نمایشگاه کاغذ و مقوای 99 دوبرابر بزرگتر از نمایشگاه 98

به نظر مي رسد وجود اين نمايشگاه تخصصي در اين بازه زماني دو ساله توانسته تاثيرات منطقه اي مطلوبي بجاي گذاشته و جايگاه ايران را بخوبي به تصوير بكشد

گزارش از اکرم قدرت

دومین نمایشگاه تخصصی بین المللی کاغذ، مقوا، فرآورده های سلولزی و ماشین آلات مربوطه 15 تا 18 مردادماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد.

کاغذ و مقوا طی سالیان اخیر وضعیت نابسامان و نامناسبی را تجربه کرده و با وجود تلاش‌های بسیاری که از سوی وزارت خانه های مربوطه انجام شده تا اوضاع بهبود یابد مشکلات بصورت ریشه‌ای حل نشده است. چنان که محدودیت واردات و انحصار هنوز نقل محافل دست‌اندرکاران صنایع سلولزی است.

برای صحبت درباره جایگاه این نمایشگاه در صنف و صنعت مربوط به آن و میزان موفقیت نمایشگاه امسال ترجیح دادیم نه در زمان برگزاری آن بلکه با فاصله زمانی مناسب از برگزاری آن گزارش مربوط به نمایشگاه را برگزار کنیم. با این امید که هم بدون استرس‌ها و هیجانات زمان برگزاری بتوانیم پاسخ‌های سنجیده‌تری را به دست آوریم و هم در شرایط مناسبتری برنامه آینده این رویداد سلولزی را بررسی کنیم.

در این راستا با دکتر رضا امیدی؛ مدیر اجرایی دومین نمایشگاه کاغذ و مقوا گفت و گو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

 

Omidi

کیفیت دومین نمایشگاه کاغذ و مقوا چگونه بود؟

كيفيت نمايشگاه امسال از ديدگاه مشاركت كنندگان و بازديد كنندگان در سطح بسيار خوبي بود و در مقایسه با نمایشگاه سال قبل از نظر کمی و کیفی افزایش قابل ملاحظه ای داشت به نحوی که نمایشگاه امسال به دلیل مشارکت بیشتر فعالین این حوزه با افزایش صد در صدی در دو سالن برگزار شد و از نظر بازدید کنندگان نیز استقبال پرشورتری صورت گرفت و این مایه افتخار صنعت سلولزی کشور است.

البته توانمندي و پتانسيل اين حوزه بسيار بيشتر از سطح كنوني است و اميدواريم در سال‌های آینده به سطح مورد نظر دست پيدا کنیم.

وجود یک رویداد سالانه اختصاصی (مثل همین نمایشگاه) برای صنایع کاغذ و کارتن کشور چقدر می‌تواند دارای ارزش باشد؟

قطعا براي هر صنعت و حوزه كاري وجود و برگزاري نمايشگاه تخصصي مفيد و ضروري است چرا كه توانمندي‌هاي آن را در يك رويداد سالانه و منسجم و در مكان و زمان خاص به تصوير مي كشد كه اين مهم  در سطح ملي و بين المللي بسيار حائز اهميت است زیرا كه تحليل‌گران داخلي و خارجي عمدتا توانمندي‌هاي كشورها در حوزه هاي مختلف را با نمايشگاه‌هاي تخصصي مربوطه مورد ارزيابي قرار مي دهند.

در حوزه صنعت كاغذ و كارتن و فرآورده هاي سلولزي و همچنين تلاشگران عزيز در صنعت ماشين سازي، نمايشگاه تخصصي برای معرفي صنعت و توانمندي‌هاي اين حوزه نداشتيم كه به لطف خدا و با مساعدت سازمان توسعه تجارت ايران و شركت سهامي نمايشگاههاي بين المللي ج.ا.ا مجوز مربوطه در سال گذشته صادر و دومين سال نيز امسال برگزار شد. اين رويداد مباركي براي اين حوزه است كه در نمايشگاهي با عنوان مرتبط در يك جمع تخصصي و صنايع مرتبط با يكديگر حضور يابند و ضمن معرفي محصولات، خدمات و توانمندي‌هاي خود با ساير انجمن‌ها، اصناف و تشكل‌هاي حرفه اي مربوطه و ساير فعالان در اين حوزه نيز تبادل نظر کرده كه به طور یقین باعث هم افزايي و رشد و توسعه صنعت سلولزي كشور خواهد بود. براي بازديد كنندگان داخلي و خارجي نيز قطعا مفيدتر بوده به دلیل این که مي توانند بازديدهاي خود را مديريت و برنامه ريزي کنند.

به اعتقاد بنده برپايي نمايشگاه باشكوه در حوزه اي تخصصي از ديدگاه فعالان و كاركنان آن حوزه هم قابل توجه است زیرا كه براي ايشان نيز برگزاري نمايشگاه تخصصي باشكوه و مورد توجه در داخل و خارج از كشور، مي تواند از یک طرف افتخار آفرين بوده و هم باعث بالندگي آنها شود.

 

آیا این نمایشگاه می تواند در حوزه مربوط به خودش یک رویداد قابل توجه در منطقه باشد؟

كشور ايران داراي سابقه چندين دهه فعاليت در حوزه سلولزي در منطقه است ولی به اعتقاد اینجانب، با وجود افراد و شركت‌هاي توانمند، تاكنون به جايگاه واقعي خود كه همانا قطب تامين كاغذ و مقوا و كارتن منطقه است دست نيافته، به نظر مي رسد وجود اين نمايشگاه تخصصي در اين بازه زماني دو ساله توانسته تاثيرات منطقه اي مطلوبي بجاي گذاشته و جايگاه ايران را بخوبي به تصوير بكشد و با همكاري و تلاش بيش از پيش فعالان عزيز و ارزشمند اين حوزه طي برنامه ريزي ميان مدت پنج ساله و بلندمدت ده ساله آینده انشالله شاهد جايگاه واقعي ايران در منطقه خواهيم بود.

آیا گزارش آماری کامل و جامعی در خصوص برگزاری این نمایشگاه هست که ارایه نمایید و برای نمایشگاه سال بعد چه پیش‌بینی یا توصیه ای دارید؟

با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته و استقبالی که مشارکت کنندگان از نمایشگاه داشتند و مذاکراتی که در طول برگزاری نمایشگاه صورت گرفته، امیدواریم در سال آینده نمایشگاه حداقل در 4 سالن برگزار شود زیرا که اعتقاد داریم ظرفیت این حوزه خیلی بیش از این مقدار موجود است. درخصوص مشارکت کنندگان خارجی هم مذاکراتی صورت گرفته که امیدواریم با رفع محدودیت‌های فعلی، استقبال خوبی از شرکت‌های توانمند خارجی در سال آینده خواهیم داشت. در دومین نمایشگاه قرارداد خوبی با نمایشگاه بین المللی Paper Arabia داشتیم که مشارکت کنندگان نمایشگاه کاغذ ایران برای شرکت در این نمایشگاه بین المللی در امارات متحده عربی از تخفیف قابل توجهی برخوردار خواهند شد که این از یک نظر دارای تاثیرات مادی برای شرکت‌های ایرانی بوده و از طرف دیگر که مهمتر نیز هست امکان جلب توجه شرکت‌های خارجی و مجریان نمایشگاههای بین المللی به نمایشگاه ایران را فراهم خواهد کرد که خود دارای جنبه تبلیغاتی بسیار خوبی برای این حوزه در سطح بین المللی است.

بیشتر بخوانید . . .