بهبود نظام اطلاع‌رسانی و ارتباطات صنعت بسته‌بندی

رضا نورائی سردبیر ماهنامه صنعت بسته بندی

رضا نورائی
سردبیر ماهنامه صنعت بسته بندی

 

همه چیز در حال تغییر است و ما در ایران عادت داریم بسیاری از این تغییرات را به گردن سیاست بیاندازیم. همان گونه که بسیاری از مسئولان سوء مدیریت‌های خود را با شرایط برجام توجیه می‌کنند. اما به بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته هم که نگاه کنی متوجه می‌شوی نظام بازاریابی و ارتباط با مشتری آنچنان زیر و رو شده که بعضی از کسب و کارها با شکل قدیم آن قابل ادامه نبوده و با وجود سوابق سی ساله تعطیل شد‌ه‌اند.

از این گروه می‌توان به بازاریابی ‌بیمه در آمریکا اشاره کرد که در چند سال اخیر با ورود اپلیکیشن‌های فضای مجازی کاملا تغییر کرد و باعث حذف بسیاری از شرکت‌های بازاریابی بزرگ در این زمینه شد. در ایران هم تغییرات جدید در روش ارتباط با مشتری در حمل و نقل شهری در شهرهای بزرگ یعنی آن چه به نام اسنپ، تپسی، کارپینو، الوپیک و امثال آن می‌شناسیم تاثیر شدیدی بر اقتصاد و بازاریابی موسسات کرایه اتومبیل و پیک‌های موتوری گذاشته است.

آنها که با ظرفیت‌های تجارت الکترونیک و ابزار آن آشنایی کافی ندارند نمی‌توانند حدس بزنند که فردا کدام عرصه‌های کسب و کار در اختیار این ابزار جدید قرار خواهند گرفت. بنابر این خطر سقوط بسیاری از فعالان باسابقه در کسب و کارهای مختلف روز به روز بیشتر می‌شود.
اگر به کسب و کار و مشاغلی که در چند سال گذشته به دلیل ورود ابزار فضای مجازی دچار تغییرات بزرگی در بخش ارتباط با مشتری شده‌اند نگاه کنیم متوجه می‌شویم که تغییرات بسیار ناگهانی و سریع بوده است.

ابزار فضای مجازی معمولا ساده، منطقی و مشتری‌پسند طراحی می‌شوند و بر نیازهای روز مشتری تمرکز دارند. بنا بر این بسرعت مورد استفاده قرار می‌گیرند و چون انسان ذاتا راحت‌طلب است این ابزار بنوعی مشتریان را در داخل خود هضم می‌کنند.
آنها که نمی‌توانند با این ابزار جدید خود را تطبیق دهند معمولا از آنها به عنوان مزاحم کسب و کار و ابزاری گمراه‌کننده نام می‌برند. در حالی که این امکانات فقط ابزار هستند و انسان ابزارساز همواره در حال بهبود و تغییر در امکانات خویش است.

بدیهی است که ابزار ارتباط و شناخت نیز یکی از ابزار بسیار مهم برای بشر امروز است.
ماهنامه صنعت بسته‌بندی که همواره مورد اعتماد صنعت و مشاغل بسته‌بندی بوده از هجده سال پیش با ایجاد پایگاه اینترنتی برای این صنعت و امروز با راه‌اندازی بانک مشاغل بسته‌بندی همواره سعی کرده شکل حرفه‌ای و صحیح این گونه تغییرات را برای دست‌اندرکاران محترم این صنعت فراهم آورد.
باید بارها تاکید کنیم که ابزارهای جدید ارتباط با مشتری شبیه روش‌های قبل نیستند و بزرگانی که نتوانند ماهیت تغییرات جدید را درک کرده و خود را با آنها هماهنگ کنند در مدتی بین یک تا سه سال بتدریج دچار مشکل بازاریابی خواهند شد.
همان طور که بیست و چند سال پیش، فلسفه وجودی تبلیغات در نشریات و شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی داخل و خارج برای بسیاری از فعالان امروز عرصه بسته‌بندی امری توام با تردید بود و امروز به امری بدیهی تبدیل شده و این بودجه است که انجام آن و کیفیت آن را تعیین می‌کند امروز هم ابزار جدیدی وارد میدان شده که باید جدی گرفته شود.
یک ویژگی عمده ابزارهای بازاریابی در فضای مجازی این است که هزینه‌های آنها در مقابل امکاناتی که ارائه می‌دهند و در مقایسه با سایر رسانه‌ها بسیار پایین است. دلیل آن ساختار بسیار پیشرفته و حرفه‌ای پشت این ابزار است که با هوش و تجربه بسیار بالای برنامه‌نویسان و کدنویسان آنها به وجود آمده است. این نرم‌افزار وقتی با یک بانک اطلاعاتی قوی پشتیبانی شود به ابزاری قوی و تاثیرگذار در بازار تبدیل می‌شود. بانک مشاغل بسته‌بندی ایران با یک زیرساخت حرفه‌ای اروپایی و پشتیبانی بانک اطلاعاتی ماهنامه صنعت بسته‌بندی، بسرعت معادلات بازاریابی را تغییر خواهد داد.
برای آشنایی بیشتر با این واقعیت جدید به توضیحات و تبلیغات ما در این باره توجه کنید

بیشتر بخوانید . . .