شراکت سیدل با کوکاکولا برای توســــعه طراحی جدید بطری فانتا در پت

Fanta بزرگترین نام تجاری TCCC پس از Coke است که اولین بار در سال ۱۹۴۰ در قفسه‌ها ظاهر شد.

شرکت Sidel، در طرح جدید “حلزونی (spiral)” بطری‌های PET ارائه شده توسط شرکت COCA-COLA (TCCC) با تخصص چهل ساله در بسته‌بندی PET، در بازسازی موفقیت‌آمیز نام تجاری Fanta و چالش‌های مربوط به درست کردن آن مشارکت داشته است.
Fanta بزرگترین نام تجاری TCCC پس از Coke است که اولین بار در سال 1940 در قفسه‌ها ظاهر شد. مانند هر محصول بزرگ و عالی، Fanta بعد از سال‌ها با تعدادی بطری دوباره طراحی شده تکامل یافته است. با این حال، محبوبیت شکل بطری Fanta آن را تبدیل به یک بطری عمومی برای نوشابه‌های گازدار در قفسه‌های سوپرمارکت از بازارهای کلیدی کرده است. در نتیجه، مالکیت شکل بطری Fanta در رتبه دوم نام تجاری خارج از ایالات متحده قرار می‌گیرد و محصولی بسیار مهم در محدوده TCCC به شمار می‌رود. به همین دلیل است که Coca-Cola طراحی و توسعه یک فرم بسته‌بندی اختصاصی Fanta را آغاز کرد که هم برای بطری‌های PET و هم بطری‌های شیشه‌ای قابل استفاده است تا استاندارد جهانی جدیدی را برای نام تجاری حفظ کند.

حمایت از بازسازی نام تجاری Fanta

گریگوری بنتلی، مهندس بسته‌بندیCoca-Cola که مسئول هماهنگی پروژه‌های جهانی است، توضیح می‌دهد: “پس از سال‌ها موفقیت در بازار جهانی نوشابه، بیش از نام تجاری، شکل Fanta Splash در دسته‌بندی نوشابه‌های گازدار به طرزی کارآمد مطرح شده است.
این مساله، یک رخداد کاملا استاندارد در طول چرخه زندگی برندی است که ناگزیر در طول زمان تکامل یافته است، بدین معنا که زمان مناسب برای طراحی مجدد با شکلی تاثیرگذار برای بطری‌ها فرا رسیده بود تا بار دیگر در قفسه‌های خرده‌فروشی خودنمایی کنند.” در رابطه با همکاری نزدیک باLeyton Hardwick و تیم او در فعالیت‌های نوشیدنی که آژانس برنده درa 5 way pitch بود و توسط تیم شبکه بسته‌بندیFanta پشتیبانی می‌شد، بنتلی ادامه می‌دهد: “ما یک شبکه جهانی ایجاد کردیم که در آن امکان جمع‌آوری اطلاعات به روز و جامع بسته‌بندی، الزامات بازار خاص و بازخورد در حال انجام در مسیرهای مناسب طراحی وجود داشته باشد.”
TCCC همچنین به عنوان بخشی از این شبکه فنی جهانی، شرکای عرضه‌کننده با تجربه را در این چالش طراحی قرار داده است.
Sidel نقش کلیدی در توسعه پروژه بسته‌بندی دارد و برای تولید صنعتی بطری جدید Fanta، واجد شرایط است. بنتلی ادامه می‌دهد: “با استفاده از دانش و تجارب عرضه‌کننده از اولین مراحل این کار، ما تشکیل بطری بادوام، پر کردن و کارایی را تضمین کرده‌ایم.
این فوق‌العاده بود که Sidel را به عنوان یک شریک بسیار ماهر و پاسخگو به عنوان بخشی از این پروژه درنظر بگیریم.” شکل بطری جدید نیاز به درک دقیقی از نحوه رفتار PET تحت فشار دارد، به ویژه در مورد این که چگونه نوشیدنی گازدار می‌تواند به طور بالقوه شکل بطری را تغییر دهد و منجر به ریختن نوشیدنی شود. این بطری جدید درست مثل نمونه‌های پیشین خود، باید صد در صد قابل بازیافت باشد.

 

برخورداری از ثبات و عدم تقارن

بطری جدید خلاق و متمایز طراحی شده درPET، توسط Drink Worksاز لحاظ طراحی بطری برای CSD (نوشیدنی‌های گازدار) “یک ساختارشکن” به شمار می‌آید. طرح آن حلزونی شکل است که از چرخاندن پرتقال برای آب‌گیری آن الهام گرفته شده است. این محصول، مبتنی بر مجموعه‌ای از دنده‌هایی برای چرخش در نیمه پایین است که با حباب‌های کوچک تزئین شده‌اند. این طرح حلزونی به بطری Fanta یک ساختار نامتقارن می‌دهد که منجر به چالشی واقعی در رابطه با ایجاد یک ظرف مقاوم در برابر تغییر شکل و دارای ثبات می‌شود. بنتلی می‌گوید: “ما از این شکل حلزونی پشتیبانی کردیم که در دنیا برای طراحی بسته‌بندی‌های ظروف حاوی مواد گازدار در PET منحصر به فرد است و Sidel از ما برای غلبه بر چالش‌های این طراحی حمایت کرد.
جرمی نوو، متخصص بسته‌بندی در Sidel، توضیح می‌دهد: “این که طرفین بطری‌، طول توسعه یافته مشابهی برای اجتناب از مسئله عمیق بودن داشته باشند، قطعا چالش بوده است. ما پروفیل دستگیره (grip profile) و جهت‌گیری زاویه‌ای پایه را برای حفظ هندسه بطری پس از پرکردن بهینه کردیم.”
هم از دیدگاه بازاریابی برند و هم از دیدگاه عملکرد بسته‌بندی محصول برای دستیابی به بهترین راه‌حل، طراحی به طور مداوم در طول پروژه ادامه یافت. بطری Spiral نیاز به تست طراحی و پالایش کامل داشت که از طریق بیش از شصت تکرار ترسیم فنی و FEAها (تحلیل المان محدود) برای تست عملکرد با استفاده از تجزیه و تحلیل محاسبات به دست آمد. علاوه بر این، تولید پانزده نمونه پیلوت (pilot moulds) و آزمون‌های امکان‌سنجی که توسط Sidel مدیریت شده بود، برای دستیابی به اعتبار طراحی بطری نهایی مدنظر قرار گرفت.
بنتلی نتیجه می‌گیرد: “طراحی نهایی بطریPET به طور کامل مورد آزمایش قرار گرفته است و اطمینان می‌دهیم که رشد عمودی تحت فشار کاملا کنترل می‌شود و این ظرف، تمام الزامات کیفیت و کارایی Coca-Cola را برآورده می‌کند.
قدرت فیزیکی بطری جدید همانند بطری قبلی Fanta Splash است. سایر آزمایش‌های پایداری خطی نیز توسط Sidel انجام شده و نتایج مناسبی برای پرکردن با سرعت بالا به دست می‌آید. ”
به طور خلاصه طراحی Coca-Cola ، نیازمند اطمینان از هماهنگی اندازه و موقعیت برچسب پنل (panel) با بطری‌هایSprite و Contour بود. از آنجا که برچسب‌های پنل موجود به سمت گردن بطری حرکت می‌کنند، کارهای انجام شده بدون این که به طراحی آسیب برسانند به نتیجه قابل قبولی رسیده‌اند.
این راه‌حل فنی، مزایای بازدهی واقعی را برای شرکای تولید بطری Coca-Cola جهت تولید انواع بطری‌های مختلف و مدیریت تغییر برچسب‌ها فراهم می‌کند. موقعیت جدید پانل برچسب، همچنین دارای مزیتی بیش از نمای قابل توجه آن است زیرا دیگر در معرض پوشش بالقوه پانل‌های جلو برخی از قفسه‌ها یا واحدهای پشته شده نیست.

طراحی به طور گسترده‌ای توسعه داده شده است

شکل بطری مشابه برای تمام خانواده بطری Fanta توسعه یافته است و اکنون برای قالب‌های پانصد میلی‌لیتر، یک، یک و نیم و دو لیتری در دسترس است. در رابطه با بطری‌های یک و نیم و دو لیتری، طراحی حلزونی ریختن آسان‌تر را ارائه می‌دهد و مصرف‌کننده می‌تواند راحتی را تجربه کند. با استفاده از همکاری موفق با Sidel، یک بطری جایگزین پانصد میلی‌لیتر حلزونی برای اطمینان از ثبات و به طور خاص برای قفسه‌های شیب‌دار، تحت بارگذاری قرار می‌گیرد که معمولا در توزیع زنجیره سرد اجرا می‌شود. این کار نیاز به قوانین طراحی خاصی برای تطبیق دارد و به تعدادی حباب بسیار دقیق و مکان‌هایی در اطراف دنده‌هایی که شکل حلزونی را تشکیل می‌دهند، نیازمند است. یک نیاز دیگر در طول توسعه بطری‌هایPET ، توانایی انتقال شکل جدید به بطری شیشه‌ای بود که این کار نیز با موفقیت به نتیجه رسید. امروزه بطری جدید در PET با عنوان Speral Fanta در ایتالیا، لهستان، مالت، صربستان، فنلاند، رومانی و انگلستان فروخته می‌شود و طرح‌های جهانی در ماه‌های آینده عرضه می‌شوند.
Sidel_Coca-Cola Fanta_bottle and base
Sidel_Coca-Cola Fanta_bottlesSidel_Coca-Cola Fanta_bottlesSidel_Coca-Cola Fanta_bottlesSidel_Coca-Cola Fanta_bottles

بیشتر بخوانید . . .