بیانیه پایانی کنفرانس بین المللی بسته بندی

از دولت محترم انتظار می‌رود جهت دستیابی به جایگاه واقعی صنعت بسته‌بندی کشور خصوصاً در بخش صادرات، تلاش مضاعفی را در وزارتخانه‌های مرتبط به مرحله اجرا گذارد.

روابط عمومی انجمن علمی بسته بندی در تماسی با پایگاه خبری پیام صنعت بسته بندی بیانیه پایانی کنفرانس بین المللی بسته بندی را در اختیار این پایگاه خبری گذارد.متن بیانیه به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

با استعانت از خداوند متعال و به همت دست اندرکاران بخش‌های مختلف صنعت بسته‌بندی، نخستین همایش بین‌المللی بسته‌بندی ایران با همکاری چندین مرکز علمی و صنعتی به عنوان یک حرکت ارزشمند در روزهای 24 و 25 آذر ماه 1397 در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار گردید.

همایش یاد شده فرصت گرانبهایی در بهره‌گیری از نقطه نظرات صاحبان اندیشه در حوزه بسته‌بندی بود که بدون شک موضوعات مطرح شده به نقش و جایگاه صنعت بسته‌بندی در توسعه کشور اشاره می‌نماید.

بدین منظور پس از نشست‌های متعدّد و برگزاری همایش، مواردی را که مورد اتفاق صاحب نظران این حوزه بود، به صورت بندهایی تقدیم می‌گردد:

1- با عنایت به تأکید مقام معظم رهبری در حمایت از کالای ایرانی، لازم است دست اندرکاران و مسئولان محترم کشور با هماهنگی بخش‌های مختلف علمی و صنعتی کشور جهت نیل به این هدف، به نقش استراتژیک صنعت بسته‌بندی توجّه بیشتری معطوف دارند.

2- از دولت محترم انتظار می‌رود جهت دستیابی به جایگاه واقعی صنعت بسته‌بندی کشور خصوصاً در بخش صادرات، تلاش مضاعفی را در وزارتخانه‌های مرتبط به مرحله اجرا گذارد.

3- انتظار می‌رود وزارت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت که متولیان اصلی امور تجاری و بازرگانی کالاها هستند، با حمایت از تولید‌کنندگان داخلی، چه به لحاظ تأمین مواد اولیه و یا تجهیز مناسب ماشین‌آلات، خصوصاً در شرایط کنونی و تحریم کالا، گام‌های مؤثری در بهبود ارزش افزوده کالاها برداشته تا در نهایت رضایت مشتری و تولیدکنندگان حاصل گردد.

4- برای معرفی بهتر کالاهای داخلی، معمولاً توجّه فروشندگان به وضعیت قابل قبول بسته‌بندی معطوف می‌باشد، بنابراین نقش تبلیغاتی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی امور فرهنگی کشور است، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و امید است گام‌های مؤثری از طرف مسئولان محترم این وزارتخانه صورت گیرد.

5- در راستای فرهنگ‌سازی عمومی و آشنایی بیشتر پژوهشگران با فعالیت‌های انجمن بسته‌بندی ایران، شایسته است که رسانه ملّی (صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران) برنامه‌های مستمر و مدونی را در این خصوص به مرحله اجرا در آورد.

6- با توجّه به رسالت مهم مراکز دانشگاهی در تدوین برنامه‌های مناسب آموزشی، انتظار می‌رود زیر ساخت‌های لازم در تربیت متخصصین و ایجاد رشته‌های دانشگاهی مرتبط با صنعت بسته‌بندی و تقویت تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته مورد توجّه جدّی مسئولین محترم آموزش عالی کشور قرار گیرد.

7- با توجّه به نقش ارزشمند و محوری بسته‌بندی در دنیای امروز به لحاظ اقتصادی، بهداشتی، ماندگاری کیفی کالا و غیره شایسته است سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های ذینفع در انجام امور اداری مربوط به صدور مجوز و قراردادها به موضوع بسته‌بندی توجّه بیشتری مبذول دارند.

8- شایسته است با مشارکت سازمان محیط زیست و نهادهای وابسته، با تدوین دستورالعمل و استانداردهای مدون، گام‌های مؤثری در کاهش ضایعات، کاهش مصرف انرژی، جلوگیری از هدر رفت انرژی و غیره برداشته شود.

9- با توجّه به حرکت رو به رشد انجمن بسته‌بندی ایران، انتظار می‌رود حمایت‌های معنوی و مادی نهادهای دولتی و بخش خصوصی از انجمن، که در نهایت منجر به توسعه اقتصادی کشور است، با جدّیّت بیشتری دنبال شود.

10- استمرار برگزاری این همایش در سال‌های آینده، مورد انتظار انجمن بسته‌بندی ایران و کلیه شرکت‌کنندگان در همایش است.

بیشتر بخوانید . . .