پیشرفته نبودن صنعت چاپ و نشر مهمترین مشکل این بخش

ایرنا – معاون اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه 95 درصد کاغذ مورد نیاز از بیرون مرزهای کشور تامین می‌شود، گفت: پیشرفته و به روز نبودن صنعت تولید چاپ و نشر مهمترین مشکل این صنعت در کشور می‌باشد.

ایرنا – معاون اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه 95 درصد کاغذ مورد نیاز از بیرون مرزهای کشور تامین می‌شود، گفت: پیشرفته و به روز نبودن صنعت تولید چاپ و نشر مهمترین مشکل این صنعت در کشور می‌باشد.
علی اکبر ابراهیمی‌پور در پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ کشور و دومین همایش صنعت چاپ استان گلستان در گرگان با بیان این که در کشور توان تولید کاغذ مطلوب محدود است، افزود: امروز چهار واحد تولیدی کاغذ در کشور فعالیت دارند، اما این واحدها به دلایل مختلف توان و قدرت رقابت را نداشته و این مساله باعث شده تا کشور همچنان محتاج واردات باشد. وی ادامه داد: همچنین ناکافی بودن تسهیلات پرداختی به فعالان این صنعت و مشکل در بخش های دولتی، خصوصی و فعالان صنفی از دیگر مشکلات عدیده صنعت چاپ و نشر در کشور است. ابراهیمی‌پور با بیان این که تک‌محصولی کار کردن چاپخانه‌ها (چاپ تنها یک محصول نوشتاری یا تبلیغی) نیز سبب شده تا از سایر بخش‌های این حوزه عقب بمانیم، افزود: امروز بسته‌بندی حرف اول را در توسعه اقتصادی، درآمد و کسب و کار می‌زند، اما در این خصوص متناسب با نیازهای کشور گام‌های برداشته نشده است.
وی گفت: ادامه روند کنونی در این صنعت، نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه مشکل را مضاعف کرده و با نگاه مقایسه‌ای در آمار چاپ، از سال 1390 تا امسال، این مساله ملموس است.معاون اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برای ایجاد رقابت در فضای داخلی کشور در این صنعت، باید سرمایه‌گذار جذب شود، هرچند در سال‌های اخیر توجهی به این مساله نشده و اگر فردی وارد این حرفه شده، به علت نوپا بودن، استقبالی از تولیدات و محصولات آن نشده است.
به گفته وی، سرمایه‌گذار نیز برای موفقیت و بقا در این بخش باید براساس مسائل فنی و تخصصی افراد مرتبط را بکار گیرد تا از گردونه رقابت خارج نشود. معاون اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: قیمت یک دستگاه چاپ مدرن امروز بالغ بر 400 میلیارد ریال می‌باشد و همین مساله تحول در نحوه استفاده از ماشین‎‌آلات و دستگاه‎‌های جایگزین را تحت‎‌الشعاع قرار داده است.ابراهیمی‎پور همچنین یادآور شد: فناوری مجازی توانسته تا حدودی جایگزین صنعت چاپ شود و بر این اساس نباید از لفظ ورشکستگی در خصوص این صنعت استفاده کرد. وی هدف از برگزاری چنین همایش‎‌هایی را نیز شناخت چالش‎‌ها و مشکلات موجود در بخش صنعت چاپ برشمرد و تصریح کرد: باید ضمن بیان مشکلات و آسیب‎‌شناسی وضعیت موجود درصدد رفع و تسهیل انجام امور باشیم.
دستگاه چاپ در گلستان در سال 85 وارد شد و اتحادیه چاپخانه‌داران این منطقه در سال 87 تشکیل و هم‌اکنون 90 واحد چاپ و نشر دارای مجوز بوده و کسب مجوز برای 80 واحد دیگر در دست اقدام است.

بیشتر بخوانید . . .