آینده‌ی بسته‌بندی آب در ایران

الله‌قلی عرب‌عامری مدیر فروش بخش ماشین‌آلات آشامیدنی و دارویی شرکت کار و اندیشه (نماینده شرکت KHS آلمان) در گفت و گویی با ماهنامه صنعت بسته‌بندی گفت: بسته‌بندی آب در ایران جای پیشرفت بسیار دارد و هرچه زمان بگذرد سرمایه گذاری بیشتری در این بخش صورت خواهد گرفت. گفته می‌شود جنگ های احتمالی آینده بین كشورها جنگ آب خواهد بود.

iranpack sanat bastebandi 176 IMG_3162
كمپانی KHS با قابلیت‌هایی كه دارد، می‌تواند كمك شایانی به رشد صنعت بسته‌بندی آب در ایران نماید.
خطوط پركن با ظرفیت بالای 80 هزار بطری PET یك و نیم لیتری در ساعت نشان از دانش فنی بالای این كمپانی دارد.
شرایط دشوار فعلی و كمبودهایی كه كشور در زمینه آب با آن مواجه است، لزوم توجه بسیار به مدیریت آب را اجتناب‌ناپذیر ساخته است. انتظار این كه چنین بار سنگینی را دولت بردارد، انتظاری دور از واقع است بلكه دولت باید با سیاست‌گذاری مناسب، بستر را برای مشاركت بخش خصوصی در این حوزه مهیا کند
ما به عنوان تامین‌كننده خطوط بسته‌بندی محصولات آشامیدنی، از سراسر كشور مراجعانی داریم كه از چشمه‌ها و منابع آب با كیفیت بالا و میزان آب زیاد صحبت می كنند و میتوانند گزینه مناسبی برای احداث مجموعه های بزرگ تولید و بسته بندی آب باشند.
گاهی مشاهده می‌شود كه در كنار چنین چشمه هایی كارخانه و یا كارخانه های كوچكی احداث می شود كه به دلیل راندمان کم، قیمت تمام شده آب تولیدی آنها بالا می‌باشد.
در حالی كه این امكان وجود دارد تا با احداث یك كارخانه بزرگ واستفاده از خطوط با ظرفیت بالا و روی آوردن به سمت تولید انبوه، هزینه‌های سربار كارخانه را به حداقل رساند و آب بسته‌بندی شده را با قیمت مناسب‌تری به بازار مصرف عرضه كرد.
تردیدی نیست كه روال فعلی ما در استفاده از آب لوله كشی برای شرب و شستشو، اجباراً متوقف خواهد شد و مردم مجبور به استفاده از آب بسته بندی برای شرب و پخت وپز بوده و آب لوله كشی كه مسلماً از كیفیت كمتری هم برخوردار خواهد بود برای شستشو بكار می‌رود. حمل و نقل و جابجایی آب بسته بندی شده، یكی از عوامل گران شدن هزینه آب بسته‌بندی است كه برای حل این مشكل هم باید درمناطق مختلف كشور كه این گونه منابع آبی در آن جا وجود دارد این گونه كارخانجات بزرگ احداث شوند تا مسافت ها از تولید به مصرف كوتاه‌تر شده و هزینه حمل و نقل و در نهایت هزینه آب تولیدی كاهش یابد.
همچنین کمپانی KHS این توان را دارد که به كمك فن آوری های پیشرفته كه در طراحی و ساخت دستگاه های بادكن، بطری های PET با وزن كم تولید کند.
استفاده از یك كارخانه بزرگ بجای چندین كارخانه كوچك و مجزا، استفاده از خطوط با ظرفیت بالا به جای خطوط کم ظرفیت و نیز استفاده از بطری‌های PET با حداقل وزن قابل قبول از جمله نكاتی است كه به كاهش هزینه تمام شده آب بسته‌بندی كمك می‌کند.

بیشتر بخوانید . . .