری شده در سال قبل را دریافت نکرده هفده درصد توان چاپ استان مازندران را در اختیار دارد. با ورود و نصب تجهیزات جدید سهم این چاپخانه در توسعه چاپ افست ورقی استان مازندران به پنجاه درصد نزدیک خواهد شد.

واقعیتی وجود دارد که این چاپخانه از ابتدا این قدر فعال و موثر نبوده است بلکه با انتقال مالکیت و مدیریت به مهدی رضاییان نمودار رشد و توسعه چاپ اندیشه و به همراه آن، صنعت چاپ افست در استان مازندران سیر صعودی پرشتابی گرفت. این حکایت را از زبان صاحبش یعنی مهدی رضاییان باید خواند.

* کی و از کجا شروع کردید؟

** این چاپخانه در سال 1373 در قالب یک تعاونی آغاز به کار کرد و حدود ده نفر در آن سهم داشتند. بنده در سال 1377 سهم همه را خریدم و از آن زمان تاکنون این چاپخانه را مدیریت مکنم. وقتی این چاپخانه را تحویل گرفتم یک دستگاه افست یک ورقی تک‌رنگ هایدلبرگ و یک دستگاه برش داشت.

* آن زمان چشم‌انداز شما چگونه بود؟

** من در آن زمان به طور مستقیم در چاپ فعالیت نمی‌کردم و احاطه‌ای بر چند و چون چاپخانه‌داری نداشتم. ما در کار فروش کتاب و لوازم تحریر بودیم و در بازار تهران هم فالیت داشتیم. ارتباط ما با صنعت چاپ از زاویه نشر بود و در مقام سفارش‌دهنده بودیم. طبیعی است که در ابتدای کار به دلیل بضاعت کم دانش فنی، دچار مشکلاتی شدم. البته در حال حاضر هم خود را فردی کم‌تجربه می‌دانم.

اما در همان زمان هم باور من این بود که منطقه ما ظرفیت توسعه بالایی دارد و توان چاپ آن باید بیش از این باشد. در این راستا تلاش کردم تا این باور خود را عینیت بدهم و خدا را شکر مکنم که تا حدی در این راه موفق شده‌ام.

* انتخاب واژه اندیشه برای نام چاپخانه به چه دلیل بوده است؟

** نسبت به واژه “اندیشه” و معنی آن تعلق خاطر و باور خاصی دارم که بخوبی نمی‌توانم آن را بیان کنم. به هر حال کارها بدون اندیشه در مسیر صحیح خود پیش نمی‌روند.

* نقاط عطف چاپ اندیشه آمل در طول این بیست سال را برشمارید.

**‌ در سال 1383 نخستین افست دوورقی چهاررنگ استان توسط چاپ اندیشه آمل نصب شد.

این ماشین ژاپنی با کمک تسهیلاتی فراهم شده از سوی آقای سیدقاسمی‌پور و از شرکت مگاپس خریده شد.

در سال 1385 این بار نخستین افست چهار و نیم ورقی چهاررنگ استان را نصب و راه‌اندازی کردیم که هنوز هم تنها چهار و نیم ورقی چهاررنگ استان مازندران است.

در سال 1387 با تهیه یک زمین چهار هکتاری، چاپخانه را به محل فعلی آن انتقال دادیم. در محل جدید امکانات بیشتری برای توسعه چاپخانه فراهم کردیم. پس از این جابجایی بود که ماشین‌آلات تکمیلی ما اضافه شدند. دایکات بوبست، جعبه‌چسبانی یاگنبرگ، دستگاه ورنی و…

البته گفتنی است در سال 1391 بزرگترین طرح توسعه چاپ اندیشه آمل و شمال کشور با خرید افست پنج‌رنگ با برج ورنی و عرض 145 سانتی‌متر KBA رقم خورد که متاسفانه با وجود انجام تعهدات از سوی ما اما طرف مقابل یعنی شرکت نورتک از آن زمان تاکنون پول دریافتی را نزد خود نگه داشته و ماشینی به ما تحویل نداده است. هم‌اکنون ما در حال پرداخت اقساط وامی هستیم که پولش را به نورتک دادیم و اما در مقابلش تجهیزاتی دریافت نکردیم.

با این حال در همین زمان و به لطف تلاش خستگی‌ناپذیر کارکنان چاپخانه و اعتماد مشتریان توانستیم تجهیزات جدیدی اضافه کنیم. از جمله آن می‌توان به یک دایکات جدید و ماشین ورنی‌زنی پر سرعتی اشاره کنم که انواع ورنی‌های پایه آب و حلال را انجام می‌دهد و گزارش آن نیز در شماره 148 مجله شما منتشر شد.

* آیا اکنون در همان جایی قرار دارید که برنامه‌ریزی کرده بودید؟

** ‌نه. بنده بیست ماه است که به شرکت نورتک پول داده‌ام. اگر ایشان ماشین‌آلات بنده را در زمانی که تعهد کرده بودند تحویل می‌دادند جایگاه چاپ اندیشه آمل باید بسیار بالاتر از جایگاه فعلی می‌بود. ایشان نه فقط برنامه توسعه چاپ اندیشه آمل را که برنامه توسعه استان را هم متوقف کردند.

