در زمینه بازیافت از کشورهای دیگر عقب افتاده‌ایم

قاسم‌علی عمرانی که از وی به عنوان’ پدر علم زباله ایران’ نام برده می شود، در جلسه هم‌اندیشی با مدیران و مسئولان معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان افزود: البته راهکارهایی نیز برای برون‌رفت از این مشکلات وجود دارد.

ایرنا- یک متخصص برجسته کشور در زمینه مواد زائد جامد و بازیافت گفت: کشور ما در زمینه بازیافت با یکسری چالش ها مواجه بوده و در این زمینه از کشورهای توسعه یافته دنیا بسیار عقب افتاده است.
قاسم‌علی عمرانی که از وی به عنوان’ پدر علم زباله ایران’ نام برده می شود، در جلسه هم‌اندیشی با مدیران و مسئولان معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان افزود: البته راهکارهایی نیز برای برون‌رفت از این مشکلات وجود دارد.
این استاد دانشگاه و پیشکسوت فعال بهداشت محیط با بیان این که بازیافت زباله باید از مبداء صورت بگیرد، گفت: در این زمینه کارهای خوبی در سطح کشور انجام شده اما اصفهان در این زمینه عقب بود که تاکنون اقدامات مثبتی صورت داده است. این فعال محیط زیست اظهار کرد: کشور ما در موضوع زباله و پسماند پیشرفت‌هایی در مقایسه با مساله فاضلاب یا آلودگی هوا داشته است که البته اما به این مقدار راضی نیستیم.
عمرانی خاطرنشان کرد: در سال‌های اول انقلاب، مساله بیوگاز را مطرح کردیم که بخوبی پیش رفت اما با مشکلات بوجود آمده، این مساله بصورت شایسته حل نشد. وی گفت: این موضوع به مرور زمان تا حدودی برطرف شده و اکنون به مرحله شکوفایی رسیده است.
این متخصص حوزه بازیافت، زباله‌های تَر را به مثابه ‘ام‌الفساد’ توصیف کرد و افزود: در دنیا زباله‌های تَر به کارخانه‌های تولید کمپوست نمی‌رود. عمرانی افزود: این کار باید در ایران نیز انجام و زباله‌های قابل کمپوست، زباله‌های ارزشمند و سایر زباله ها از یکدیگر جدا شود که در نتیجه درصد بسیار کمی زباله دفنی باقی می ماند.
وی تاکید کرد: زباله های شهری در صورت برنامه ریزی مناسب هزینه ای برای شهرداری ندارد. عمرانی پیشنهاد کرد: در اصفهان در یکی دو منطقه بصورت آزمایشی مُدل‌های مختلف جمع آوری زباله اجرا شود تا در صورت نتیجه‌گیری مثبت، این طرح در سطح شهر فراگیر یابد.
به گفته مجید قاسمی مدیر کارخانه تولید کود آلی شهرداری اصفهان، روزانه یکهزار تُن پسماند تَر خانگی در این شهر تولید، پردازش و پس از جداسازی مواد خشک قابل بازیافت، مواد آلی باقی مانده به کود کمپوست تبدیل می شود.
بازیافت به آماده سازی مواد برای بهره‌برداری دوباره گفته می‌شود. مواد بازیافت‌پذیر عبارتند از آهن‌آلات، قراضه آهن، پلاستیک، شیشه، کاغذ، مقوا، برخی مواد شیمیایی و آشغال که به کود کمپوست تبدیل می‌شود. بازیافت از هرز رفتن منابع سودمند و سرمایه های ملی جلوگیری می‌کند و مصرف مواد خام و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. با این کار، تولید گازهای گلخانه ای نیز کاهش می یابد. بسیار خوشحال و خوشوقتم

بیشتر بخوانید . . .