رییس نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران: تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال ارز، مانع از حضور فعال و پررنگ واردکنندگان ماشین آلات چاپ در نمایشگاه چاپ و بسته بندی شده است.

نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته با حضور بهمن پورمند رییس اتحادیه چاپخانه داران تهران، احمد ابوالحسنی مدیر اجرایی نمایشگاه، غلامرضا شجاع رییس تشریفات، 25 آبان ماه سال جاری در محل اتاق اصناف تهران برگزار شد.

در این نشست، ابتدا رییس اتحادیه چاپخانه داران در سخنانی افزود: صنعت چاپ امروز علی رغم جنگ اقتصادی که وجود دارد با تکیه بر توان افراد بااستعداد توانسته یاری رسان تولیدکننده و صنعت گران باشد و در حد خود نقش مهمی ایفا کند هرچند این موقعیت با همکاری و همراهی اصحاب رسانه میسر شده که وظیفه خود می دانم از آنان تشکر و قدردانی کنم.

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان گفت: ما تلاش داریم نمایشگاه صنعت چاپ امسال را نسبت به سال‌های قبل متفاوت برگزارکنیم زیرا که صنعت نمایشگاهی، صنعتی ارزآور است که موجب تولید و اشتغال می‌شود و به نوعی بازویی توانمند برای دولت‌ها به شمار می رود.

غلامرضا شجاع افزود: نگاه ما به نمایشگاه تنها جنبه درآمدزایی ندارد چراکه با توجه به مشکلات تحریم، امسال موفق نشدیم ارتباط خوبی با سازمانهای حمایتی مثل UFI*که از معتبرترین و اساسی ترین هماهنگ کننده تمامی نمایشگاه های معتبرو بین المللی جهان است، داشته باشیم که امید می رود با رفع تحریم‌ها در سال‌های آینده ، یکی از اعضای این سازمان شویم.

packexpo trhran poster

وی ادامه داد: یکی از وظایف سازمان مذکور این است که به 190 کشوری که عضو آن هستند تبلیغات ارایه می‌دهد و همچنین به تمامی برگزارکنندگان نمایشگاه‌های جهانی آموزش‌هایی درباره برگزاری نمایشگاه ارایه می دهد.

شجاع به ارتباط برگزارکنندگان نمایشگاه چاپ و بسته بندی با  UFIدر گذشته اشاره کرد و گفت: امروزه نقش نمایشگاه‌ها، دیپلماسی، صنعتی، تجاری و فرهنگی است که این هدف با ارتباط فرامرزی و نمایشگاهی، تولیدکنندگان و صنعتگران بزرگ دنیا ایجاد می‌شود.

وی رجیستر کردن و ثبت نام بازدیدکنندگان نمایشگاهی را مهم دانست و افزود: اگر بتوانیم آمار صحیح و درستی از تعداد بازدیدکنندگان داشته باشیم، این آمار می‌تواند کمک بزرگی به غرفه گذاران برای برنامه ریزی سال آینده آنان باشد. البته غرفه‌داران ما نیز در این زمینه حرفه ای عمل نمی‌کنند، بدین معنی که خبررسانی و اطلاع رسانی عمده و عمومی با برگزارکنندگان نمایشگاه است اما دعوت تخصصی باید توسط غرفه‌گذاران انجام شود که این فرهنگ هنوز جانیفتاده است.

