سود صنعت چاپ را خارجیان می‌برند

ه عنوان نمونه سالانه 300 میلیون دلار کاغذهای چندلایه از ترکیه وارد ایران می‌شود و در بسته‌بندی مواد غذایی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد

ایرنا- مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سود صنعت چاپ ایران را سرمایه گذاران خارجی می برند.
محمودرضا برازش شامگاه در جشنواره صنعت چاپ در استان همدان افزود: سود بالای چاپ در کشور باعث ورود سرمایه‌گذاران خارجی از جمله یک شرکت اتریشی به ایران شد و این شرکت فعال حوزه چاپ در سال قبل به دلیل سود بالا در این حوزه بار دیگر درخواست صدور مجوز برای سرمایه‌گذاری 20 میلیون دلاری در صنعت چاپ کرد.
وی رتبه ایران در صنعت چاپ را در خاورمیانه پنجم اعلام کرد و افزود: میزان درآمد کشورمان از این صنعت در آسیا ناچیز است.
وی ادامه داد: گردش مالی صنعت چاپ در خاورمیانه حدود 50 میلیارد دلار و گردش مالی آن را در جهان 700 میلیارد دلار است و ایران باید برای بالا بردن گردش مالی این صنعت سرمایه گذاران بیشتری جذب کند.
برازش افزود: کارکرد سنتی واحدهای چاپ داخل باعث شد تا 85 درصد از نیاز کشور در حوزه چاپ به صورت چند لایه از خارج کشور تامین شود.
وی اضافه کرد : به عنوان نمونه سالانه 300 میلیون دلار کاغذهای چندلایه از ترکیه وارد ایران می‌شود و در بسته‌بندی مواد غذایی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
برازش افزود: سال گذشته واردکنندگان مجوز ورود 143 هزار تن کاغذ چاپی به کشور را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند که 40 درصد بیش از میزان تولید کاغذ کشور بود.
برازش دلیل واردات کاغذهای چاپی به کشور را نبود تجهیزات مدرن چاپ در داخل کشور عنوان کرد و افزود: سال های اخیر تجهیزات مدرن صنعت چاپ در برخی استان‌های کشور به کار گرفته شد، ولی همچنان نیازمندی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود دارد.
مدیرکل صنعت چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر اساس برنامه قرار بود ایران در حوزه صنعت چاپ در سال 1404 رتبه اول خاورمیانه باشد اما این جایگاه در رتبه پنجم قرار گرفته و ترکیه با در دست داشتن40 درصد از صنعت چاپ خاورمیانه رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: تراز کشور از نظر صنعت چاپ تراز منفی است و سال گذشته 150 میلیون جلد کتاب در کشور به چاپ رسیده اما مصرف کاغذ در صنایع چاپ بیش از 1.5 میلیون تن بوده است.
تعداد چاپخانه‌های فعال استان همدان 111 مرکز است که ٤٩ مرکز چاپ افست، ١٨ مرکز چاپ سیلک، ٣١ مرکز چاپ دیجیتال، هشت مرکز جعبه سازی و پنج مرکز لیتوگرافی در استان فعال هستند.
همچنین تعداد کانون آگهی و تبلیغاتی فعال استان در سال ٩٤ حدود ١٦٣ مرکز است و آمار موسسه های فرهنگی و هنری تک منظوره ١٤ و موسسه های چند منظوره ٩ مرکز است.

بیشتر بخوانید . . .