هفت پرسش از ماشین‌سازان بسته‌بندی (پرسش هفتم )

ماه‌‌ماشین: من در ابتدا از همه ایرانیان که خودم هم شامل آن‌ها می‌شوم گله دارم و آن این است که ما بلد نیستیم کار گروهی انجام دهیم. امیدوارم روزی، کار گروهی و حرکت به سمت کارهای جمعی در جامعه ما بیشتر شود.

7-همکاری و تبادل اطلاعات ماشین‌سازان با یکدیگر چه اثری بر وضعیت صنعت ماشین‌سازی دارد؟

گروه صنعتی ویدر:

متأسفانه به دلیل مشکلات قانونی موجود در خصوص ثبت اختراع و نوآوری‌ها و ابداعات در ماشین‌آلات و همچنین هزینه‌بر بودن و وقت‌گیربودن مراحل اداریِ تخصصی و پرپیچ و خم آن وجود دارد. لذا موجب کاهش روابط و همکاری نزدیک با ماشین‌سازان دیگر می‌گردد و متعاقباً موجب کاهش کارآیی صنایع کشور و از دست رفتن بازارهایی می‌گردد که در حال حاضر توسط ماشین‌سازان خارجی به یغما می‌رود. زیرا آن‌ها با تخصصی کردن تولیدات خود و حفظ امنیت فن‌آوری‌های روزآمد خود در همکاری بین آن‌ها به‌راحتی بازارهای تأمین خطوط کامل بسته‌بندی را در کشور خود و بازارهای بین‌المللی از آن خود می‌کنند.

کاراصنعت سازان نوین:

من اثری از همکاری ماشین‌سازها آن چه که بالفعل باشد نمی‌بینم. اگر منظور از این پرسش پتانسیل این همکاری است که اگر باشد می‌تواند هم برای خریدار هم برای فروشندگان ماشین منفعت داشته باشد. این همکاری از طریق انجمن‌ها و واحدهای صنفی می‌تواند تقویت شود که آن هم یک نمونه که نام نمی‌برم وجود دارد که تعدادی ماشین‌ساز دور هم جمع شده‌اند و یک نام بزرگ برای خود گذاشته‌اند اما وقتی به اعضا نگاه کنید می‌بینید هیچ اثری از نام شرکت‌هایی که هر خریدار لااقل یک ماشین از آن‌ها خریده نیست.
این‌ افراد هر چقدر هم تلاش کنند بعد از مدتی مشروعیت خود را از دست می‌دهند. مثل ده‌ها انجمن صنفی ماشین‌سازی که با اسامی مختلف در این سال‌ها آمدند و جمع شدند و رفتند. این انجمن‌ها بدون هیچ استثنا و پیش‌داوری و نگاه گزینشی باید ببینند چه کسانی در چه زمینه چه کارهایی کرده‌اند. اصلا دعوت‌نامه بفرستند و پیگیری کنند تا شرکت‌ها را به تشکل خود اضافه کنند. لطف این مراکز می‌تواند همین تنوع در دیدگاه اعضا و میزان وسیع پوشش در سطح کشور باشد.

ماشین‌سازی عباسی قربانعلی عباسی وقتی ما هم‌دیگر را به چشم همکار ببینیم و نه رقیب، در آن موقع مشکلاتی که در کار داریم را با هم مطرح می‌کنیم و تبادل نظر می کنیم و کیفیت و راندمان ماشین‌ها بهتر می‌شود.

ماشین‌سازی عباسی
قربانعلی عباسی
وقتی ما هم‌دیگر را به چشم همکار ببینیم و نه رقیب، در آن موقع مشکلاتی که در کار داریم را با هم مطرح می‌کنیم و تبادل نظر می کنیم و کیفیت و راندمان ماشین‌ها بهتر می‌شود.

آذرماشین چاپ:

سیستم ماشین سازی مدرن و به روز دنیا برخلاف ماشین سازی سنتی بیشتر براساس طراحی و مونتاژ انجام می‌گیرد.سیستم ماشین سازی داخلی نیز جهت برخورداری از مزایای ماشین سازی مدرن شامل کیفیت بالاتر وقیمت رقابتی باید براساس طراحی و مونتاژ عمل کرده که نیازمند ارتباط کاری و اطلاعاتی ماشین‌سازان با یکدیگر می‌باشد. این کار موجب فعالیت تخصصی روی قطعات ماشین‌آلات می‌شود که به سرعت بخشی و ارتقاء کیفی محصول می‌انجامد.

