موفقیت پژوهشگران ایرانی در ساخت حسگرهای نوری از نانوکاغذ سلولزی

ایرنا- پژوهشگران دانشگاه شهید چمران اهواز با همکاری محققان دانشگاه گرگان و اسپانیا موفق به ساخت نمونه آزمایشگاهی حسگرهایی از جنس نانوکاغذهای سلولزی باکتریایی شدند.

ایرنا- پژوهشگران دانشگاه شهید چمران اهواز با همکاری محققان دانشگاه گرگان و اسپانیا موفق به ساخت نمونه آزمایشگاهی حسگرهایی از جنس نانوکاغذهای سلولزی باکتریایی شدند.
حامد گل‏محمدی مجری این طرح گفت: حسگر ساخته شده زیست‏تخریب‏پذیر، کم هزینه و دارای خواص مطلوب نوری و مکانیکی است که درصورت دستیابی به تولید انبوه می‏توان در تشخیص‏های پزشکی و بالینی برای اندازه‏گیری و تشخیص عوامل بیماری‏زا و همچنین اندازه‏گیری‏های شیمیایی و بیولوژیکی بهره گرفت.
وی بیان کرد :نانوکاغذ صفحه‏ای متشکل از از نانوالیاف سلولزی متراکم است، نانوکاغذهای سلولز باکتریایی (BC) از ویژگی‏های منحصر به فرد متعددی از جمله سازگاری زیستی، زیست‏تخریب‏پذیری، شفافیت نوری و پایداری حرارتی و مکانیکی برخوردارند.
وی یادآور شد :به همین دلیل این فناوری در فناوری‏های نوین پزشکی، تجهیزات الکترونیکی، سلول‏های خورشیدی، غشاها، نانوکامپوزیت‏ها، صنایع غذایی، دارویی و بسته‏بندی کاربرد دارند.
هدف از انجام این پژوهش، معرفی نانوکاغذ سلولزی باکتریایی به عنوان یک بستر زیستی جهت ساخت نانوحسگرهای شفاف نوری بوده است.
گل‏محمدی افزود: اغلب بسترهای شفاف استفاده شده در ساخت حسگرهای نوری، گران، سمی و زیست‏تخریب‏ناپذیر هستند، حال آن که نانوکاغذ باکتریایی ترکیبی زیستی، ارزان، زیست‏تخریب‏پذیر و منعطف با خواص نوری و مکانیکی مطلوب است، این ویژگی‏ها منجر به کاهش قابل ملاحظه‏ای در هزینه اقتصادی ساخت حسگرها و اندازه‏گیری‏های نمونه‏ها می‏شود.
این قبیل نانوحسگرها ضمن ارزانی، انعطاف‏پذیر و دوستدار محیط زیست بوده و دارای کاربردهای بالقوه‏ای جهت ساخت نسل جدیدی از نانوحسگرهای شیمیایی و زیستی و جایگزینی آن با وسایل و تجهیزات متداول در اندازه‏گیری‏های اسپکتروفتومتری و فلوریمتری خواهند بود.
به گفته این محقق نانوحسگرهای بر پایه نانوکاغذهای سلولزی می‏توانند برای تولید کیت‏های تشخیصی کلینیکی، پاتولوژیکی و پزشکی با هدف تعیین و اندازه‏گیری انواع پارامترهای کلینیکی و عوامل بیماری‏زا به کار گرفته شوند.
نتیجه تحقیقات در مجله Biosensors&Bioelectronics .

iranpack-sanat-bastebandi-nanopaper1

بیشتر بخوانید . . .