اینترپک 2017 و جعبه‌های تاشو

iranpack sanat bastebandi 178 carton-sustainabilty

نویسنده: آنتون استیمن

Interpack 2017 پشت سر ما است، اما هنوز مواردی وجود دارد که دوست دارم به آنها اشاره کنم. در این بخش راجع به کارتن تاشو (folding carton) صحبت می‌کنم. ویژگی سرگرم‌کننده کارتن‌های تاشو این است که در سال‌های اخیر شاهد ساختارها و برنامه‌های شگفت‌انگیز و جالبی در این زمینه بوده‌ایم. طراحان کارتن‌های تاشو بسیار خلاق هستند و در آینده، این کارتن‌ها (در میان بسیاری از چیزهای فانتزی و مفید دیگر) با مدار چاپی الکترونیکی ترکیب خواهند شد و به مصرف‌کننده محصولات امکان پردازش، نمایش و انتقال اطلاعات را می‌دهند. این قابلیت نه فقط به نفع بازاریابان است بلکه برای مثال، کارتن‌ها می‌توانند پیام‌های خود را به تلفن مصرف‌کننده ارسال کنند و به آنها هشدار دهند که این محصول در حال انقضا است.
نانو کامپیوترها می‌توانند پتانسیل بسته‌بندی مواد غذایی هوشمندی را فعال کنند که شمارش معکوس دیجیتال را نشان دهد تا به مصرف‌کنندگان در مورد زمان انقضای شیر هشدار دهند و یا برچسب‌های شراب که مصرف‌کنندگان را هنگام مصرف نوشیدنی از دمای مطلوب آن آگاه سازند و همچنین یک پنل که پیش‌بینی آب و هوا و یا آخرین اخبار را نشان دهد.

iranpack sanat bastebandi 178 cientists-create-printed

چشم‌انداز آینده آنچه در بالا گفته شد بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان در AMBER (مطالعات مواد پیشرفته و تحقیقات بیوتکنولوژی) در کالج ترینیتی دوبلین ارائه شده است که برای اولین بار ترانزیستورهای چاپ شده از نانو مواد دو بعدی را ایجاد کرده است. این تحقیق توسط دکتر جاناتان کالمن با همکاری پروفسور لورنس سیببلیز از TU Delft در هلند انجام شده است.
این تیم از تکنیک‌های چاپ استاندارد استفاده کرده‌اند تا نانو صفحات (nano-sheets) گرافن را به عنوان الکترودها با دو نانو ماده دیگر – دی سلنید تنگستن (tungsten diselenide) و نیترید بور (boron nitride) – به عنوان کانال و جدا ساز ( دو بخش مهم از یک ترانزیستور ) به فرم کاری یک ترانزیستور تمام چاپ (all-printed) و تمام نانو صفحه (all-nano-sheet) ترکیب کند. این نانو صفحات، نانو ذرات مسطح هستند که چند نانومتر ضخامت، اما صدها نانومتر عرض دارند.
اما به غیر از امکانات وسیع بسته‌بندی هوشمند، کارتن‌های تاشو با نتایج فن‌آوری قدیمی مکانیکی خوب که مبنای طراحی کارتن‌های تاشو هستند، جهان را شگفت‌زده می‌کنند و در عین حال به یکی از خلاقانه‌ترین کارهای انجام شده در زمینه بسته‌بندی منجر می‌شوند. هیچ قالب بسته‌بندی چنین امکان سطح بالا و گاهی اوقات با تفکر پیچیده و نتایج درخشانی به برندها و مصرف‌کنندگان ارائه نمی‌کند و این همه، با حمایت یکی از قوی‌ترین عوامل یعنی پایداری میسر می‌شود.

iranpack sanat bastebandi 178 Carbon-Footprint

پایداری در جعبه تاشو

در مقاله قبلی من درباره بیوپلاستیک‌ها به مطالعه اخیر Smithers Pira در مورد ” اهمیت پایداری در بسته‌بندی” اشاره کردم. در حالی که این گزارش، کارتن‌های تاشو را به روشنی توضیح می‌دهد، واضح است که هیچ‌کس سطح درک درستی از تاثیر بسته‌بندی پایدار ندارد. بازیافت، اهمیت بیشتری نسبت به استفاده از مواد تجدیدپذیر دارد اما شما نمی‌توانید بسته‌بندی واقعا پایدار داشته باشید، مگر اینکه از منبع تجدیدپذیر استفاده کنید. کاملا واضح است که بسته‌بندی کاغذی، هر دو معیار (بازیافتی، تجدیدپذیر) را مدنظر دارد و بهترین نمونه از مواد بسته‌بندی است که نیاز به یک اقتصاد دایره‌ای را برآورده می‌کند.
به گفته تونی هیتچین، مدیر کل Pro Carton : ” کارتن واقعا یک نمونه از بسته‌بندی” گهواره تا گهواره (cradle to cradle) است. شما هرگز نمی‌توانید این عبارت را در مورد بسته‌بندی مبتنی بر نفت خام بگویید. اگر مشخص‌کننده‌های بسته‌بندی در مورد تمایل به بسته‌بندی پایدارتر جدی باشند، پس باید هر زمان که امکان‌پذیر باشد این کار را با استفاده از مواد پایدار شروع کنند. خوب است به این فکرکنیم که صفحه کاغذ همیشه اولین انتخاب صاحبان برند به عنوان ماده بسته‌بندی است.”
بنابراین، با توجه به هر دو اعتبار خلاقیت و پایداری مطمئن، بیایید نگاهی بیندازیم به آنچه Interpack 2017 به ما نشان داد.

iranpack sanat bastebandi 178 originally

کارتن Locked4Kids

در اصل کارتن تاشو مقاوم در برابر کودکان Locked4Kids بر اساس EcoBlisswas هلند، با ذهنیت صنعت دارویی طراحی شده است و در حال حاضر در گزینه‌های دیگر بسته‌بندی و پاکت‌های پودر لباسشویی ارائه شده است.
Locked4Kids شامل یک کارتن تاشو مقاوم در برابر پارگی (tear-resistant) و یک سینی قفل شدنی (locking tray) است که در آن می‌توان بسته‌های حبابی دارو یا سایر محصولات را بسته‌بندی کرد. برای دسترسی به محصول، سینی باید مانند یک کشو حرکت کند. برای اطمینان از ایمنی کودکان، این کار فقط در صورتی انجام می‌شود که دو قلاب، از دو نقطه فشار چسبیده در بالای کارتن، به طور همزمان فشرده شوند. این نقطه فشار در هر طرف کارتن مورب قرار دارد و به همین دلیل، بازکردن کارتن برای کودکان دشوار است. آنها به سادگی نمی‌فهمند که چگونه این کار را انجام دهند و اگر هم بفهمند، نمی‌توانند از نظر فیزیکی این‌کار را انجام دهند زیرا دست آنها بسیار کوچک است.
گفته می‌شود که Locked4Kids اولین کارتن مقاوم در برابر کودکان در جهان است که موردتائید استاندارد ISO/EN 8317 و US 16 CRF 1700.20 مورد نیاز برای بسته‌بندی کارآمد مقاوم در برابرکودک و مورد استفاده بزرگسال است و دارای گواهی F = 1 برای بالاترین سطح حفاظتی مقاوم در برابر کودک است.
کارتن‌های Locked4Kids مقاوم در برابر کودک برای تولید اتوماتیک سرعت بالا، روی تجهیزات استاندارد بسته‌بندی دارویی تولید شده شرکت‌هایی نظیر Romaco، Uhlmann، Pentapack عرضه شده‌اند. ورقه‌های حبابی دارو به سینی منتقل می‌شوند که در کارتن مقاوم در برابر کودک قرار می‌گیرد. سرعت بسته‌بندی کارتن‌های Locked4Kids مشابه کارتن معمولی غیر مقاوم در برابر کودک است.

