نقش مهم جریان اطلاعات در موفقیت کسب و کار

بشر هیچ گاه از ابزار اطلاع‌رسانی بی‌بهره نبوده است. همه سطوح جامعه اعم از سیاست، فرهنگ و صنعت از طریق ابزار اطلاعاتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و به اهداف خود رسیده‌اند. بنا بر این همواره در جوامع پیشرفته شاهد آن هستیم که بنگاه‌های کسب و کار ارتباط نزدیکی با متصدیان جریان اطلاعات دارند.

“با توجه به پیشرفت فناوری و تنوع مسیر تامین نیازهای مشتری لازم است یک جابجایی اطلاعات صورت گیرد. به این معنی که بخشی از اطلاعات فنی از تولیدکننده یا ارائه دهنده خدمات به سفارش دهنده منتقل شود. افزایش دانش مشتری در رابطه با روند انجام کار باعث کاهش هزینه‌ها، خسارات و تنش‌های بین سفارش‌دهنده و سفارش‌گیرنده خواهد شد.”

پایان نامه کارشناسی/ رضا نورائی/ دانشگاه تهران/ 1371

 

ایجاد، حفظ و توسعه جریان اطلاعات برای هر کسب و کاری لازم است.
درست است که این کار معمولا توسط رسانه‌های تخصصی یا مراکز آموزشی انجام می‌شود و آنها سازمان‌هایی جدا از بخش‌های تولید یا بازرگانی هستند. اما نبودن جریان اطلاعات می‌تواند کسب و کارها را کند و یا زیان‌ده کند.
بشر هیچ گاه از ابزار اطلاع‌رسانی بی‌بهره نبوده است. همه سطوح جامعه اعم از سیاست، فرهنگ و صنعت از طریق ابزار اطلاعاتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و به اهداف خود رسیده‌اند. بنا بر این همواره در جوامع پیشرفته شاهد آن هستیم که بنگاه‌های کسب و کار ارتباط نزدیکی با متصدیان جریان اطلاعات دارند.
در دومین همایش توسعه چاپ و بسته‌بندی که روز بیستم مهر در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی شهر آفتاب تهران برگزار شد حمیدرضا طاهری آشتیانی مدیرعامل پوشان پلاستیک از نیاز تولیدکنندگان به سامانه‌های اطلاعاتی برای هدایت و راهنمایی صحیح خریداران و متقاضیان در بازار گفت.
گشایش این سرفصل از سوی یک تولیدکننده اتفاق خوبی است. در حالی که این واقعیت همیشه نادیده گرفته شده و یا اگر بعضی از تولیدکنندگان برای آن اهمیتی قائل شدند فقط در گفتار بوده و متاسفانه گامی یا گام صحیحی برای تحقق آن بر نداشتند.
اکنون بهتر است باور کنیم که یکی از حلقه‌های زنجیره موفقیت کسب و کار، همانا بودن و هزینه کردن در جریان اطلاعات است.
بدیهی است که شرکت‌ها بتنهایی از ایجاد یک جریان قوی اطلاعات ناتوان باشند. اگر هم فکر کنند توانایی کافی در جریان‌سازی اطلاعاتی دارند بالاخره و پس از صرف هزینه و زمان به ناتوانی خود پی خواهند برد.
در واقع دو راه حل وجود دارد.
یکی این که خود را در یک جریان اطلاعاتی قوی (سایت‌های B2B در فضای مجازی) قرار بدهیم و از مزایای آن به نفع سازمان و کسب و کار خود بهره‌برداری کنیم. دیگر این که باتفاق جمعی از همتایان خود و کمک گرفتن از متخصصان جریان‌سازی اطلاعات دست به ایجاد یک جریان اطلاعاتی و ارتباطی بین تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان بزنیم که البته بدون سرمایه‌گذاری واقعی (یعنی هزینه مالی) راه به جایی نخواهد برد.
همه احزاب و جریان‌های فکری از این روش برای فروختن کالای خود که همان بسته‌های فکری و اعتقادی باشد بهره می‌برند. چرا آنها که کالایی واقعی دارند از این روش استفاده نکنند؟ چرا راه استفاده صحیح از امکانات و منابعی که در اختیار داریم را به مصرف‌کنندگان کالای خود نشان ندهیم.
در هر بازاری خریداران نیاز به راهنمایی دارند. جریان شفاف اطلاعات می‌تواند بازار را از لوث سوداگران که بازارها را آلوده کرده و برای رسیدن به منافع موردی و لحظه‌ای اقدام به ایجاد حباب‌های قیمتی یا اطلاعاتی می‌کنند پاک کند.
جریان شفاف اطلاعات هم ارزش آموزشی دارد که فشار خواسته‌های غلط و غیرعملی مشتریان را کم می‌کند و فروشندگان را در مسیر صحیح و استاندارد بازاریابی و فروش قرار می‌دهد و هم ارزش تجاری دارد که کمک می‌کند فروشندگان و خریداران واقعی یکدیگر را یافته و با اطلاعات صحیح وارد معامله شوند.

 

با آن که باید زودتر شروع می‌کردیم اما اکنون هم می‌توان به این مهم اهمیت داد و سرمایه‌گذاری در این بخش را آغاز کرد.

چه کسی باید سرمایه‌گذاری کند؟
ممکن است بیشتر پاسخها اشتباه باشد.
آیا کسی که بیشترین سود را از این جریان اطلاعات می‌برد باید سرمایه‌گذاری کند؟
یا کسی که بیشترین ضرر را از نبود آن متحمل خواهد شد؟
به طور قطع زیان ندادن بهتر از سود کمتر است.

جریان اطلاعات یک کار مشترک است که سیاستگذاری و اجرای آن با خبرگان علوم ارتباطات و رسانه است و سرمایه‌گذاران و سفارش‌دهندگان آن صاحبان کالا و خدمات هستند.

این مدل در همه جوامع توسعه یافته اجرا شده و هر چه دیرتر به آن گردن نهیم هزینه‌های کم فایده بیشتری را به سازمان خود تحمیل کرده‌ایم.

شبکه‌های B2B که شکل مصطلح B-to-B یا همان Business to Business هستند و اغلب روی زیرساختهای اینترنتی با پشتیبانی محسوس یا نامحسوس سایت‌های رسانه‌ای بنا شده‌اند همین ماموریت را دارند.

B2B یعنی ایجاد ارتباط کسب و کار بین بنگاه‌ها برای حذف هزینه‌ها، ریسک‌ها و خساراتی که برای پیدا کردن طرف تجاری مناسب یا کالای مورد نیاز به وجود می‌آید.

جریان اطلاعات و ارتباطات در صنعت بسته‌بندی که از سال 1376 با انتشار ماهنامه صنعت بسته‌بندی آغاز شد اینک نیاز دارد که با یاری دست‌اندرکاران این صنعت که شرایط جدید کسب و کار و رقابت را درک کرده‌اند مسیر رشد و بالندگی خود را ادامه داده و همچنان برای صنعت کشور کارساز و سودمند باشد.

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .