در باره نمایشگاه کاغذ مسئولانه‌تر رفتار کنیم

وقتی به نمایشگاه‌های سایر صنوف و صنایع و رونق آنها نگاه می‌کنیم وضعیت استقبال اهالی کاغذ و کارتن و سلولز از نمایشگاه خود، آن هم در سومین سال برگزاری آن تامل‌برانگیز و شاید بتوان گفت تا حدی باعث شرمندگی است.

در آستانه برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فراورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته

 

کاغذ نماد صنعت سلولزی است و نمایشگاه آن نیز می‌تواند مثل همه نمایشگاه‌ها خط‌کشی برای اندازه‌گیری توانمندی‌ها و روابط این صنعت باشد. این موضوع درباره همه صنوف و صنایع صدق می‌کند.
بسیاری از افراد که به هر دلیل تصمیم می‌گیرند با صنعت سلولزی کشور آشنا شوند یا با آن به کار و معامله بپردازند از طریق بازدید نمایشگاه کاغذ به هدف خود خواهند رسید.
بیشتر دست‌اندرکاران صنایع سلولزی در ایران شاید به دلیل تولیدات انبوه خود شاید هم به دلیل یکنواختی متغیرهای بازار بیشتر ترجیح می‌دهند از درون دفتر خود یا بصورت نقطه به نقطه به توسعه و رونق کار بپردازند.
وقتی به نمایشگاه‌های سایر صنوف و صنایع و رونق آنها نگاه می‌کنیم وضعیت استقبال اهالی کاغذ و کارتن و سلولز از نمایشگاه خود، آن هم در سومین سال برگزاری آن تامل‌برانگیز و شاید بتوان گفت تا حدی باعث شرمندگی است.
بنا بر قواعد مدیریت و علوم ارتباطات چنین تصویر انفعالی کلی از یک صنعت هیچ گاه منجر به جدی گرفتن آن صنعت نخواهد شد.
بیشتر صنایع در کشور ما بخوبی از امکانی به نام نمایشگاه تخصصی برای جذب حمایت، اعتبار، مشتری خارجی، بازارسازی داخلی، برندسازی ملی و افزایش سهم خود در توسعه ملی بهره‌برداری می‌کنند. ولی در نمایشگاه صنایع سلولزی ما خبری از این فعالیت نیست.
این در حالی است که تعداد تشکل‌ها در این صنعت بیشتر از بسیاری صنایع دیگر است. ولی این تعداد تشکل که اتفاقا افراد بزرگ و بانفوذی آنها را هدایت می‌کنند در این رویداد صنفی که منافعش صددرصد برای خودشان خواهد بود آن طور که باید و شایسته است عمل نمی‌کنند.
صنعت شیرینی و شکلات کشور تنها یک تشکل دارد اما نمایشگاه آن بزرگ و پررونق است. نمایشگاه در و پنجره در شرایط کرونا در روزهای ۱۲ تا ۱۵ تیر در هشت سالن نمایشگاهی برگزار شد و هفته بعد از آن باید شاهد برگزاری نمایشگاه کاغذ و صنایع سلولزی تنها در یک سالن باشیم!
با این حضور کم‌شور شاید بتوان گفت پروژه نگاه به داخل که بناچار قرار است توسط دولت در کشور اجرا شود و موجب جهش تولید باشد در باره صنایع سلولزی کشور بی‌معنی و شکست‌خورده به نظر خواهد رسید.
نباید با ناباوری و تاسف بپذیریم که اهالی این صنعت نسبت به تنها رویداد سالانه خود هیچ مسئولیتی احساس نمی‌کنند و برنامه‌ای برای بهره‌برداری از این فرصت ارزشمند ندارند.
با این شرایط تعجبی ندارد اگر برگزارکننده این نمایشگاه که اتفاقا از همین صنف و صنعت می‌باشد از نظر مادی و معنوی دچار زیان‌های عمیق شود.
مگر آن که در همین چند روز آینده قهرمانان صنایع سلولزی از همه عرصه‌ها مانند تولید و تبدیل کاغذ و مقوا، کارتن‌سازان، ماشین‌سازان سلولزی و سایر بنگاه‌های مرتبط قدم در میدان مسئولیت‌پذیری گذاشته و هیکلی مناسب از صنعت خود را به نمایش گذارند تا بزودی به لطف این حضور مسئولانه و هوشمندانه از نتایج پربرکت آن نیز بهره‌مند گردند.

برای ورود به سایت نمایشگاه اینجا را کلیک کنید

paperexpo99

بیشتر بخوانید . . .