 

Rondo

شرکت Rondo AG از گروه سیستم‌های Medipak، دو کارتن تاشوی خلاقانه ارائه کرده است.

iranpack sanat bastebandi 178 rondo-the-carepak

مقاوم در برابر کودک تا آخرین قرص (Child-proof to the last tablet)

Rondo نوع جدیدی از بسته‌بندی حبابی ضد کودک (child-proof) را برای محصولات جامد ارائه می‌کند. با CAREP’AK، که در همکاری با شرکت فرانسوی A.C.D. توسعه یافته است، تا زمانی که آخرین قرص از بسته‌بندی خارج شود، محصولات در برابر دسترسی کودکان به طور کاملا قابل اطمینانی محافظت می‌شوند.
این مکانیسم در داخل جعبه تاشو قرار داده شده و باید به منظور بهره‌گیری از محصولات، به صورت جداگانه با فشاری سریع از بسته‌بندی جدا شوند. برای انجام این کار، دو دست باید در یک زمان به کار گرفته شوند: با استفاده از یک دکمه، کاربر مکانیسم را به سریع سمت کنار هل می‌دهد و آن را نگه می‌دارد.
سپس می‌توان محصول را از بسته‌بندی حبابی خارج کرد. پس از آن، نوار لغزنده به موقعیت اولیه خود باز می‌گردد. این اقدامات، که قابل انجام توسط کودکان نیست، باید برای جداکردن هر محصول تکرار شود.
برخلاف سیستم‌های معمول مقاوم در برابر کودک که صرفا جعبه را قبل از باز شدن از دسترسی کودکان محافظت می‌کند، CAREP’AK تا جدا شدن آخرین محصول همچنان ایمن است. در عین حال این سیستم با موفقیت توسط بیماران بزرگسال آزمایش شده است.
گواهینامه F1 توسط آزمایشگاه‌های Perritt (ایالات متحده) ارائه شده است.
Rondo بسته‌بندی برای CAREP’AK طراحی کرده است تا بسته‌های حبابی با اندازه‌ها و مقادیر مختلف قرص را بتوان در یک بسته ادغام کرد.

iranpack sanat bastebandi 178 -sileo_web

iranpack sanat bastebandi 178 sileo-child-proof-folding-carton02

بسته‌بندی مقاوم در برابر کودک Sileo

بسته‌بندی ضد کودک (Child-proof) Sileo برای داروسازی Orion توسعه داده شده و توسط A & R Carton Oy تنها از یک ماده ساخته شده است.
بسته‌بندی، نه در داخل و نه در خارج حاوی هیچ قطعه پلاستیکی نیست و عملکرد، قابلیت استفاده و پایداری، از هر لحاظ پیشرفته است. مهندسی داخلی بسته اجازه می‌دهد تا آن را تنها با فشار قسمت‌های برجسته (به رنگ زرد) و جایی که محتویات ایمن، امن هستند باز کنید.
این بسته‌بندی ضد کودک، برای صاحبان سگ (dog owners) در نظر گرفته شده است. پس‌زمینه آبی تیره طرح سر سگ (contours of a dog’s head)، همراه با اطلاعات مربوط به محصول و دستورالعمل‌های استفاده از آن است. نیاز اصلی صاحب برند، وجود مکانیزمی برای بسته‌شدن بود که بتواند حداقل ده بار باز و بسته شود. برای بکارگیری آسان‌تر توسط بزرگسالان، مناطق لمسی باز شدن، با رنگ‌هایی مشخص شده‌اند.
ایده اصلی ساختار، تولید کارتن در یک اجرا روی دستگاه و همچنین پرکردن آن با یکبار اجرا بود. بورد کارتن توسط Stora Enso تولید می‌شود.

iranpack sanat bastebandi 178 rondo-tamper-evident

iranpack sanat bastebandi 178 -interpack-2017

گواهی Tamper (Tamper evidence)

