دوران پركار مشاوران سرمايه‌گذاري

Foreign investors try to tap into Iran
رويترز/ برخی از سرمایه‌گذاران تمایل نشان داده‌اند که پیش از آغاز روند لغو تحریم‌ها نیز در بازار 100 میلیارد دلاری بورس ایران سرمایه‌گذاری کنند.

رويترز/ برخی از سرمایه‌گذاران تمایل نشان داده‌اند که پیش از آغاز روند لغو تحریم‌ها نیز در بازار 100 میلیارد دلاری بورس ایران سرمایه‌گذاری کنند.
ایران یکی از بزرگترین اقتصادهایی است که پس از لغو تحریم‌ها به سیستم مالی و تجارت جهانی باز می‌گردد. شرکت تامین سرمایه «Renaissance Capital» پیش‌بینی کرده است که در سال نخست پس از لغو تحریم‌ها، یک میلیارد دلار سرمایه وارد بازار ایران شود.
شرکت انگلیسی «First Frontier Capital» یک صندوق شکایت از تحریم‌ها را به ایران اختصاص داده که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد پیش از لغو تحریم‌ها، جایی در بورس ایران بیابند. «ریچارد آدلی» معاون اجرایی شرکت «First Frontier» که قصد دارد این صندوق را در ماه‌های آتی راه‌اندازی کند، گفت: این بازاری است که می‌توان از آن درآمد بسیاری کسب کرد. ایران نسبت به دیگر بازارهای در حال ظهور، مزایای بسیاری دارد.
«فرست کپیتال» تنها شرکت فعال در این زمینه نیست. در ماه آوریل دیگر شرکت انگلیسی به نام «Charlemagne» اعلام کرد که با «فیروزه» یک شرکت مستقر در تهران، همکاری داشته، تا منابع مالی را برای سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار ایران تامین کند. دیگر شرکت‌ها، مانند شرکت سرمایه‌گذاری MENA برای سرمایه‌گذاری در ایران آماده شده است. «خالد عبدالمجید» مدیر اجرایی این شرکت اعلام کرد که به دنبال شرکای داخلی در تهران است.
هر دو شرکت «Renaissance Capital» و شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری Ecstrat اعلام کرده‌اند که با افزایش تقاضا برای انجام پژوهش‌های مربوط به مدیریت دارایی در ایران مواجهند.

تعدادی از محصولات شرکت عربستانی سافولا Savola که در سایت اینترنتی آن معرفی شده است.

تعدادی از محصولات شرکت عربستانی سافولا که در سایت اینترنتی آن معرفی شده است.

«آشا مِهتا» یکی از مدیران شرکت مدیریت سرمایه در بوستون آمریکا گفت: ایران بازاری متنوع با جمعیتی پایدار و مطلوب دارد. «جوانا آرتور»، مدیر سهام شرکت «Ashmore» مستقر در لندن گفت: بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در انتظار لغو کامل تحریم‌ها هستند. «لری سروما»، مدیر صندوق «Nile Global Frontier» گفت که او انتظار دارد در نهایت ایران به مقصدی برای صندوق این شرکت تبدیل شود. در عین حال، او شرکت‌هایی مانند شرکت شبکه تلفن همراه آفریقای جنوبی گروه MTN را در اختیار دارد که 49 درصد از سهام ایرانسل، دومین اپراتور تلفن همراه ایران را در اختیار دارد.
گروه MTN در ماه آوریل به سرمایه‌گذاران گفت که انتظار می‌رود حدود 1 میلیارد دلار از سود سهام انباشته و بازپرداخت وام از واحد ایران
خود را که توسط تحریم‌های بین‌المللی مسدود شده بود، پس از توافق هسته‌ای آزاد کند. شرکت‌های تلفن همراه، سازندگان خودرو و شرکت‌های هتلداری چند ملیتی بیشترین سود را از لغو تحریم‌ها می‌برند.
بانک « Merrill Lynch» آمریکا اعلام کرده است که ترکیه و امارات متحده عربی به احتمال زیاد از تجارت خارجی با ایران ذینفع خواهند بود که می‌تواند از رقم 80 میلیارد کنونی به 200 میلیارد دلار تا سال 2020 افزایش یابد. به گزارش «مریل لینچ»، به احتمال زیاد بخش‌های ماشین‌آلات، خودرو، آهن، فولاد، مواد غذایی و کالاهای مصرفی در ایران با سرمایه‌گذاری انبوهی مواجه خواهد شد.
به گفته مریل لینچ، شرکت‌های خاصی که می‌توانند از لغو تحریم‌های ایران بهره‌مند شوند، عبارتند از شرکت املاک و مستغلات اعمار Emaar در دبی، پالایشگاه «Tupras » ترکیه، شرکت خدمات نفتی «Saipem» ایتالیا و «Savola» شرکت بسته‌بندی و توزیع مواد غذایی عربستان.
در میان خودروسازان، شرکت‌های رنو و پژو و شرکت‌های Dogus Otomotiv و Tofas ترکیه نیز می‌توانند از این بازار بسیار سود ببرند. در بخش هواپیماسازی نیز شرکت های Embraer برزیل، ایرباس اروپا و بوئینگ آمریکا بسیار از لغو تحریم‌ها سود خواهند برد.
توافق موقت به شرکت‌های بوئینگ و جنرال‌الکتریك اجازه داد تا قطعات یدکی به ایران بفروشند. شرکت‌های خصوصی فعال در بورس نیز در این بازار تحرکات بسیاری خواهند داشت. بخش نفت نیز یکی از بخش‌های جذاب در ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی است. «کورت گلابیتز» سخنگوی شرکت شورون اعلام کرده است که شرکت وی در حال بررسی توافق هسته‌ای ایران است.
در حالی که شرکت‌های آمریکایی کمی محتاطانه‌تر عمل می‌کنند، شرکت‌های اروپایی زمان را برای سرمایه‌گذاری در ایران تلف نمی‌کنند. هنوز چند روز از توافق نگذشته یک هیئت آلمانی به رهبری وزیر اقتصاد این کشور به تهران سفر کرده است.
«خوزه مانوئیل سوریا» وزیر صنعت اسپانیا نیز اعلام کرده است در ماه سپتامبر به همراه وزیر خارجه و وزیر توسعه این کشور به ایران سفر خواهد کرد. «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه نیز اعلام کرد یه منظور یافتن فرصت‌هایی برای تجارت، سفری به ایران خواهد داشت. «مدیراتا» رئیس شرکت مدیریت سرمایه Greylock در نیویورک گفت: شرکت‌هایی مانند ما، در حال حاضر به دقت بازار ایران را زیر نظر دارند.

لینک منبع:

https://www.reuters.com/article/2015/07/20/iran-investment-idUSL5N0ZX29Q20150720

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .