صنایع تبدیلی و بسته‌بندي؛ حلقه مفقوده صنعت و کشاورزی استان مرکزی

ایرنا/ صنعت و کشاورزی از جمله استعدادهای اقتصادی استان مرکزی محسوب می‌شوند ولی صنایع تبدیلی به عنوان حلقه مفقوده این دو بخش است و هنور به جایگاه واقعی خود دست نیافته است.

ایرنا/ صنعت و کشاورزی از جمله استعدادهای اقتصادی استان مرکزی محسوب می‌شوند ولی صنایع تبدیلی به عنوان حلقه مفقوده این دو بخش است و هنور به جایگاه واقعی خود دست نیافته است.
استان مرکزی به سبب شرایط جغرافیایی و استعداد خاص در بخش کشاورزی و صنعت از جمله استان‌های مستعدی است که می‌تواند در توسعه صنایع تبدیلی نیز پیشگام باشد ولی این استان به رغم بهره‌گیری از دو هزار و 800 واحد صنعتی کوچک و بزرگ و تولید محصولات کشاورزی با کیفیت در بخشهای باغی و زراعی، آنچنان که باید نتوانسته از ظرفیت‌های صنایع تبدیلی بهره‌مند باشد.
علی بابایی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: به طور میانگین سالانه ارزش محصولات فرآوری شده صادراتی این استان به مرز 50 میلیون دلار می‌رسد. هم اینک به طور میانگین سالانه 950 هزار تن انواع محصولات خام کشاورزی فرآوری می‌شود که این میزان فرآوری با توجه به ظرفیت‌های مستعد استان نیازمند توسعه و توجه بیشتری است. او بیان کرد: بنا بر آمار، با توسعه کمی واحدهای حوزه صنعت تبدیلی در بخش کشاوزی، دو هزار نیروی کار شاغل در این واحدها فعالیت دارند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: از مجموع واحدهای فعال در عرصه فرآوری و تبدیلی 30 واحد در حوزه محصولات باغی، 53 واحد دربخش صنایع دامی، 33 واحد در زمینه صنایع زراعی وپنج واحد نیز در بخش شیلات فعالیت دارند .
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: سی و سه واحد صنایع تبدیلی زراعی نیز به طور میانگین سالانه چهار هزار تن انواع حبوبات، غلات، خشکبار، صیفی‌جات و سبزیجات بسته‌بندی و فرآوری شده در واحدهای تبدیلی را روانه بازار مصرف می کنند. وی می گوید: پائین بودن سطح فناوری خطوط صنایع تبدیلی و تکمیلی، پائین بودن شاخص های بهره وری، عدم توسعه بازاریابی داخلی و خارجی و کمبود نقدینگی و فقدان سرمایه در گردش مناسب از دیگر مشکلاتی است که توسعه کمی و کیفی واحدهای تبدیلی را با مشکلاتی مواجه کرده است.
رضا باجلان مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز می گوید: هم اینک 72 واحد جدید فرآوری با 119 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دست ساخت است که برخی از این واحدها بین 20 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
علیرضا زاوشی رییس سازمان صنعت معدن وتجارت استان مرکزی نیز معتقد است: زنجیره چرخه تولید در این استان کامل نیست و راهکار تقویت شاخص‌های اقتصادی این چرخه با رونق صنایع تبدیلی و بسته‌بندی دو چندان می‌شود. وی افزود: صنایع غذایی استان مرکزی در رتبه چهارم فعالیت‌های صنعتی جای گرفته که به نظر می‌رسد با فعال کردن واحدهای تبدیلی، فرآوری و بسته‌بندی می‌توان به توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش کمک کرد.
جعفر اصغری  معاون توسعه بازرگانی خارجی سازمان صنعت معدن و تجارت استان مرکزی نیز معتقد است: ضعف در بسته‌بندی، نبود برخی فناوری‌های نوین در خطوط تولید و عدم امکان‌سنجی بازار خارجی سبب شده تا واحدهای تولیدی این استان نتواند آنگونه که باید در چرخه صادرات بدرخشند.
کم توجهی صادرکنندگان محصولات مختلف به ویژه تولیدات بخش کشاورزی به بازاریابی خارجی نیز از دیگر چالش های پیش روی حوزه صادرات مرتبط با صنایع تبدیلی و تکمیلی استان مرکزی است. او بیان کرد: نبود برنامه‌ای برای استقرار چرخه کامل صادرات از تولید تا بسته‌بندی سبب شده تا نه تنها استان مرکزی بلکه دیگر مناطق کشور، ضمن رویارویی با کاهش ارزش اقتصادی، به صادرکننده فله‌ای محصولات تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید . . .