کارتن‌ انعطاف‌پذیر و قابل فشرده‌شدن نوشیدنی، زباله‌ها را کاهش می‌دهد

iranpack sanat bastebandi 178 PQ-I-Pack-1-line

مختار اسماعیلف Muchtar Ismailow

 

گزینه‌های مختلف طراحی ظرف و سرپوش قابل فشرده شدن و انعطاف‌پذیر I-Pack برای کارتن‌هایی که وجه بالایی آنها مانند سقف شیروانی است (gable-top) وجود دارد.
کارتن I-Pack کارتنی قابل فشرده‌سازی و انعطاف‌پذیر است که روی محصول و زباله بسته‌بندی محصول تمرکز دارد و بخشی از ابداعات پروژه I-Pack است و همچنین شامل یک سرپوش غیرقابل نفوذ در برابر هوا و قابل بازشدن از یک طرف می‌باشد.
آیا شما تاکنون با دست یا لگد، کارتن‌های gable-top را فشرده کرده‌اید تا در سطل زباله فضای کمتری را اشغال کنند؟ من همیشه این کار را انجام می‌دهم. اما یک مخترع اروپایی راه‌حلی ارائه داده است شامل یک دریچه کوچک (valved cap) منحصر به فرد که عمر مفید مواد غذایی مایع و نوشیدنی ها را افزایش می‌دهد. این راه‌حل به خصوص برای زمان‌هایی مفید است که نگرانی‌های بیشتری راجع به زباله‌های غذا و محصولات و بسته‌بندی وجود داشته باشد.
مختار اسماعیلف ، مخترع و مدیر کل استودیو K-Bis می‌باشد. این شرکت یک شرکت کوچک خانوادگی است که از سال 2002 در بازار لهستان فعالیت می‌کند. اختراع ثبت شده او برای حل مسائل و مشکلات است و او طی چندین سال آن را مورد بررسی قرار داده است.
او می‌گوید: “ایده بسته‌بندی برای حفاظت نوشیدنی‌ها پس از بازشدن بسته‌بندی از مدتها پیش شکل گرفته بود. من این واقعیت را دوست نداشتم که بعد از مصرف مقدار کمی آب یا شیر، محصول بسته‌بندی شده باقی مانده پس از چند روز غیرقابل استفاده شده و دور ریخته شود.”
با توجه به این که این محصول نقش مهمی در زندگی ایفا می‌کند، باید گفت که حجم بسته‌بندی که اخیرا ارائه شده است در اثر مصرف محصول داخل آن کاهش می‌یابد. به عنوان یک طراح، او دو نوع راه‌حل پیش روی خود دید:

iranpack sanat bastebandi 178 Ipack-compression-New-2

1- ساخت بسته‌بندی قابل فشرده شدن

 

iranpack sanat bastebandi 178 I-pack-NewCapDrawings-cms
2- ساخت یک دریچه کوچک که در هنگام فشرده‌شدن بسته‌بندی بتواند این فشار را حفظ نماید.

اسماعیلف می‌گوید: “من چالش‌ها را دوست دارم، بنابراین این ایده را در طی این ماه‌ها نادیده نگرفتم. زمانی که من قادر به ایجاد یک کارتن فشرده بودم (فقط کارتن را برای این هدف در نظر گرفتم و بسته‌بندی‌های دیگر مدنظرم نبود) روی دریچه کوچک شروع به کار کردم.
مساله صرفا ایجاد یک دریچه بهداشتی با قرار دادن یک فلپ با قابلیت ارتجاعی ( spring-loaded flap ) بر روی مونتاژ دریچه نبود که با این کار بتوان مانع از ورود عوامل خارجی بدنه بسته‌بندی به داخلش شد.
او گفت: ” چالش واقعی ایجاد دریچه‌ای بود که صد در صد در برابر نفوذ هوا مقاوم باشد و اجازه ورود هوا را به داخل بسته ندهد.”
پس از تحقیقات و آزمایش‌های مختلف با مواد و سازه‌های متفاوت، او راه‌حلی پیدا کرد که شگفت‌انگیز بود زیرا به راحتی قابل درک بود.
اسماعیلف گزارش می‌دهد: ” برای من، بزرگ‌ترین موفقیت و شگفتی این است که این مکانیزم درون بدنه سرپوش استاندارد قرارگرفته است.
البته موفقیت دیگر مربوط به قیمت است. ما امیدواریم که در تولید انبوه، قیمت در مقایسه با مدل‌های موجود در بازار سرپوش‌ها یا درب‌هایی با امکان برش، بالاتر از سی درصد نباشد.
دلیل این امر این است که دریچه ضد نفوذ هوای I-Pack می‌تواند از مواد استاندارد ساخته شده باشد و ساخت آن پیچیده‌تر از ساخت سایر دریچه‌ها نمی باشد. ”

iranpack sanat bastebandi 178 Ipack-options

طرحی از دریچه سوپاپ یک طرفه

دریچه یک طرفه برای این در نظر گرفته شده است تا اجازه دهد محصول از آن خارج شود و البته از بازگشت آن به ظرف جلوگیری کند.
در عین حال، دریچه عملا از وارد شدن هوا به داخل بسته‌بندی جلوگیری می‌کند، بنابراین نقش یک مهر و موم را دارد. ساختار دریچه، هم نقش محل خروج محصول را دارد و هم به نوعی درپوش است. همچنین در توزیع محصولات مختلف با طرح‌های متنوع، این امکان وجود دارد که شکل دریچه مثلا به صورت روبان تغییر کند.
ساختار I-Pack کاربر را قادر می‌سازد تا ظرفیت جریان محصول و فشار بر روی کارتن مقوا را تنظیم کند.
این شرکت برای ثبت اختراع در سال 2013 اقدام کرد و در سال 2016، ثبت اختراع اروپا EP 2845816 را دریافت کرد.
ایده اصلی طراحی I-Pack این است که با استفاده محصول، می‌توان حجم ظرف را کاهش داد تا در نهایت با مصرف کامل محصول، بسته به طور کامل جمع شود.
طراحی، خط تا شدن و شکل خاص کارتن gable-top را برای تعیین و تسهیل مسیر تا شدن به روشی خاص مشخص می‌کند. اسماعیلو ادعا می‌کند این امکان باعث می‌شود تا این روند برای کاربر به لحاظ بصری، ساده و طبیعی باشد.
این اختراع دارای چهار محصول متمایز است:
1- بسته‌بندی انعطاف‌پذیر با یک سرپوش معمولی- طراحی موجود پس از خالی شدن بسته، می‌تواند تا شدن و مرتب کردن زباله بسته‌بندی را تسهیل کند.
2- بسته‌بندی قابل فشرده‌سازی – با دریچه معمولی یا ویژه (hermetic-valve cap) که توزیع مواد غذایی مایع و مرتب‌سازی زباله‌ها را آسان‌تر می‌نماید.
3- دریچه نفوذ ناپذیر در برابر هوا، که می‌توان آن را در بسته‌بندی قابل فشرده‌شدن یافت و همچنین در صورتی که بسته به زمین بیفتد، از ریختن و هدر رفتن نوشیدنی جلوگیری می‌کند.
4- دریچه نفوذناپذیر در برابر هوا دارای ارزش افزوده‌ای است که قابلیت انعطاف‌پذیری و عمر مفید نوشیدنی را پس از باز شدن بسته افزایش می‌دهد.
با توجه به این چهار محصول، اسماعیلف در زمینه رفاه اجتماعی، نگهداری محیط زیست و بخش‌های توسعه پایدار درکوتاه مدت، وعده‌هایی می‌دهد. او این بسته‌بندی انعطاف‌پذیر را که واقعا به مرتب‌سازی و ذخیره‌سازی زباله کمک می‌کند و همچنین دریچه مقاوم در برابر نفوذ هوای مربوط به بسته‌بندی قابل فشرده‌سازی را پیشنهاد می‌دهد.
و بعد ؟
او می‌گوید: ” چالش اصلی برای ما، ارتقاء پروژه I-Pack جهت نمایش آن در نمایشگاه‌ها و توزیع نمونه‌های اولیه و بروشور برای تصمیم‌گیرندگان می‌باشد. برنامه‌های آینده ما شامل دستیابی به حمایت مالی برای این پیشرفت است.”

بیشتر بخوانید . . .