آخرین گرایش‌ها در تجهــــیـزات فرم‌/ فیل/ سیل

سالهاست که یکی از مهمترین عوامل در طراحی تجهیزات فرم‌دهی/ پرکردن/ سیل، اغلب هزینه انعطاف‌پذیری است.


شبکه بهتر

csm_networked-production-overview-en_7cbd82064a

بسیاری از تولیدکنندگان تجهیزات فرم‌دهی/ پرکردن/ سیل، اقدام به شبکه‌کردن تجهیزات خود در یک سیستم کنترل نظارتی کارخانه کرده‌اند.

مزیت کلیدی اینکار، سازگاری با سیستم‌های جمع‌آوری داده های خودکار متمرکز است.  این امر می‌تواند منجر به افزایش کنترل خط شود.
در برخی موارد، ماشین فرم‌دهی/ پرکردن/ سیل می‌تواند به طور خودکار بر اساس سیگنال‌های تجهیزات بالا دست (upstream) یا پایین دست (downstream)، سرعت را کم و زیاد کند و خط تولید روان و متعادلی را تامین نماید.

 

انعطاف پذیری بیشتر

سالهاست که یکی از مهمترین عوامل در طراحی تجهیزات فرم‌دهی/ پرکردن/ سیل، اغلب هزینه انعطاف‌پذیری است. برای دستیابی به سرعت بالا، ماشین‌آلات باید برای سبک‌ها و اندازه‌های خاصی از کیسه‌ها ساخته شوند.
امروزه، انعطاف‌پذیری عامل اصلی و اولیه محسوب می‌شود. از سازندگان تجهیزات خواسته می‌شود ماشین‌هایی بسازند که قادر به تولید و در نظر گرفتن سبک‌ها و اندازه‌های مختلف کیسه‌ها، ساختارهای فیلم و امکانات قابل تنظیم بدون کاهش سرعت باشند.

 

سیل اولتراسونیک (فراصوتی)

POUCHONWELDERCLOSE_0

برخی از تولیدکنندگان تجهیزات فرم‌دهی/ پرکردن/ سیل (form/fill/seal)، قابلیت سیل اولتراسونیک را ارائه می‌دهند که دارای مزایای متعددی نسبت به سیل گرمایش سنتی است. اول اینکه سیل اولتراسونیک توانایی سیل مواد غذایی خاص را دارا است.
این قابلیت از دید تامین‌کنندگان تکنولوژی اولتراسونیک، به معنای کاهش قابل‌توجه کیسه‌های غیر قابل استفاده و کاهش احتمال تولیدات نشت‌کننده است که برای محصولات حساس به اکسیژن مانند پنیر خرد شده و یا کاهو اهمیتی حیاتی دارد.
همچنین قابلیت صرفه‌جویی فیلم وجود دارد. به عنوان مثال، در یک کیسه معمولی به سبک بالش و ساخته شده با یک ساختار لمینیت، سیل انتهایی که دارای گرمایش سنتی است معمولا دارای عرض 8/3 است. اما سیل اولتراسونیک تنها 2 میلی‌متر عرض دارد که این قضیه می‌تواند به معنای صرفه‌جویی بیش از 2/1 میلیمتر در هر کیسه باشد.
بعضی از صنایع ممکن است بتوانند فضای آزاد را در کیسه نهایی کاهش دهند، زیرا جای نگرانی برای گذاشتن محصول در فضای سیل نیست که این امکان نیز به نوبه خود می‌تواند باعث صرفه‌جویی بیشتر فیلم و افزایش سرعت دستگاه شود.
همچنین، پتانسیل کاهش یا حذف لایه سیل در سازه‌های فیلم، هزینه مواد را کاهش می‌دهد. در نهایت، سیستم‌های سیل اولتراسونیک می‌توانند کشف کنند که آیا می‌توان بسته‌ای که  از لحاظ زمان و قدرت مورد نیاز دارای سیل بد است را به یک بسته با سیل  قابل قبول تبدیل کرد یا خیر؟ اگر هر یک از پارامترها خارج از محدوده از پیش تعیین شده باشد، این عامل می‌تواند نشان‌دهنده یک سیل ضعیف باشد و می‌توان در بازرسی دستی، بسته‌بندی را رد کرد. همین امر سبب کاهش یا حذف نیازمندی‌های برخی صنایع به بازرسی دستی صد در صد کیسه‌های نشت‌کننده شده و میزان کار لازم را کاهش داده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. البته باید در نظر داشت که لزوما همه ساختارهای فیلم نمی‌توانند با تکنولوژی اولتراسونیک، سیل شوند و سیل اولتراسونیک دارای هزینه سیستمی بیشتری در مقایسه با سیستم‌های گرمایش سیل سنتی هستند.

 

سرعت‌های بالاتر

برخی از تجهیزات کیسه پرکن با استفاده از خطوط چندگانه، به سرعت 1000 بسته در دقیقه دست می‌یابند. این قابلیت باعث می‌شود که ایده جایگزینی زیرساخت‌های ماشین‌آلات سرعت بالای فعلی، در ساخت بطری‌های شیشه‌ای و قوطی‌های فلزی امکان‌پذیر شود.
تجهیزات عمودی همچنان به سمت حرکت پیوسته تمایل دارند تا سرعت‌های بالای 200 کیسه در دقیقه برای برخی از سازه‌های فیلم لمینیت و تا 130 کیسه در دقیقه برای پلی اتیلن با چگالی کم به دست آید.

تغییر سریع‌تر

و قابلیت اطمینان بیشتر
بسته‌بندها، بر روی کاهش استراحت‌های برنامه ریزی شده یا نشده تجهیزات تمرکز دارند. تولیدکنندگان ماشین‌آلات، در تلاش هستند تا میزان تنظیمات را در زمان تغییر ماشین‌آلات بسته‌بندی کاهش دهند.
این کار به راحتی با اضافه‌کردن ویژگی‌های متمرکز کدگذاری رنگی، علامت‌گذاری واضح برای حرکت یک دکمه و یا تنظیم دقیق و قابل تغییر در سراسر دستگاه قابل‌انجام است. این امر سبب کاهش زمان موردنیاز برای تغییر یک رول فیلم به کمتر از شصت ثانیه می‌شو

 

بهبود اصول بهداشتی

tech-cleanroom

تمرکز شدید بر ایمنی مواد غذایی موجب شده است که تقاضا برای تجهیزاتی افزایش پیدا کند که تمیز نگه داشتن آنها راحت‌تر است و بدون شکاف یا دارای منافذ کمتری هستند تا ذرات کمتری در شکاف‌ها و منافذ گیر کنند. یک استاندارد عمومی مورد استفاده در ساخت ماشین‌آلات، استاندارد AAA است که بر پاکیزگی و کارکرد و دوام تمرکز دارد.
اخیرا قانون مدرنیزه کردن ایمنی مواد غذایی FDA (FSMA)، ارائه شده است به این معنا که شرکت‌های مواد غذایی باید به اداره مواد غذایی و دارویی (FDA) پاسخگو باشند تا اطمینان حاصل شود که تامین‌کنندگان آنها نکات ایمنی را در تولید مواد غذایی رعایت می‌کنند.
بنابراین دو موضوع اساسی در اینجا مطرح است: پیشگیری و پاسخگویی. پیشگیری به معنا است که شرکت‌های مواد غذایی موظفند در زمان تولید، روی ایمنی محصولات خود و جلوگیری از بروز مشکلات نظارت داشته باشند (نه اینکه صرفا پس از واقعه‌ای واکنش نشان دهند).
دستورالعمل‌های جدید تمیزکردن، برای ماشین‌آلات بسته‌بندی مواد غذایی بخش بزرگی از این مقررات تازه هستند.

 

 

فن آوری سرور پیشرفته

Osgoodcutaway

کنترلهایی به سبک جعبه سیاه اختصاصی هستند که خارج از قفسه قابل کنترل می باشند. بسیاری از سازندگان ماشین اقدام به یکپارچه‌کردن واحدهای درایو / موتور سروو کرده‌اند به طوری که درایو (گرداننده) به معنای واقعی کلمه درون موتور ساخته شده است. مزایای این کار شامل سیم‌کشی کمتر برای سازنده ماشین است که منجر به کاهش یا حتی حذف کابینه کنترل و همچنین ساده سازی عیب‌یابی می‌شود. همچنین، سیگنال ترانسفورماتور درایو / موتور زمانی که آنها شروع به خراب شدن می‌کنند، به سرعت قابل‌تعویض هستند تا تولید هر چه سریع‌تر از سرگرفته شود. تکنولوژی سروو تا جایی پیش می‌رود که ماشین‌ها بتوانند کیسه‌ها را با سرعت و دقت بالا تولید کنند. تشخیص بهتر کمک می‌کند تا از شکست‌های احتمالی جلوگیری شود. کنترل‌کنندگانی که استانداردهای باز نظیر PackML را به کار می‌گیرند، از قابلیت‌های نرم افزاری مخصوص بسته‌بندی انعطاف‌پذیر، نظیر ثبت کنترل فیلم یا تنظیم درجه حرارت گیره سیل بهره‌مند می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید . . .