راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم و صنایع غذایی

مهر: معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی از راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی این پژوهشگاه خبر داد.
دکتر مسعود نجف نجفی گفت: نهادینه کردن فرهنگ اشتراک‌گذاری منابع و توانمندی‌های علمی و آزمایشگاهی، تسهیل خدمت‌رسانی و بهره‌برداری بهینه از تجهیزات موجود، جلوگیری از خرید تجهیزات مشابه و مشارکت فعال در پروژه‌های استانی،

مهر: معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی از راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی این پژوهشگاه خبر داد.
دکتر مسعود نجف نجفی گفت: نهادینه کردن فرهنگ اشتراک‌گذاری منابع و توانمندی‌های علمی و آزمایشگاهی، تسهیل خدمت‌رسانی و بهره‌برداری بهینه از تجهیزات موجود، جلوگیری از خرید تجهیزات مشابه و مشارکت فعال در پروژه‌های استانی، ملی و بین‌المللی از جمله اهداف راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی در این پژوهشکده به شمار می‌رود. وی گفت: نیاز روز‌افزون جامعه به غذا و رشد بی‌رویه جمعیت و کاهش منابع غذایی، یکی از مهمترین مسائلی است که توجه دولتمردان،‌ اندیشمندان و محققان را به خود معطوف داشته است. وی ضمن تاکید بر لزوم استفاده بهینه از منابع غذایی موجود و به کارگیری روش‌های مطلوب نگهداری و جلوگیری از ضایعات بی رویه محصولات کشاورزی ادامه داد:
تأمین منابع جدید غذایی و تهیه بسته‌بندی مناسب به منظور حفظ و بهبود کیفیت محصول از جمله مواردی است که اهمیت آن بر  هیچ کس پوشیده نیست. نجف نجفی افزود: وجود آزمایشگاه‌های تخصصی و آگاهی از ویژگی های شیمیایی و میکروبی مواد غذایی و آشامیدنی برای مصرف انسان و خوراك دام، طیور و آبزیان نه تنها ضامن سلامت مصرف کننده است، بلکه برای تولید کنندگان محصول نیز لازم و ضروری است.
وی به ارتباط مستقیم سلامت افراد جامعه با ایمنی غذا و سلامت نوع مواد غذایی که مصرف می‌کنند اشاره کرد و گفت: مواد غذایی باید عاری از هرگونه آلودگی باشد چرا که وجود مواد شیمیایی و سموم کشاورزی در مواد غذایی می‌تواند به سلامت بدن آسیب برساند. معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی افزود: اکنون در ایران اطلاعات و منابع کافی در مورد میزان باقیمانده سموم و آلاینده‌ها در مواد غذایی وجود ندارد و لازم است در این زمینه سیاست گذاری‌هایی اعمال شود که بتوان کودها و سموم شیمیایی باقیمانده در مواد غذایی را به درستی‌اندازه‌گیری کرد.
نجف نجفی تاکید کرد: میزان سموم و آلاینده‌های شیمیایی مواد غذایی باید‌اندازه گیری شود تا اطمینان حاصل شود که از حد مجاز و استاندارد خارج نشده است و مواد غذایی ایمن در دسترس مردم قرار می‌گیرد. عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ضمن اعلام آمادگی این آزمایشگاه برای ارائه خدمات به اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای سراسر کشور بیان کرد: آزمایشگاههای آنالیز و کنترل کیفیت مواد غذایی بعنوان یکی از اجزای اصلی نظام کنترل کیفیت محصولات غذایی نه تنها در امر اعتبار بخشی محصولات نهایی و فرآیندهای تولید موثر واقع می‌شوند بلکه علاوه بر تامین و تضمین سلامت و بهداشت آحاد جامعه یکی از مهمترین عوامل در پیشگیری از تولید محصولات غیرقابل قبول با کیفیت پایین هستند. وی ادامه داد: همچنین این آزمایشگاه‌ها نقش بسیار جدی و با ارزشی را در کاهش ضایعات و ارتقای کیفیت محصولات نهایی ایفا می‌کند.
نجف نجفی به امکانات پیشرفته آنالیز مواد غذایی موجود در پژوهشکده صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه مرکزی پژوهشکده صنایع غذایی می‌تواند نقش ارزنده ای در کمک به واحدهای تولیدی صنایع غذایی خراسان رضوی و سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور داشته باشد.

بیشتر بخوانید . . .