شجاع اظهارداشت: در تمامی کشورهای پیشرفته، دولت‌ها به خصوص شهرداری‌ها یکی از بزرگترین حامیان نمایشگاه ها هستند چون که یک نوع سرمایه گذاری محسوب می شود که امیدواریم این موضوع نیز در ارتباط با UFI در کشور ما نیز بومی سازی شود ولی در شرایط فعلی بزرگترین ظلمی که به صنعت کشور می شود مسله ارزی و ریالی بودن نمایشگاه است و ایران تنها کشوری است که نمایشگاه دونرخی برگزار می‌کند که روند این کار باعث می‌شود شرکت‌های فعال در این زمینه تمایلی برای حضوردر نمایشگاه نداشته باشند. البته انتظار می رود امسال ضمن برگزاری جلساتی با روسای نمایشگاه، این موضوع مطرح و حضور برای غرفه‌گذاران و مدیران چاپ دنیا فراهم شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: متولی صنعت چاپ کشور،  وزارت ارشاد است  بنابراین ما برای 35 مدیرکل مربوطه  در سراسر کشور دعوتنامه کتبی ارسال کردیم تا از نمایشگاه بازدید کنند. علاوه براین به مدیران صنایع مرتبط نیز دعوتنامه کتبی برای حضور و بازدید ارسال شده و حتی در خصوص اقامت آنان نیز حمایت‌هایی صورت خواهد گرفت.

در ادامه این نشست، مدیر اجرایی نمایشگاه و رییس اتحادیه لیتوگرافان تهران گفت: بیست و ششمین نمایشگاه امسال با همت همه افرادی که در صنعت چاپ فعالند با شعار وحدت و همدلی از 8 تا 11 آذرماه برگزار می‌شود.

فضای اختصاصی به نمایشگاه چاپ و بسته بندی امسال 43 هزارمتر است که 25 هزارمتر آن مفید بوده و به غرفه‌گذاران واگذار شده است.

احمد ابوالحسنی از حضور 513 غرفه گذار در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: از این تعداد 31 شرکت خارجی و 472 شرکت داخلی هستند.

500 متر فضا هم به بخش خارجی تخصیص یافته هرچند برای حدود 9 هزارمتر فضای بیشترنیز متقاضی داریم از این رو درخواست اختصاص 3 سالن دیگر را نیز ارایه دادیم.

به گفته وی، حضور پرشور و فعال غرفه‌گذاران و شرکت‌کنندگان نمایشگاهی و افزایش متقاضیان امسال ناشی از زحمات چندساله رسانه ها و مطبوعات است که نمی توان زحمات این قشر را نادیده گرفت.

رییس اتحادیه لیتوگرافان تهران به حضور نمایندگان کشور آلمان، ایتالیا و بلژیک در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: کشور چین و هند به صورت پاویونی در این نمایشگاه حضور دارند، با این وجود متقاضیان خارجی نسبت به سال گذشته افزایش داشته ولی در مقایسه با دوسال قبل کاهش زیادی را شاهد هستیم.

رییس نمایشگاه چاپ و بسته بندی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تغییر محل برگزاری این نمایشگاه، افزود: این نمایشگاه در زمان و محل اعلام شده برگزار می شود و تغییری نخواهد داشت.

وی همچنین در مورد عدم تمایل کشورهای خارجی برای حضور در این نمایشگاه بیان کرد: بیش از 80 درصد ماشین آلات چاپ در ایران وارداتی است و کشورهای خارجی برای بازاریابی و فروش مواد اولیه در این نمایشگاه حضور داشتند اما با شرایط فعلی تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال ارز، مانع از حضور فعال و پررنگ آنها در نمایشگاه چاپ و بسته بندی شده است.

وی هم در ادامه از دونرخی بودن نمایشگاه و محاسبه ارزی –ریالی گلایه کرد و افزود: در کل دنیا فضای موردنظر به مجری نمایشگاه واگذار می‌شود و مجری در مورد چگونگی برگزاری نمایشگاه تصمیم‌گیری می‌کند ولی متاسفانه درایران این چنین نیست البته درست است که این تصمیم (دونرخی بودن ارز) برای حمایت از تولید داخل بوده اما در واقع این گونه نیست و این کار نمی‌تواند حمایت تلقی شود.

در پایان این نشست اعلام شد که از وزیر صنعت و یا معاون ایشان برای مراسم افتتاحیه نمایشگاه دعوت شده است.

 

*UFI The Global Association of the Exhibition Industry

گزارش از اکرم قدرت

بیشتر بخوانید . . .