* آیا مشتری بیست ساله هم دارید؟ (کسی که از ابتدا تاکنون مشتری شما بوده باشد)

**‌ بله. شرکت کاله یکی از مشتریان قدیم ما است. چه واحد لبنی کاله و چه واحد گوشتی کاله هر دو از مشتریان ثابت ما هستند. ما مشتری نداشتیم که او همکاری خود را با چاپ اندیشه قطع کرده باشد. ممکن است مشتریانی داشته باشیم که به دلیل نوع عملکرد مالی ایشان چاپ اندیشه از ادامه همکاری با آنها صرف نظر کرده باشد. اما این که مشتری به دلیل نارضایتی از خدمات ما چاپ اندیشه را ترک کرده باشد تاکنون نداشته‌ایم.

* چاپ اندیشه آمل تا چه حد توانسته خود را با نیاز بازار یا مشتریان خود انطباق ده؟

** ما هر دستگاهی را که نصب کردیم بر اساس سفارشات مربوط به آن بوده است. ا ذائقه و سلیقه مشتری را مد نظر قرار دادیم و بر اساس آن چه مشتریان ما نیاز داشتند ماشین‌آلات مرتبط را تهیه و نصب کردیم.

* آیا متریان شما فقط از آمل هستند؟

** ما از استان‌های گلستان، قزوین، گیلان، و کرمان سفارش داریم. استان مازندران هم که در همه وسعت خود با ما کار می‌کند.

اما اجازه بدهید از زاویه دیگری به پرسش شما نگاه کنیم. این مهم نیست که مثلا ما از تهران یا اصفهان و یا هر مکان جغرافیایی دیگر هم مشتری داشته باشیم. مهم این است که بیشتر حصولاتی که کار چاپ آن بر عهده ماست توزیع و مصرف سراسری دارند. کاله یک برند ملی است و محصولات آن در سراسر کشور مصرف می‌شود. در واقع ما با درک همین موضوع سعی در بالاتر بردن جایگاه چاپ اندیشه آمل داریم. ما در مقابل چهره ملی و گاهی برون‌مرزی مشتریان خود احساس مسئولیت می‌کنیم.

* رابطه اعضای خانواده و دوستان و آشنایان با چاپ اندیشه آمل چگونه بوده است؟

**‌(با خنده) چاپخانه رقیب فامیل و خانواده شده است. بیشتر وقت من در رابطه با چاپخانه صرف می‌شود. ما تعهدات زیادی داریم که باید سر موقع و با دقت به آنها عمل کنیم. من نمی‌توانم مانند کارمندی که استخدام شده در ساعت مشخصی کار خود را آغاز و مثلا در ساعت چهار بعد از ظهر، ساعت کار خود را پایان یافته تلقی کنم. پس از آن چه در قضیه شرکت نورتک و قرارداد KBA بر سر ما آمد چنان ضربه‌ای خوردم که تصمیم گرفتم هرگز چنین مشکلاتی برای نسل‌های بعدی چاپ اندیشه آمل پیش نیاید. ما چاپخانه‌داران نیاز داریم هنگام عقد قراردادهای تجاری با طرف‌های خارجی، خودمان با فروشنده وارد گفت و گو شویم نه این که به دلیل عدم تسلط بر اصول تجاری و ندانستن زبان خارجی همه امور را به دست واسطه‌ها بسپاریم. من در تمام طول پیگیری مسائل خود با شرکت‌های KBA و نورتک هزینه‌ها و مشکلات زیادی فقط در رابطه با ترجمه صحیح متون و پیام‌ها داشتم که مشکلی مضاعف بود. از این رو پسر بزرگم آرش را برای تحصیلات راهی اروپا کردم. او در انگلستان در علوم تجاری تحصیل می‌کند. من امیدوارم در آینده تسلط او بر دانش تجارت و حتی زبان انگلیسی پشتوانه‌ای برای چاپ اندیشه در تعاملات تجاری با شرکت‌های خارجی و نمایندگان آنها باشد. در واقع چاپ اندیشه در راستای چشم‌اندازی که برای خود تصویر کرده نیاز دارد نسل‌های آینده خود را برای عملکرد موثر و موفق در تعاملات بین‌المللی آماده کند.

* از خانواده کاری چاپ اندیشه آمل بگویید؟

** با خودم 93 نفر خانواده چاپ اندیشه را تشکیل می‌دهند. تک تک پرسنل چاپخانه را دوست دارم. همکار ناشنوا داریم. همکاران کمتر تحصیل‌کرده تا فوق لیسانس داریم. بعضی پرسنل ما در راستای کاری که در چاپ اندیشه انجام می‌دادند به تحصیلات عالیه پرداخته اعتماد به نفس بیشتری یافتند و کیفیت عملکرد خود در چاپخانه را بالا بردند.

