چاپ انديشه آمل 20 ساله شد

چاپ انديشه آمل وارد بيستمين سال فعاليت خود شده است. اين چاپخانه در حال حاضر كه هنوز ماشين‌آلات خريداري شده در سال قبل را دريافت نكرده هفده درصد توان چاپ استان مازندران را در اختيار دارد. با ورود و نصب تجهيزات جديد سهم اين چاپخانه در توسعه چاپ افست ورقي استان مازندران به پنجاه درصد نزديك خواهد شد.

چاپ انديشه آمل وارد بيستمين سال فعاليت خود شده است. اين چاپخانه در حال حاضر كه هنوز ماشين‌آلات خريداري شده در سال قبل را دريافت نكرده هفده درصد توان چاپ استان مازندران را در اختيار دارد. با ورود و نصب تجهيزات جديد سهم اين چاپخانه در توسعه چاپ افست ورقي استان مازندران به پنجاه درصد نزديك خواهد شد.
واقعيتي وجود دارد كه اين چاپخانه از ابتدا اين قدر فعال و موثر نبوده است بلكه با انتقال مالكيت و مديريت به مهدي رضاييان نمودار رشد و توسعه چاپ انديشه و به همراه آن، صنعت چاپ افست در استان مازندران سير صعودي پرشتابي گرفت. اين حكايت را از زبان صاحبش يعني مهدي رضاييان بايد خواند.

* كي و از كجا شروع كرديد؟
** اين چاپخانه در سال 1373 در قالب يك تعاوني آغاز به كار كرد و حدود ده نفر در آن سهم داشتند. بنده در سال 1377 سهم همه را خريدم و از آن زمان تاكنون اين چاپخانه را مديريت مي‌كنم. وقتي اين چاپخانه را تحويل گرفتم يك دستگاه افست يك ورقي تك‌رنگ هايدلبرگ و يك دستگاه برش داشت.
* آن زمان چشم‌انداز شما چگونه بود؟
** من در آن زمان به طور مستقيم در چاپ فعاليت نمي‌كردم و احاطه‌اي بر چند و چون چاپخانه‌داري نداشتم. ما در كار فروش كتاب و لوازم تحرير بوديم و در بازار تهران هم فعاليت داشتيم. ارتباط ما با صنعت چاپ از زاويه نشر بود و در مقام سفارش‌دهنده بوديم. طبيعي است كه در ابتداي كار به دليل بضاعت كم دانش فني، دچار مشكلاتي شدم. البته در حال حاضر هم خود را فردي كم‌تجربه مي‌دانم.
اما در همان زمان هم باور من اين بود كه منطقه ما ظرفيت توسعه بالايي دارد و توان چاپ آن بايد بيش از اين باشد. در اين راستا تلاش كردم تا اين باور خود را عينيت بدهم و خدا را شكر مي‌كنم كه تا حدي در اين راه موفق شده‌ام.
* انتخاب واژه انديشه براي نام چاپخانه به چه دليل بوده است؟
** نسبت به واژه “انديشه” و معني آن تعلق خاطر و باور خاصي دارم كه بخوبي نمي‌توانم آن را بيان كنم. به هر حال كارها بدون انديشه در مسير صحيح خود پيش نمي‌روند.
* نقاط عطف چاپ انديشه آمل در طول اين بيست سال را برشماريد.
**‌ در سال 1383 نخستين افست دوورقي چهاررنگ استان توسط چاپ انديشه آمل نصب شد.

اين ماشين ژاپني با كمك تسهيلاتي فراهم شده از سوي آقاي سيدقاسمي‌پور و از شركت مگاپس خريده شد.
در سال 1385 اين بار نخستين افست چهار و نيم ورقي چهاررنگ استان را نصب و راه‌اندازي كرديم كه هنوز هم تنها چهار و نيم ورقي چهاررنگ استان مازندران است.
در سال 1387 با تهيه يك زمين چهار هكتاري، چاپخانه را به محل فعلي آن انتقال داديم. در محل جديد امكانات بيشتري براي توسعه چاپخانه فراهم كرديم. پس از اين جابجايي بود كه ماشين‌آلات تكميلي ما اضافه شدند. دايكات بوبست، جعبه‌چسباني ياگنبرگ، دستگاه ورني و…
البته گفتني است در سال 1391 بزرگترين طرح توسعه چاپ انديشه آمل و شمال كشور با خريد افست پنج‌رنگ با برج ورني و عرض 145 سانتي‌متر KBA رقم خورد كه متاسفانه با وجود انجام تعهدات از سوي ما اما طرف مقابل يعني شركت نورتك از آن زمان تاكنون پول دريافتي را نزد خود نگه داشته و ماشيني به ما تحويل نداده است. هم‌اكنون ما در حال پرداخت اقساط وامي هستيم كه پولش را به نورتك داديم و اما در مقابلش تجهيزاتي دريافت نكرديم.
با اين حال در همين زمان و به لطف تلاش خستگي‌ناپذير كاركنان چاپخانه و اعتماد مشتريان توانستيم تجهيزات جديدي اضافه كنيم. از جمله آن مي‌توان به يك دايكات جديد و ماشين ورني‌زني پر سرعتي اشاره كنم كه انواع ورني‌هاي پايه آب و حلال را انجام مي‌دهد و گزارش آن نيز در شماره 148 مجله شما منتشر شد.
* آيا اكنون در همان جايي قرار داريد كه برنامه‌ريزي كرده بوديد؟
** ‌نه. بنده بيست ماه است كه به شركت نورتك پول داده‌ام. اگر ايشان ماشين‌آلات بنده را در زماني كه تعهد كرده بودند تحويل مي‌دادند جايگاه چاپ انديشه آمل بايد بسيار بالاتر از جايگاه فعلي مي‌بود. ايشان نه فقط برنامه توسعه چاپ انديشه آمل را كه برنامه توسعه استان را هم متوقف كردند.
* آيا مشتري بيست ساله هم داريد؟ (كسي كه از ابتدا تاكنون مشتري شما بوده باشد)
**‌ بله. شركت كاله يكي از مشتريان قديم ما است. چه واحد لبني كاله و چه واحد گوشتي كاله هر دو از مشتريان ثابت ما هستند. ما مشتري نداشتيم كه او همكاري خود را با چاپ انديشه قطع كرده باشد. ممكن است مشترياني داشته باشيم كه به دليل نوع عملكرد مالي ايشان چاپ انديشه از ادامه همكاري با آنها صرف نظر كرده باشد. اما اين كه مشتري به دليل نارضايتي از خدمات ما چاپ انديشه را ترك كرده باشد تاكنون نداشته‌ايم.
* چاپ انديشه آمل تا چه حد توانسته خود را با نياز بازار يا مشتريان خود انطباق دهد؟
** ما هر دستگاهي را كه نصب كرديم بر اساس سفارشات مربوط به آن بوده است. ما ذائقه و سليقه مشتري را مد نظر قرار داديم و بر اساس آن چه مشتريان ما نياز داشتند ماشين‌آلات مرتبط را تهيه و نصب كرديم.
* آيا مشتريان شما فقط از آمل هستند؟
** ما از استان‌هاي گلستان، قزوين، گيلان، و كرمان سفارش داريم. استان مازندران هم كه در همه وسعت خود با ما كار مي‌كند.
اما اجازه بدهيد از زاويه ديگري به پرسش شما نگاه كنيم. اين مهم نيست كه مثلا ما از تهران يا اصفهان و يا هر مكان جغرافيايي ديگر هم مشتري داشته باشيم. مهم اين است كه بيشتر محصولاتي كه كار چاپ آن بر عهده ماست توزيع و مصرف سراسري دارند. كاله يك برند ملي است و محصولات آن در سراسر كشور مصرف مي‌شود. در واقع ما با درك همين موضوع سعي در بالاتر بردن جايگاه چاپ انديشه آمل داريم. ما در مقابل چهره ملي و گاهي برون‌مرزي مشتريان خود احساس مسئوليت مي‌كنيم.
* رابطه اعضاي خانواده و دوستان و آشنايان با چاپ انديشه آمل چگونه بوده است؟
**‌(با خنده) چاپخانه رقيب فاميل و خانواده شده است. بيشتر وقت من در رابطه با چاپخانه صرف مي‌شود. ما تعهدات زيادي داريم كه بايد سر موقع و با دقت به آنها عمل كنيم. من نمي‌توانم مانند كارمندي كه استخدام شده در ساعت مشخصي كار خود را آغاز و مثلا در ساعت چهار بعد از ظهر، ساعت كار خود را پايان يافته تلقي كنم. پس از آن چه در قضيه شركت نورتك و قرارداد KBA بر سر ما آمد چنان ضربه‌اي خوردم كه تصميم گرفتم هرگز چنين مشكلاتي براي نسل‌هاي بعدي چاپ انديشه آمل پيش نيايد. ما چاپخانه‌داران نياز داريم هنگام عقد قراردادهاي تجاري با طرف‌هاي خارجي، خودمان با فروشنده وارد گفت و گو شويم نه اين كه به دليل عدم تسلط بر اصول تجاري و ندانستن زبان خارجي همه امور را به دست واسطه‌ها بسپاريم. من در تمام طول پيگيري مسائل خود با شركت‌هاي KBA و نورتك هزينه‌ها و مشكلات زيادي فقط در رابطه با ترجمه صحيح متون و پيام‌ها داشتم كه مشكلي مضاعف بود. از اين رو پسر بزرگم آرش را براي تحصيلات راهي اروپا كردم. او در انگلستان در علوم تجاري تحصيل مي‌كند. من اميدوارم در آينده تسلط او بر دانش تجارت و حتي زبان انگليسي پشتوانه‌اي براي چاپ انديشه در تعاملات تجاري با شركت‌هاي خارجي و نمايندگان آنها باشد. در واقع چاپ انديشه در راستاي چشم‌اندازي كه براي خود تصوير كرده نياز دارد نسل‌هاي آينده خود را براي عملكرد موثر و موفق در تعاملات بين‌المللي آماده كند.
* از خانواده كاري چاپ انديشه آمل بگوييد؟
** با خودم 93 نفر خانواده چاپ انديشه را تشكيل مي‌دهند. تك تك پرسنل چاپخانه را دوست دارم. همكار ناشنوا داريم. همكاران كمتر تحصيل‌كرده تا فوق ليسانس داريم. بعضي پرسنل ما  در راستاي كاري كه در چاپ انديشه انجام مي‌دادند به تحصيلات عاليه پرداخته اعتماد به نفس بيشتري يافتند و كيفيت عملكرد خود در چاپخانه را بالا بردند.
* چرا بر روي بسته‌بندي تمركز كرديد؟
** من از همان سال 77 كه چاپ انديشه آمل را خريدم بنا به دلايل شخصي بر روي ارائه خدمات به صنعت كشور تمركز كردم. ما بسته‌بندي را در مقايسه با نشر كه قبلا در آن فعاليت مي‌كرديم موثرتر، جدي‌تر و محاسبات مالي آن را قابل اتكاتر مي‌دانيم. در اين رسته كاري استانداردها و خواسته‌هاي مشتري واضح‌تر و اجرايي‌تر هستند. حساسيت‌ها در سفارشات بسته‌بندي منطقي‌تر و محاسبه‌شده‌تر هستند و برندهايي كه ما به آنها خدمات مي‌دهيم از نظر اداري و مالي سازمان‌يافته‌تر مي‌باشند.
* در حال حاضر تجهيزات و امكانات چاپ انديشه آمل چه هستند؟
** در شماره‌هاي قبل و همين مصاحبه به بيشتر امكانات ما اشاره شد. ما مدام در حال بروز كردن امكانات خود هستيم. مهم اين است كه سفارش‌دهندگان در باره چاپ انديشه آمل اين را بدانند كه تمركز ما بر روي بسته‌هاي مقوايي است. ما چاپ انديشه آمل را خانه امن بسته‌هاي مقوايي مي‌دانيم. نمونه كارهاي ما تقريبا در هر فروشگاه لبني يا پروتئيني در دسترس است.
* برنامه‌هاي توسعه چاپ انديشه آمل در چند سال آينده چه هستند؟
** ما برنامه توسعه خود را همان طور كه تنظيم كرده بوديم ادامه خواهيم داد. درست است كه به دليل بي‌تعهدي شركت نورتك مدتي وقفه در آن ايجاد شده اما ما نمي‌توانيم از ماموريت خود غافل شويم. به همين منظور اكنون در حال مذاكره با شركت ايران‌روتاتيو نماينده شركت هايدلبرگ در ايران هستيم كه همان برنامه توسعه را در مقياسي ديگر و با دريافت تضمين‌هاي محكمتر اجرا كنيم. ما با آقاي شاپور اسفرجاني براي سال 1393 بر سر افست پنج‌رنگ هايدلبرگ عرض 162 و پليت‌ستر آن توافق كرده‌ايم. همچنين آخرين مدل ماشين‌آلات دايكات و جعبه‌چسباني نيز توسط همين واردكننده به مجموعه افزوده خواهد شد. در اين ميان بايد بگويم جاي تاسف دارد كه بعضي هم‌وطنان ما، پروژه‌هاي تاثيرگذار و برنامه‌هاي توسعه يك منطقه از كشور را فداي منافع زودگذر شخصي خود مي‌كنند.
* از دولت چه انتظاري داريد؟
** انتظار زيادي ندارم. من در سال 1377 با سي و اندي سال سن جرات كردم و اين چاپخانه را خريدم. آن را از يك ماشين يك ورقي يك رنگ به وضعيت الان رساندم. غير از خودم 92 نفر اشتغال در آن ايجاد كرده‌ام. با وجود مشكلات كمرشكني كه برايم ايجاد شد هنوز در فكر توسعه و خدمات بيشتر هستم. اين توسعه قطعا اشتغال كمي و كيفي خوبي را هم به همراه خواهد داشت.
من با اين 92 نفر نيروي با تجربه و آموزش ديده‌اي كه دارم بايد بتوانم از امكانات پيشرفته خود بالاترين بهره‌برداري را كنم. اين افزايش بهره‌وري زماني محقق خواهد شد كه مسئولان دولتي ما را در رديف بودجه‌اي قرار دهند كه بتوانيم از امكانات بانكي در جهت توسعه كار خود بهره‌مند شويم. اگر چنين چيزي آن طور كه بنده عرض كردم تحقق پيدا كند معتقد هستم هم خانواده چاپ انديشه آمل در پايان سال بعد به 200 نفر شاغل افزايش خواهد يافت و هم خدماتي بسيار بيش از آن چه تاكنون ارائه شده عرضه خواهد شد.
تقاضاي دوم بنده از مسئولان دولتي اين است كه نمايندگي‌هاي فروش را مجاب كنند به تعهدات خود در برابر مشتري پايبند باشند. نه اين كه با پول‌هاي دريافتي از خريداران، سرمايه‌هاي خود را افزايش داده و دستگاه و تشكيلات خود را گسترش دهند. اين درخواست را در شماره قبل مجله هم گفته بودم اما به دليل اهميت آن مجبور هستم كه دوباره تكرار كنم.
* الان كه در بيستمين سال فعاليت خود قرار داريد فكر مي‌كنيد فعاليت‌هاي شما به اندازه كافي موثر بوده‌ است؟
** ما باور داريم كه موثر بوده‌ايم. از نظر ايجاد اشتغال و كيفيت نيروهاي شاغل تلاش زيادي كرده‌ايم كه 92 نفر نيروي شاغل ما، شاهد اين مدعي هستند. همچنين تجهيزات موثر و كارآمدي كه براي نخستين بار وارد استان كرديم و از آنها بهره‌برداري مي‌شود. البته اميدوارم كه اين باور ما را ديگران هم تاييد كنند.

بیشتر بخوانید . . .