بطری هوشمند

حاصل همکاری Thin Film Electronics و Diageo، دو شرکت عضو AIPIA، یک برچسب حسگر ارتباط حوزه نزدیک (NFC) تماما چاپ شده با نام OpenSense بوده که برای استفاده روی بطری‌‌ها به منظور تائید اصل بودن محتویات و یا نشان دادن دستکاریِ درزگیری محصول طراحی شده است

.
یک پیش‌‌نمونه از این فناوری روی یکی از محصولات شرکت Johnnie Walker در کنگره جهانی موبایل در بارسلونا به نمایش در آمده است. ایف دی فرانته، مدیر اجرایی AIPIA (انجمن صنعت بسته‌‌بندی فعال و هوشمند)، خوشحالی خود از این اتفاق را این گونه ابراز می‌‌کند:”این یک دستاورد مهم برای بخش بسته‌‌بندی فعال و هوشمند محسوب می‌‌شود. قابلیت کاربرد این محصول برای نوشیدنی‌‌ها، مواد آرایشی و دارویی همچنین کالاهای لوکس بسیار گسترده است. این برچسب می‌‌تواند پویایی در این بخش را افزایش دهد و نمونه‌‌های مشابه آن به زودی در سایر بازارها عرضه می‌‌شود.” برچسب (که انتظار می‌‌رود عرضه تجاری آن از ربع سوم امسال آغاز شود) به کناره‌‌ی بطری چسبیده و تا درپوش کشیده شده، طوری که کوچکترین تلاش برای دستکاریِ درزگیری به برچسب نیز آسیب وارد می‌‌کند. در صورت دستکاری شدن، برچسب علاوه بر آن که همچنان به درخواستِ دستگاهِ مخصوص خواندنِ NFC پاسخ می‌‌دهد، اطلاعات نشان‌‌دهنده‌‌ی دستکاری شدن درزگیری را نیز ارسال می‌‌کند.

به گفته‌‌ی سخنگوی شرکت Thin Film، این برچسب که قرار است ثبت اختراع هم بشود، نه تنها به عنوان یک راهکار ایمنی/ضدجعل عمل می‌‌کند بلکه می‌‌تواند اطلاعات لازم را نیز به مصرف‌‌کنندگان ارائه دهد. مصرف‌‌کننده می‌‌تواند به آسانی گوشی هوشمند خود را به برچسب نزدیک کرده و دستور تهیه نوشیدنی‌‌ها، مواد خوراکی دلخواه، تخفیفات و دیگر پیام‌‌های بازاریابی را دریافت کند.

هر برچسب یک شماره شناسه (ID) منحصر به فرد دارد که با اطلاعات مختلف قابل بارگذاری است. بنابراین می‌‌تواند با هر بار خرید، یک تجربه کاملا متفاوت ارائه دهد. این به معنای امکان استفاده از آن برای انواع بسیاری از محصولات در بخش‌‌های مختلف است. به گفته‌‌ی Thin Film، برچسبِ پیش‌‌رمزگذاری شده‌‌ی NFC (با 128 بیت حافظه‌‌‌‌ی “فقط خواندنی”) برای مدیریت موجودی نیز قابل استفاده است. از این رو رسیدگی و کنترل بهتر زنجیره تامین را ممکن می‌‌کند.

بیشتر بخوانید . . .