ماه‌‌ماشین:

من در ابتدا از همه ایرانیان که خودم هم شامل آن‌ها می‌شوم گله دارم و آن این است که ما بلد نیستیم کار گروهی انجام دهیم. امیدوارم روزی، کار گروهی و حرکت به سمت کارهای جمعی در جامعه ما بیشتر شود. از زمانی که ما در انجمن با یک‌ دیگر هم‌فکری و تعامل داریم چه‌بسا در کارمان تأثیرات مثبتی را مشاهده می‌کنیم. چرا‌ که وقتی با دید دوستانه به محصولات هم نگاه می‌کنیم برای بهتر شدن آن به هم کمک می‌کنیم و باهم تبادل اطلاعات فنی داریم.

طرسام: این امر موجب به روز کردن اطلاعات، انتقال تجربیات و تشکیل یک گروه منسجم و قدرتمند شده که می‌توانند در کنار هم و در موازات یک رقابت سالم، فعالیت‌های بزرگی را به نتیجه برسانند و سرعت پیشروی صنعت کشور را همواره افزایش دهند.

ماشین‌سازی نصرتی:

تعامل بسیار خوب است. اما حالا تأثیری نباید داشته باشد. مثل تأثیر ورزش یوگا بر آرامش جسم و روح انسان است.هنگامی که انسان بر اثر بی‌آبی در معرض مرگ می‌باشد، آرامش دهنده است اما اگر انسان آب نخورد خواهد مرد.

آرادپک:

ارتباط بیشتر خیلی خوب است ولی هنوز خیلی فاصله داریم. افرادی که تجربه زیادی در این کار دارند به همدیگر کمک کنند فارغ از این که رقیب یکدیگر هستند. البته یکی از دلایل این فاصله به دلیل قانون کپی رایت است که در ایران وجود ندارد. شما سال ها تلاش می‌کنید و به راحتی همکار دیگری تمام تلاش شما را بر باد می‌دهد و همان ماشین را با قیمت ‌پایین‌تری می‌فروشد، چون هزینه‌ای برای آن نکرده است.

ماشین‌سازی کاراتوس:

یکی از بهترین راه‌های پیشرفت در هر صنعت تعامل و هم‌فکری با همکاران خصوصاً پیشکسوتان می‌باشد. اما متأسفانه فرهنگ همکاری بین سازندگان داخلی جایگاهی ندارد.

ماشین‌سازی اوصانی:

بسیار بسیار باعث افزایش بهره‌وری و راندمان ماشین سازان خواهد شد ولی متأسفانه اکثراً در کشور ما کمتر به کارهای گروهی مانند شرکت‌های چند ملیتی و امثال آن تمایل دارند و همین امر باعث افزایش هزینه‌های طراحی و تولید و در نتیجه قیمت تمام شده گردیده است. برای مثال شرکت‌های خریدار ماشین‌آلات به جای تعامل با یک شرکت، مجبور به هماهنگی و سر و کله زدن با چند سازنده جهت راه‌اندازی خط تولید وخدمات و آموزش‌های بعدی خواهند بود.

کوشش‌کاران:

هدف ما از تشکیل انجمن همین همکاری و تعامل بود. چراکه همه ما به تنهایی افراد نسبتاً توانمندی بودیم ولی جدا از هم بودیم وگاهی رقابت‌های ما ناسالم بودند. از زمان تشکیل انجمن این همکاری بسیار رونق گرفت و ماشین‌سازها از هم چیزهایی را یاد می‌گیرند و در بحث رقابت هر روز به فکر بالا بردن کیفیت کالای خودشان هستند. بر اساس آمار می‌توان گفت که از زمان تشکیل انجمن، توانمندی ماشین‌سازها خیلی بیشتر شده.

ماشین‌سازی یادگاری:

دوستان ماشین‌ساز که از اطلاعات هم‌دیگر استفاده می‌کنند و یا با هم به صورت گروهی کار می‌کنند موفق‌ترند و امیدوارم که همه بتوانیم با استفاده از تجربیات همکاران و استفاده از دانش و فناوری و تجهیزات روز شاهد رشد و شکوفایی صنعت، اقتصاد، علم و معرفت در کشور عزیزمان ایران باشیم.

بهپک‌ساز:

همکاری و تبادل اطلاعات حتماً می‌تواند باعث ارتقا شود به خصوص در بین صنعتگران یک کشور. اما این امر زمانی اتفاق می‌افتد که سازنده دست از روحیه فردی کار کردن بردارد و فضای رقابت با همکاران خود را تعدیل نموده و جو رقابت را به فضای رفاقت تبدیل کند. اگر چه این اعتقاد وجود دارد که رکود بازار و وجود مشکلات اقتصادی و کاهش سفارش، سازنده را به سمت خود محوری برده و ما امروز در کشور سازندگانی داریم که حتی جسارت اعتراف به این که همکارش در ساخت یک ماشین خاص تخصص و تبحر بیشتری دارد را ندارند. این سازنده چگونه می‌تواند قائل به کار گروهی و تبادل دانش و دست‌یافته‌های خود با دیگران باشد؟

ماشین‌سازی حکمایی:

همکاری و تبادل اطلاعات ماشین‌سازان موجب هم‌افزایی قابل توجهی در این صنعت می‌گردد. چنان چه پذیرای این امر باشیم که به هیچ خوبی نمی‌رسیم مگر رویکرد انفاق رایج گردد، هرگونه همکاری و تبادل اطلاعات از انجام موازی‌کاری‌ها جلوگیری می‌نماید و خروجی صنعت قابل توجه می‌گردد. همکاری‌های مؤثر مبتنی بر فرهنگ کار تیمی نیاز به آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی‌های ویژه خود دارد.

طرسام/ علی شیرزاده وجود قطعات بی‌کیفیت آسیایی در بازار ایران، مشکلات را بیش از پیش ساخته و موجب کاهش کیفیت ماشین‌آلات ساخت داخل می‌شود.

طرسام/ علی شیرزاده
وجود قطعات بی‌کیفیت آسیایی در بازار ایران، مشکلات را بیش از پیش ساخته و موجب کاهش کیفیت ماشین‌آلات ساخت داخل می‌شود.

شیرزاد:

تنها همکاری واقعی تولیدکنندگان در قالب انجمن و تشکل‌های کارفرمایی می‌تواند مشکل تولید را به شرط حمایت دولت تسهیل کنند.

تولیدی صنعتی عباسی:

مطمئناً تأثیر خوبی دارد، وقتی ما هم‌دیگر را به چشم همکار ببینیم و نه رقیب، در آن موقع مشکلاتی که در کار داریم را با هم مطرح می‌کنیم و تبادل نظر می کنیم و کیفیت و راندمان ماشین‌ها بهتر می شود.

و حرف‌های دیگر…

آرادپک:

من و همکارانم گرایش سیاسی نداریم و بیشتر دغدغه‌مان این است که پرسنل ما در رفاه باشند و مشکل نداشته باشند. چیزی که بارها در ایران مطرح شده و باز هم من می‌گویم این است که در ایران صنعت هیچ جایگاهی ندارد و قرار نیست که به آن اهمیت بدهند. در حالی که تنها جایی که قرار است این مملکت رشد کند صنعت است. مادامی که دلالی در کشور ما حاشیه سود بیشتری از هر چیزی دارد، ورود به کار تولید خیلی مخاطره‌آمیز و استرس‌آور است.

ماشین‌سازی اوصانی:

تا زمانی‌که شرکت‌های تولیدی مواد غذایی که با ماشین سازان شریک تجاری مستقیم هستند راه‌های صادرات را پیدا نکنند و تولیدات کشور صادر نشود، نه تنها اوضاع تولید کنندگان و ماشین‌سازها بهتر نخواهد شد بلکه منجر به تعطیلی بعضی واحد‌ها هم خواهد شد و اگر این مطالب به گوش مسئولین و دولت برسد مجله شما رسالت بزرگی را انجام داده است.

ماشین‌سازی اوصانی علیرضا اوصانلو موضوع استانداردهای ایمنی بسیار مهم است اما در این زمینه بسیار از ماشین‌سازها موفق نبوده‌اند. علت آن هم خارج کردن سیستم‌های ایمنی از مدار توسط بهره‌برداران می‌باشد. دلیل آن‌ها هم مواردی مانند دست و پاگیر بودن سیستم‌های حفاظتی و ایمنی در دستگاه‌ها عنوان می‌شود.

ماشین‌سازی اوصانی
علیرضا اوصانلو
موضوع استانداردهای ایمنی بسیار مهم است اما در این زمینه بسیار از ماشین‌سازها موفق نبوده‌اند. علت آن هم خارج کردن سیستم‌های ایمنی از مدار توسط بهره‌برداران می‌باشد. دلیل آن‌ها هم مواردی مانند دست و پاگیر بودن سیستم‌های حفاظتی و ایمنی در دستگاه‌ها عنوان می‌شود.

