بررسی سلامت آب‌های بسته‌بندی

مهر/ دکتر حسین رستگار با بیان این که وزير اعلام کرده برای آب‌های بسته‌بندی اعم از آشامیدنی و معدنی باید بررسی‌های جامع‌نگر صورت بگیرد اظهار داشت: چندی پیش در بررسی برنامه‌های سال جاری وزیر بهداشت به ما اعلام کردند که در زمینه آب‌های معدنی، آشامیدنی و بسته‌بندی بررسی کاملی صورت بگیرد و اعلام شود که بالاخره آب‌ها چه وضعیتی دارند.
وی گفت: خوشبختانه از زمانی که وزیر بهداشت بر این موضوع تاکید نمود ریاست سازمان غذا و دارو آن را در اولویت برنامه‌های ما قرار دادند لذا پیرو همین برنامه  تمامی آب‌های معدنی و آشامیدنی کشور جمع‌آوری و مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند.
رستگار افزود: با توجه به این که این آب‌ها از جنبه‌های مختلف در حال بررسی هستند بنابراین امیدواریم بسیار سریع تر از زمان اعلام شده مورد نظر وزیر بهداشت نتیجه را اعلام کنیم تا در صورت وجود مواردی خاص که نیاز به تقویت جنبه نظارتی و کنترلی دارد آنها را به دانشگاه‌ها اعلام نماییم تا اقدام لازم را صورت دهند.
وی در ادامه اظهار داشت: آب‌ها دو نوع هستند یکی آب‌های معدنی و دیگری آشامیدنی، آب‌های معدنی باید طی چهار فصلی که از منابع برداشت می‌شود از لحاظ شرایط مواد معدنی، کیفیت و دیگر عوامل  یکسان باشد و این آب‌ها در چهار فصل بررسی می‌شود اما آب آشامیدنی آبی است که می‌تواند تغییر فصلی داشته باشد و همین طور تغییراتی در آب‌های آشامیدنی ایجاد می‌کنند که می‌توانند یکسری املاح آن کم و زیاد شود بنابراین آب آشامیدنی و آب معدنی تفاوت‌هایی دارند.
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: آب‌های معدنی و آشامیدنی از لحاظ کنترل کیفیت استانداردهای متفاوتی دارند که برای آن‌ها صادر شده است و بر اساس این استاندردها بررسی می‌شوند و هر کدام باید مشخصات خود را داشته باشند.
رستگار خاطر نشان کرد: آب‌های معدنی که در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به فروش می‌رسد نباید زیر نور آفتاب قرار بگیرد چون احتمال دارد نور آفتاب باعث تغییر کیفیت آب در طعم آن شود و باید در محل و مکان مناسب و در جای خنک نگهداری شود تا کیفیت آب در حد مطلوب باشد و به هیچ وجه نباید آب معدنی در زیر نور خورشید قرار گیرد.
وی گفت: هر تغییری که در تولید آب‌ها معدنی و آشامیدنی صورت می‌گیرد طبق استانداردهای مربوطه است.
رستگار در ادامه اظهار داشت: نظارت‌ها و بازدیدها از کارخانه‌های تولید آب معدنی به صورت برنامه‌ریزی شده توسط کارشناسان ما صورت می گیرد علاوه بر آن مسئول فنی با حضور مداوم در کارخانه مسئولیت تایید کیفیت آب را از همه جنبه ها دارد.
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو گفت: مراکز تولید آب معدنی و آشامیدنی باید در محل مناسب باشند و اگر در مجاورت فاضلاب باشد باید فاضلاب‌ها کاملا استاندارد باشد و فاصله آن نیز رعایت شود و یا استفاده از کود در زمین‌های کشاورزی اطراف آن نیز صورت نگیرد و این عوامل در صدور مجوزها تاثیر بسزایی دارد.
رستگار در پایان گفت: تا امروز در بررسی‌ها هیچ گونه مشکلی  دیده نشده است و اگر مشکلی وجود داشته باشد حتما اعلام می‌شود و برخوردها نیز از طریق مسیر قانونی صورت می‌گیرد، مردم هیچ نگرانی را در این زمینه نداشته باشند.

بیشتر بخوانید . . .