* چرا بر روی بسته‌بندی تمرکز کردید؟

** من از همان سال 77 که چاپ اندیشه آمل را خریدم بنا به دلایل شخصی بر روی ارائه خدمات به صنعت کشور تمرکز کردم. ما بسته‌بندی را در مقایسه با نشر که قبلا در آن فعالیت می‌کردیم موثرتر، جدی‌تر و محاسبات مالی آن را قابل اتکاتر می‌دانیم. در این رسته کاری استانداردها و خواسته‌های مشتری واضح‌تر و اجرایی‌تر هستند. حساسیت‌ها در سفارشات بسته‌بندی منطقی‌تر و محاسبه‌شده‌تر هستند و برندهایی که ما به آنها خدمات می‌دهیم از نظر اداری و مالی سازمان‌یافته‌تر می‌باشند.

* در حال حاضر تجهیزات و امکانات چاپ اندیشه آمل چه هستند؟

** در شماره‌های قبل و همین مصاحبه به بیشتر امکانات ما اشاره شد. ما مدام در حال بروز کردن امکانات خود هستیم. مهم این است که سفارش‌دهندگان د باره چاپ اندیشه آمل این را بدانند که تمرکز م بر روی بسته‌های مقوایی است. ما چاپ اندیشه آمل را خانه امن بسته‌های مقوایی می‌دانیم. نمونه کارهای ما تقریبا در هر فروشگاه لبنی یا پروتئینی در دسترس است.

* برنامه‌های توسعه چاپ اندیشه آمل در چند سال آینده چه هستند؟

** ما برنامه توسعه خود را همان طور که تنظیم کرده بودیم ادامه خواهیم داد. درست است که به دلیل بی‌تعهدی شرکت نورتک مدتی وقفه در آن ایجاد شد ما ما نمی‌توانیم از ماموریت خود غافل شویم. به همین منظور اکنون در حال مذاکره با شرکت ایران‌روتاتیو نماینده شرکت هایدلبرگ در ایران هستیم که همان برنامه توسعه را مقیاسی دیگر و با دریافت تضمین‌های محکمتر اجرا کنیم. ما با آقای شاپور اسفرجانی برای سال 1393 بر سر افست پنج‌رنگ هایدلبرگ عرض 162 و پلیت‌ستر آن توافق کرده‌ایم. همچنین آخرین مدل ماشین‌آلات دایکات و جعبه‌چسبانی نیز توسط همین واردکننده به مجموعه افزوده خواهد شد. در این میان باید بگویم جای تاسف دارد که بعضی هم‌وطنان ما، پروژه‌های تاثیرگذار و برنامه‌های توسعه یک منطقه از کشور را فدای منافع زودگذر شخصی خود می‌کنند.

* از دولت چه انتظاری دارید؟

** انتظار زیادی ندارم. من در سال 1377 با سی و اندی سال سن جرات کردم و این چاپخانه را خریدم. آن را از یک ماشین یک ورقی یک رنگ به وضعیت الان رساندم. غیر از خودم 92 نفر اشتغال در آن ایجاد کرده‌ام. با وجود مشکلات کمرشکنی که برایم ایجاد شد هنوز در فکر توسعه و خدمات بیشتر هستم. این توسعه قطعا اشتغال کمی و کیفی خوبی را هم به همراه خواهد داشت.

من با این 92 نفر نیروی با تجربه و آموزش دیده‌ای که دارم باید بتوانم از امکانات پیشرفته خود بالاترین بهره‌برداری را کنم. این افزایش بهره‌وری زمانی محقق خواهد شد که مسئولان دولتی ما را در ردیف بودجه‌ای قرار دهند که بتوانیم از امکانات بانکی در جهت توسعه کار خود بهره‌مند شویم. اگر چنین چیزی آن طور که بنده عرض کردم تحقق پیدا کند معتقد هستم هم خانواده چاپ اندیشه آمل در پایان سال بعد به 200 نفر شاغل افزایش خواهد یافت و هم خدماتی بسیار بیش از آن چه تاکنون ارائه شده عرضه خواهد شد.

تقاضای دوم بنده از مسئولان دولتی این است که نمایندگی‌های فروش را مجاب کنند به تعهدات خود در برابر مشتری پایبند باشند. نه این که با پول‌های دریافتی از خریداران، سرمایه‌های خود را افزایش داده و دستگاه و تشکیلات خود را گسترش دهند. این درخواست را در شماره قبل مجله هم گفته بودم اما به دلیل اهمیت آن مجبور هستم که دوباره تکرار کنم.

* الان که در بیستمین سال فعالیت خود قرار دارید فکر می‌کنید فعالیت‌های شما به اندازه کافی موثر بوده‌ است؟

** ما باور داریم که موثر بوده‌ایم. از نظر ایجاد اشتغال و کیفیت نیروهای شاغل تلاش زیادی کرده‌ایم که 92 نفر نیروی شاغل ما، شاهد این مدعی هستند. همچنین تجهیزات موثر و کارآمدی که برای نخستین بار وارد استان کردیم و از آنها بهره‌برداری می‌شود. البته امیدوارم که این باور ما را دیگران هم تایید کنند.

بیشتر بخوانید . . .