برگزاری اولین نشست «ماشین سازی؛ پیشران توسعه صنعتی»

اسدی فرد: صنعت ماشین سازی صنعت هزینه بری است و باید نهادهای مالی به میان ایند و مدل تامین مالی داشته باشد؛ صنعت ماشین سازی بدون مدیریت هوشمند واردات نیز امکان پذیر نیست و نمیتواند همینطور به راه خود ادامه دهد.

منبع: سایت برنامه حمایت از توسعه بازار ماشین‌آلات صنعتی پیشرفته ساخت داخل

نشست «ماشین سازی؛ پیشران توسعه صنعتی»، پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸ در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

 این نشست یک‌روزه که با حضور و سخنرانی دکتر زرندی (معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت)، دکتر رضا اسدی‌فرد (مدیر برنامه حمایت از توسعه بازار ماشین‌آلات صنعتی پیشرفته ساخت داخل و عضو هیئت‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری)، دکتر ابراهیم سوزنچی (عضو هیئت‌علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف) و دکتر سیاوش ملکی‌فر (معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی) در دست اجراست، از سوی برنامه حمایت از توسعه بازار ماشین‌آلات صنعتی پیشرفته ساخت داخل  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، پژوهشکده مطالعات فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی و با حمایت انجمن‌های تخصصی مرتبط و با حضور فعالان صنعت ماشین‌سازی، نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های سیاست‌گذاری برگزار خواهد شد.

«ماشین‌سازی؛ صنعت راهبردی فراموش‌شده»، «از مونتاژ تا نوآوری؛ نقش صنعت ماشین‌سازی و نقش آن در رونق تولید»، «چالش‌ها و موانع توسعه صنعت ماشین‌سازی در ایران» و «مدیریت هوشمند واردات و ضرورت آن برای تقویت توان تولید داخل» از محورهای این رویداد علمی و صنعتی به شمار می‌آیند.

لازم به ذکر است که صنعت ماشین‏‌سازی، به عنوان یک صنعت راهبردی و مادر، نقش بسزایی در توسعه کشورهای صنعتی ایفا کرده است و به دلایل متعدد از جمله ایجاد ارزش‌افزوده بالا، امکان اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، کاهش وابستگی به واردات و کم‏ کردن اثر تحریم‌ها، بر میزان و رونق تولید، می‌تواند پیشران توسعه صنایع کشور باشد.

گفتنی است هدف از برگزاری این رویداد، ایجاد فرصتی برای تبیین ضرورت برنامه‌ریزی ملی برای صنعت ماشین‌سازی، پرداختن به مسائل مهم این صنعت و ایجاد پل ارتباطی بین سیاست‌گذاران و صنعت‏گران برای آگاهی از توان تولید داخل و استفاده از پنجره فرصت‌های این حوزه صنعتی است. همچنین در این گردهمایی تلاش می‌شود با برگزاری پانل‌های تخصصی، فرصتی برای تبادل تجربیات صاحب‌نظران و شرکت‌های سازنده ماشین‏‌آلات بخش‏های مختلف (از جمله: نفت، صنایع غذایی، نساجی، پلیمر و …) فراهم شده و برای تدوین برنامه ملی مشخص برای توسعه صنعت ماشین‌سازی و بازنگری در قوانین مرتبط، زمینه‌سازی شود.

انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا)، انجمن صنفی کارفرمایی ماشین‎‌سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری ایران، انجمن صنفی کارفرمایی ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران، انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان ماشین‌آلات و قطعات نساجی ایران، اتحادیه ماشین‌ساز و فلزتراش تهران و انجمن مهندسی ساخت و تولید ایران حامیان برگزاری این نشست تخصصی بودند.

