گزارش انجمن مديران صنايع ورق و كارتن در مراسم افطاري

مراسم افطاری انجمن و شرکت تعاونی مدیران صنایع ورق و کارتن در تاریخ بيستم تير در هتل همای تهران برگزار شد. در اين مراسم جمعي از اعضاي انجمن مديران صنايع كارتن كشور به همراه تعدادي از كاغذسازان و مسئولان مرتبط با اين صنعت حضور داشتند. پس از صرف افطاري مهندس ورشوچي اقدام به خواندن بيانيه انجمن كرد كه بخش‌هايي از آن را در ادامه مي‌خوانيد:
در این مجال به برخی از نقاط ضعف و تهدیدهای پیش روی این صنعت اشاره مي‌كنيم:
– با وجود اهتمام دولت محترم در تثبیت و بهبود وضعیت اقتصادی کشور از طریق کاهش شاخص تورم، متاسفانه رکود نسبی موجود باعث گردیده تا رونق اقتصادی مورد نظر هنوز حاصل نشود و این مهم در صورتی محقق می‌گردد که ثبات در سیاست‌های درازمدت اقتصادی کشور به وجود آمده تا قدرت برنامه‌ریزی بلندمدت، میان‌مدت و حتی کوتاه‌مدت برای مدیران صنعتی فراهم شود.
– با توجه به این که هنوز تحریم اقتصاد ایران از طرف کشورهای اروپائی برطرف نگردیده، عملاً تولیدکنندگان کاغذ اروپائی هنوز تمایلی به فعالیت در بازار ایران را نداشته و کاغذهای وارداتی مورد نیاز این صنعت، عمدتاً از کشورهای آسیای جنوب شرقی و هند تامین می‌شود که کیفیت کاغذهای اروپائی را نداشته و عملاً در کیفیت کارتن تولیدی اثر منفی می‌گذارد.
– گران بودن سرمایه‌گذاری در این حوزه و عدم وجود نقدینگی باعث گردید تا ورود تکنولوژی روز دنیا در صنایع تولید کاغذ و صنعت کارتن و ورق صورت نگرفته و رشد کیفی محصولات مذکور نیز با مشکل جدی مواجه شود.
– صدور مجوزهای تولید توسط سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان ها بدون توجه به نیازمندی‌های واقعی کشور باعث ایجاد ظرفتی مازاد بالغ بر سه برابر نیاز در صنایع کارتن و ورق در سطح کشور شده است که این امر باعث ایجاد رقابت ناسالم در این صنعت نیز گردیده است.
– تداوم سیاست‌های انقباضی سیستم بانکداری کشور در ارائه تسهیلات ارزی و ریالی باعث ایجاد مشکل در گردش اقتصادی واحدهای تولیدی نموده است.
– عدم نظارت کافی بر فعالیت واحدهای تولیدی توسط نهادهای مسئول نظارتی باعث گردیده که متاسفانه تعدادی از آنها تمایل به فعالیت در سایه نموده و باعث تخریب بازار رقابتی سایر واحدهای تولیدی نیز می‌گردند.
وي در ادامه برخی از اقدامات نتیجه‌بخش انجمن در یک سال گذشته را چنين برشمرد:
– همکاری و تعامل با وزارت صنایع، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، سازمان استاندارد، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان بازرسی و سایر نهادها و ارگان‌های دولتی در رابطه با رفع مسایل و مشکلات صنعت ورق و کارتن.
– تعامل کامل با سازمان محترم حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در جهت حفظ قیمت ورق کارتن جهت سال 1393 و کنترل بازار بر اساس امضای تفاهم نامه جدید بین انجمن و سازمان حمایت.
– همکاری تنگاتنگ انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق و شرکت تعاونی در برنامه‌ریزی واردات کاغذ و خرید و توزیع کاغذهای وارداتی به منظور تامین مقداری از نیاز واحدهای عضو در حد مقدورات مالی تعاونی.
– همکاری موثر با سندیکای محترم تولیدکنندگان کاغذ و تشکیل کارگروه مشترک و برگزاری جلسات بین جهت رفع مشکلات دو صنعت و پیشبرد اشتراکات صنفی در سازمانها و ارگان‌های دولتی.
– همکاری مستمر با کنفدارسیون صنعت ایران، خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران ، اتاق بازرگانی و مجلس شورای اسلامی از طریق شرکت در جلسات و مکاتبات لازم. همچنین مشارکت با سازمان توسعه تجارت و امور نمایشگاه‌ها در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی.

بیشتر بخوانید . . .