آموزش زنان روستایی در زمینه بسته‌بندی استاندارد

مهر: توانمندسازی زنان روستایی از مهمترین استراتژی‌ها برای خودکفایی اقتصادی در بخش کشاورزی است. زنان به عنوان یکی از بازوهای اقتصادی کشور در سال‌های اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند و نهادهای مختلف برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب فعالیت زنان در تلاش هستند. یکی از این نهادها سازمان ملی استاندارد ایران است که می‌تواند اثرگذاری بالایی بر رقابتی شدن کالاهای تولید زنان در بازار داشته باشد.
در این راستا در دی ماه سال ۹۳ تفاهم‌نامه‌ای میان این سازمان و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری منعقد شد تا اهدافی نظیر افزایش مشارکت اقتصادی زنان، ارتقاء کیفیت تولیدات زنان، تقویت، ترویج و نهادینه‌سازی مفهوم عدالت جنسیتی محقق شود.
براساس گزارشی که سازمان ملی استاندارد از روند اجرایی شدن تفاهم‌نامه به معاونت امور زنان و خانواده ارسال کرده است؛ در این مدت بیش از ۱۲۴ کارگاه آموزشی در ۲۹ استان برگزار شد. در این کارگاه‌ها علاوه بر آموزش تولید محصولات ارگانیک، آموزش بسته‌بندی، آموزش چگونگی اخذ پروانه و همچنین مبانی عملیات خوب کشاورزی و محصول سالم برگزار شد. ارائه مشاوره تخصصی در زمینه شبکه‌سازی، بسته‌بندی استاندارد، استانداردسازی محصول و تجاری‌سازی آن در دستور کار کارگاه‌های آموزشی قرار داشت. بر اساس این تفاهم‌نامه زنان کالای با کیفیت بالا در بسته‌بندی بهتر و قابل ارائه به بازارهای بیشتری را در پایان دوره‌های آموزشی تولید خواهند کرد.
بر اساس گزارش‌های نهایی، زنان آموزش دیده توانمندتر از گذشته برای ورود به بازار تولید و تجارت بودند. بر اساس آموزش‌های ارائه شده، این زنان علاوه بر تولید محصول با کیفیت بالا، توانمندی ارائه محصول خود به بازار با بسته‌بندی بهتر و استانداردسازی بیشتر را دارا هستند و این مساله می‌تواند به اقتصاد روستایی کمک شایانی داشته باشد.

بیشتر بخوانید . . .