از سال 2018 تاکنون، بسته‌بندی خارجی داروها باید با گواهی tamper بر اساس دستورالعمل 2011/62/EU ارائه شود.Rondo یک راه حل موثر را ارائه می‌دهد.
با استفاده از این راه‌حل، Rondo یک جعبه تاشو هوشمند همراه با صرفه‌جویی در هزینه را در اختیارتان قرار داده است: گواهی tamper به طور مستقیم به ساختار جعبه تاشو متصل شده است. این به آن معنا است که مواد اضافی مانند چسب یا برچسب می‌توانند کاملا حذف شوند.
در طول فرایند بسته‌شدن، پانچ‌ها (punch-outs) بر روی پایه و فلپ درب‌ها به طور واضح و غیر قابل برگشت فعال می‌شوند. بنابراین مصرف‌کننده می‌تواند در نگاه اول ببیند که آیا بسته قبلا باز شده است یا خیر. بسته به صورت ساده و بدون مشکل به عنوان جعبه بسته‌بندی معمولی، باز و بسته می‌شود.
یک مزیت این است که فواصل (blanks) را می‌توان بدون محدودیت در خطوط بسته‌بندی موجود پردازش کرد. ماشین‌کاری این راه‌حل، قبلا با موفقیت بر روی ماشین‌آلات تولیدکنندگان مختلف آزمایش شده است.

 

AB گروه بسته بندی AR

من همیشه گروه بسته‌بندی AR قدیمی (the old Åkerlund & Rausing) شهر لوند/ سوئد را یکی از خلاق‌ترین سازندگان بسته‌بندی یافته‌ام. حدود پنجاه سال پیش، وقتی برای اولین بار قدم به جهان بسته‌بندی گذاشتم، طراحی و شجاعت انتخاب مواد Åkerlund & Rausing مرا مجذوب کرد (ممکن است به شما یادآوری کنم که Tetra Pak کم و بیش یک spin-off است) و ظاهرا آنها هنوز هم قادر به ارائه برخی طراحی‌های شگفت‌انگیز کارتن تاشو هستند. در اینجا چند نمونه وجود دارد.

iranpack sanat bastebandi 178 -my-von

iranpack sanat bastebandi 178 -my-von-erl03

iranpack sanat bastebandi 178 -my-von-erl04

بسته سیگار الکترونیکی

My. Von Erl (My. Von Erl e-cigarettes pack)
پس از یک شرح مختصر توسط مشتری، طراحان ساختار، یک بسته‌بندی پایدارتر را صرفا با استفاده از مواد کارتن توسعه دادند. این بسته‌بندی با استفاده از یک فوم درج (foam insert) به راحتی می‌تواند جایگزین بسته‌های موجود شود و در چین تولید می‌شود.
کارتن تاشو ظریف است اما چندان لوکس نیست، زیرا محصول به قیمت متوسط قیمت‌گذاری شده است. این کارتن با مکانیسم بازکردن به سبک کتابی، شگفت انگیز است. درج هوشمند (smart insert) – یک سیستم توسعه یکپارچه شامل چندین مولفه است و تجربه بازکردن آسان بسته‌بندی را برای مشتریان فراهم می‌کند.
بسته‌بندی ساخت شرکت Metsä Board، دارای شکل فوق‌العاده مدرن و شامل جیب‌هایی برای اقلام اضافی نظیر محافظ مایع (liquid pod) و یک باتری قابل شارژ است. طراحی گرافیک، شیک و شهری است و مستقیما به مردم متمدن و مدرن اشاره می‌کند. ظاهر گسسته و واضح آن نشانی از پیچیدگی داخلی‌اش ندارد. پس از باز شدن بسته، همه چیز مشخص است. طراحی گرافیکی واضح شامل نقش برجسته، فویل گرم و لاک الکل نیمه مات است. طراحی اصیل و ظریف نیز یک تجربه قابل لمس‌کردن بسیار دلپذیر را ارائه می‌دهد.
بسته بدون استفاده از مواد دیگر به غیر از جعبه کارتن، همه اجزا را نگه می‌دارد و به طور کارآمد، همه مولفه‌ها و نیازمندی‌های اضافی را برای این محصول سیگار الکترونیکی ارائه می‌دهد. مهندسی بورد، واقعا قابل‌توجه است.
کارتن‌های تاشو، نمونه ‌ایی باشکوه از امکانات پایداری در بسته‌بندی هستند.

بیشتر بخوانید . . .