Untitled-2

اسدی فرد: توسعه صنعت ماشین سازی بدون برنامه ریزی ملی امکان‌پذیر نیست

صنعت ماشین سازی یک صنعت نشاندهنده میزان صنعتی شدن است

دکتر رضا اسدی فرد در نشست «ماشین سازی؛ پیشران توسعه صنعتی» که پنجشنبه 20 تیرماه در محل صندوق نواوری  و شکوفایی برگزار شد گفت: ما هنوز در صنعت ماشین سازی به نواوری نرسیدیم و اغلب صنایع در حد نوپا هستند و یا با خریداری ماشین ها تولید معمولی را ادامه داده اند.

مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو افزود: باید کشور براساس برنامه ریزی مفصل  10 ساله از مونتاژ  به نواوری برسد.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت ماشین سازی درکشور خاطر نشان کرد: می بایست ما فناوری را به زبان ماشین استفاده کنیم زیرا صنعت ماشین سازی یک صنعت پرچمدار است و نشاندهنده  میزان صنعتی شدن یک کشور به شمار می رود.

به گفته اسدی فرد، اگر امروز آلمان و کره جنوبی غول صنعتی دنیاست به خاطر صنعت ماشین سازی است؛ کشور ما هم نیاز دارد که برای پیشرفت در صنعت ماشین سازی تکنولوژی را وارد سازد تا سرعت پیشرفت از منظر صنعت ماشین سازی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تحریم ها در سال های اخیر ما را اذیت کرده، گفت: معمولا تحریم ها در ابتدا تجهیزات پیشرفته صنعتی را تحت تاثیر قرار میدهد؛ ماشین سازی هم شامل هواپیما و کشتی می شود؛ هر صنعتی که بخواهد توسعه بیابد نیاز است که از ماشین الات شروع کند.

بررسی میزان صادرات کشورها در حوزه ماشین سازی

وی با اشاره به میزان صادرات ماشین الات به کشورهای دیگر گفت: آلمان سالانه 50 میلیارد دلار صادرات در صنعت ماشین سازی دارد؛ کره جنوبی 57 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است؛ کشورهای ترکیه و هند هم به اندازه یک دوم وارداتشان صادرات دارند اما در ایران، یک صدم واردات، صادرات داریم؛ از این رو بالاترین تراز تجاری منفی را در بخش ماشین سازی به خود اختصاص داده ایم.

اسدی فرد با اشاره به نتیجه مطالعات در زمینه ماشین سازی کشورها خاطر نشان کرد: توسعه صنعت ماشین سازی بدون برنامه ریزی ملی امکانپذیر نیست  و این ثابت شده است؛ هیچ کشوری در هیچ صنعتی بدون تمرکز و برنامه ریزی رشد نمی کند؛ اگر امروز هند در  فناوری اطلاعات صادرات دارد بر اساس برنامه ریزیهای 10 ساله بوده است.

وی ادامه داد: هر صنعتی که به رشد نیاز داشته باشد باید صندوقها، بانک ها و نهادهای تخصصی مربوط به خود را داشته باشد؛ هیچ کشوری نمی توند در همه حوزه های صنعتی بدون تکمیل زنجیره های ارزی رشد کند.

توسعه صنعت ماشین سازی در گرو مدیریت واردات

اسدی فرد با تاکید بر اینکه صنعت ماشین سازی نیاز به ابزار مالی تامین شده دارد، بیان کرد: صنعت ماشین سازی صنعت هزینه بری است و باید نهادهای مالی به میان ایند و مدل تامین مالی داشته باشد؛ صنعت ماشین سازی بدون مدیریت هوشمند واردات نیز امکان پذیر نیست و نمیتواند همینطور به راه خود ادامه دهد.

وی تاکید کرد: صنعت ماشین سازی برای کشورهای کم جمعیتی مثل ایران حتما نیاز به ورود به بازار بین المللی دارد؛ در حقیقت صنعتی است که باید در زنجیره بین المللی وارد شود اما همواره این صنعت در کشور ما ضعف هایی دارد.

وی با اشاره به ضعف های توسعه صنعت ماشین سازی گفت:  ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع ماشین سازی از اهمیت بالایی برخوردار است ولی اغلب صنایع ماشین سازی ما  مهارت محورند؛ تحقیق و توسعه نیاز توسعه است و مهارت محوری تا بیست سال پیش شاید قابل قبول بود ولی امروز پذیرفتنی نیست.  باید دولت کمک کند  تا فناوری به صنعت ماشین سازی رسوخ پیدا کند.

وی با اشاره به دیگر عوامل توسعه صنعت ماشین سازی خاطر نشان کرد: استاندارد در واردات و صادرات مهم است ما معمولا توجهی به این استانداردها نداریم ولی در اصل استانداردها هستند که باعث جلب حمایت کشورها می شود.

به گفته مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ضروری است که نهادهای غیر دولتی را برای توسعه صنعت ماشین سازی در کشور فعال کنیم، همچنین نیاز است که مناطق ویژه ای را برای توسعه این صنعت در اختیار داشته باشیم تا با زیرساخت مشترک به هدف برسیم.

وی افزود: همچنین تربیت نیروی متخصص و ماهر نیز در توسعه صنعت ماشین سازی نقش بسزایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه ما بالاترین تراز تجاری صنعتی منفی را در همه حوزه های صنعتی به خود اختصاص داده ایم، بیان کرد: سالانه 40 میلیارد دلار واردات به کشور داریم که 4تا 5میلیارد دلار ان مربوط به ماشین الات است؛ ما درایران یبشتر کارخانه داریم که کارخانه های ماهیتی ثابت و ایستا دارند که در آن نواوری اتفاق نمی افتد؛ اما صنعت ماهیت پویا دارد که خوراک ان نواوری است.

وی با تاکید بر اینکه دانش فنی صنعت ماشین سازی به توان بومی متکی است، عنوان کرد:  صنعت ماشین سازی توان تاب اوری در شرایط سخت تحریم و سخت رقابتی را دارد؛ باید صنعت داشته باشیم و کارخانه تنها کافی نیست.

وی با بیان اینکه در صنعت ماشین سازی نیروهای متخصص و ماهری وجود دارد به طوریکه رتبه کشورمان در زمینه مهندسی چهارم یا پنجم است،  گفت: از 4هزار شرکت،1000 شرکت در حوزه تجهیزات کار می کنند؛ این حوزه حوزه ای است که نیاز به تولید انبوه ندارد ولی در عین حال می تواند خیلی اقتصادی برای کشور باشد.

وی تاکید کرد: ما امکان رقابت با چینی ها از نظر کیفیت  و با اروپایی ها از لحاظ قیمیت در صنعت ماشین سازی داریم.این شعار نیست .

وی با تاکید بر اینکه صنعت ماشین سازی صنعت راهبردی فراموش شده به دلایل مختلف است، گفت: در ایران هیچ قانونی در صنعت ماشین سازی نداریم که و هر قانونی که به این مبحث ارتباط داشته باشد یا خنثی است یا تضعیف کننده که در فرایند اجرا به ضرر صنعت ماشین سازی  بوده است.

وی با بیان اینکه همچنین نهاد تخصصی برای صنعت نداریم، بیان کرد: نهادهای غیر دولتی  توان پشتیبانی لازم برای این صنعت را ندارند؛ این صنعت  تعداد زیادی دغدغه مند دارد  و برای توسعه ماشین سازی دولت تنها نمی ماند

وی  با اشاره به اقداماتی که در زمینه توسعه صنعت ماشین سازی رخ داده ، افزود: در مرکز همکاری های ریاست جمهوری یک اتاق فکری وجود دارد؛ انجمن هایی در قالب یک کمیته در حوزه ماشین سازی گرد هم آمده اند؛ از سوی دیگر معاونت علمی متقاعد شده که این صنعت مهم است و صندوق نواوری هم از کمک و حمایت دریغ نمی کند و این اقداماتی است که برای توسعه صنعت ماشین سازی رخ داده است. اما در صدد هستیم که وزارت صنعت هم بتوانیم  به این حوزه ورود دهیم.

بیشتر بخوانید . . .