چالش ایگساند برای طراحان: 200 ایده برتربرای بسته‌بندی

زمانی‌که شرکت مقوای ایگساند طراحان سراسر جهان را به چالش طراحی بهتر و پایدارتر بسته‌بندی برای مشتریان فراخواند، نتیجه آن تقریباً 200 طرح پیشنهادی بود. این شرکت به سه مورد از این طرح‌‌ها جوایزی را ارائه داده است و پس از آن با طراحان درباره به‌کارگیری این طرح‌ها در زمینه‌های مختلف گفتگو کرده است.

زمانی‌که شرکت مقوای ایگساند  طراحان سراسر جهان را به چالش طراحی بهتر و پایدارتر بسته‌بندی برای مشتریان فراخواند، نتیجه آن تقریباً 200 طرح پیشنهادی بود. این شرکت به سه مورد از این طرح‌‌ها جوایزی را ارائه داده است و پس از آن با طراحان درباره به‌کارگیری این طرح‌ها در زمینه‌های مختلف گفتگو کرده است.
استفان شوبرگ ، مدیر روابط عمومی شرکت مقوای ایگساند گفته است: «استقبالی که از پروژه ما صورت گرفت، چه از طرف طراحان شرکت‌کننده و چه از طرف رسانه، ما را شدیداً تحت تأثیر قرار داد.» وی همچنین اظهار داشت: «و ما بسیار خوشحالیم که توانستیم به یکی از اهدافمان برسیم. ما می‌خواستیم به طراحان نشان دهیم که آنها با مقوا می‌توانند محصولات متنوعی را تولید کنند (به طور خاص برخی از محصولات خودمان نظیر Invercote و Incada).»
یکی از طرح‌های پیشنهادی برنده شده یک سیستم بسته‌بندی کاغذهای توالت و دستمال کاغذی مخصوص آشپزخانه بود که توسط مایکل روبرتز  از بارسلونا ارائه شد. در این زمینه شوبرگ این‌چنین اظهار نظر کرده است: «این سیستم از نگاه ما به‌عنوان یک شرکت تولیدی مقوا بسیار هیجان‌انگیز است، زیرا در این طرح پوشش‌های پلاستیکی به پوشش‌های مقوایی ارتقا یافته است. سیستمی که مایکل روبرت ساخته است، گنجایش بیشتری روی هر پالت دارد و از جهت فروش توجه بیشتری را جلب کرده است.» جسیکا برگدال، موآ الشتروم  و لینا لوفگرن، سه دانشجوی سال اولی در ناکادمین  استوکهلم در سوئد، برنده‌ دیگر این مسابقه بودند که طرح‌شان در زمینه یک بسته‌بندی سه‌منظوره چیپس است.این طرح بسته‌بندی نسبت به کیسه‌های سنتی بسته‌بندی از محتویاتش بهتر محافظت می‌کند و همچنین می‌توان آن را باز کرد و به‌عنوان یک کاسه و از دهانه آن به‌عنوان ظرف غذا استفاده کرد. بو والتگ ، سردبیر مجله صنایع بسته‌بندی Nord-Emballage و عضو هیئت داوران این مسابقه در این زمینه خاطر نشان کرده است:

«از نظر من، این بسته‌بندی که در طول عمرش می‌تواند چندین کاربرد داشته باشد، بسیار جذاب است و قطعاً در آینده چنین بسته‌بندی‌هایی بیشتر مشاهده خواهد شد.»
برنده سوم این مسابقه یک طرح بلغاری با نام طرح آلفا بود که یک جلد محافظ و نگه‌دارنده برای خواننده‌های کتاب‌های مجازی است. جان گراناس ، توسعه‌دهنده کسب‌وکار در ایگساند و یکی دیگر از هیئت داوران در این زمینه گفته است: «حتی اگر از این گزینه استفاده نشود، این طرح همچنان نسبت به دیگر محافظ‌ها و جلدهای کتاب ارزان‌تر است.‌»
ایگساند با کمک شرکت آمریکایی انبوه‌یاری  Crowdspring که یک شبکه جهانی از طراحان را شامل می‌شود، این مسابقه را برگزار کرد. با این حال، استفان شوبرگ در این باره ناامیدانه اظهار داشته است: «ما امیدوار بودیم که شاهد برخی تفاوت‌های محلی باشیم به-طوری‌که بتوانیم بین کشورهای مختلف در جهان تمایز قائل شویم. اما متاسفانه در این زمینه خوش‌شانس نبودیم. در واقع، بیشتر طرح‌ها نوآوری‌هایی در محصولات برندهای جهانی بود.» او همپنین اظهار داشته است که قضاوت هیئت داوارن فاقد بررسی دقیقی درباره واقع‌گرایی طرح‌های ارائه شده بوده است. برخی طرح‌ها به‌علت تحقق‌پذیر نبودن رد شده‌اند در‌حالی‌که بسیاری از طرح‌ها ظرفیت تجاری خوبی داشتند.
برنده اول: مایکل روبرتز از بارسلونا برای طراحی سیستم بسته‌بندی کاغذهای توالت. این سیستم گنجایش و جذابیت بیشتری نسبت به محصولات مشابه داشته است.
برنده دوم: جسیکا برگدال، موآ الشتروم و لینا لوفگرن، سه دانشجوی سال اولی در استوکهلم برای تولید بسته‌بندی سه‌منظوره چیپس.
برنده سوم: طرح آلفا از بلغارستان برای طراحی جلد محافظ برای خوانندگان کتاب‌های مجازی.

بیشتر بخوانید . . .