گروه صنعتی ویدر:

کلام آخر، توصیه این جانب که نزدیک به سی سال در خدمت صنعت کشور بوده‌ام به صنعت‌گران عزیز این است که منتظر وقوع هیچ معجزه دولت‌محور در اقتصاد کشور نمانند و خودشان با اتکاء به تجربه و تخصص و سرمایه و امکانات خود به ایجاد رونق در اقتصاد کشور اقدام کنند و همواره در نظر داشته باشند که ذره ذره جمع گردد، وانگهی دریا شود. بیایید قدرت جمع را باور کنیم و هر کدام از ما درحد توان خود اقتصاد را رونق بدهیم چراکه، همگی دریک قایق نشسته‌ایم.

کوشش‌کاران:

ایران نسبت به خیلی جاها چیزی در صنعت کم ندارد، آن چیزی که ما کم داریم تعاملات بین‌المللی است و اگر واحد‌های ما بتوانند بین‌المللی فکر کنند و عمل کنند وضع ما هم به لحاظ فروش و هم تکنولوژی و کیفیت خیلی خوب می‌شود و امیدوارم این اتفاق بی‌افتد.

تولیدی صنعتی عباسی:

مشکلاتی که در کار ما وجود دارد هم بخاطر افزایش نرخ ارز است و هم مبادلاتی است که باید خارج از کشور انجام شود. این عملیات مالی را از طریق بانکی نمی شود انجام داد و باید به همان روش قبلی صرافی عمل کرد که ریسک بالایی دارد.

شیرزاد/ هوشنگ چاوشی شاید شرایط کنونی برای صنایع ایران اقبال خوشی را در پی نداشته باشد ولی نشستن و نگاه کردن هم سودی را عاید ما نمی‌کند. الزام ماندن در گردونه، حرکت رو به جلو است وگرنه مثل خیلی از عزیزان باید به ناچار مسیر را عوض کرد.

شیرزاد/ هوشنگ چاوشی
شاید شرایط کنونی برای صنایع ایران اقبال خوشی را در پی نداشته باشد ولی نشستن و نگاه کردن هم سودی را عاید ما نمی‌کند. الزام ماندن در گردونه، حرکت رو به جلو است وگرنه مثل خیلی از عزیزان باید به ناچار مسیر را عوض کرد.

ماه‌‌ماشین:

من امیدوارم نگاه مسئولان و افرادی که در رأس سیستم ما هستند و کشور را اداره می‌کنند، نسبت به تولیدکننده و کسی که برای کشور تلاش می‌کند تغییر کند. متأسفانه الان در همه فیلم‌ها و سریال‌ها دیدگاه به این صورت است که اصولاً صاحبان کارخانه‌ها در سطح جامعه دوست‌داشتنی نیستند و در نهایت به این صورت او را نشان می‌دهند که شخصی زالوصفت است و خون کارگر را می‌مکد و در نتیجه تمام کسانی که می‌خواهند در سطح جامعه کاری انجام دهند به رئیس خود به این دید نگاه می‌کنند و در نهایت کاری که انجام می‌دهد کاری شایسته شخصیت خودشان و حقوقی که بابت آن کار دریافت می‌کند نمی‌شود و همین‌طور که جلو می‌رویم همه کارها ضعیف و ضعیف‌تر می‌شوند و در نتیجه می‌بینم که عمر کارخانه‌های ما با عمر صاحبانشان به پایان می‌رسد.
این گله‌ایست که من دارم و امیدوارم شرایط تغییر کند.بعضی اوقات می‌شنویم در کشورهای خارجی فلان سرمایه‌دار نماینده مجلس شد. به نظر من این بهترین حالت است چرا که اگر وزیر مملکت ما در جایگاهی باشد که چند کارمند و کارگر داشته باشد و تولیدکننده باشد، خیلی بهتر از شخصیت که دکتری دارد و تا حالا پشت میز نشسته است و اصلاً کار را لمس نکرده. چراکه یک تولیدکننده با بیمه، با دارایی و با رفتار کارگر آشنا است و تمام کارهایی که یک جامعه نیاز دارد تا پیشرفت کند و از پایه و اساس درست شود را درک کرده است.

 

این گزارش در دهمین شماره کتاب سال بسته بندی در دی ماه 1395 منتشر شده است

 

همراهان ما در این گزارش (به ترتیب حروف الفبا):
* آذرماشین چاپ (محسن گلابی)
* آرادپک (علی علمیه)
* بهپک ساز (رحمت الله روشنفکر)
* تولیدی صنعتی عباسی (قربانعلی عباسی)
* صنایع بسته‌بندی شیرزاد (هوشنگ چاووشی)
* طرسام (علی شیرزاده)
*کاراصنعت‌سازان نوین(علیرضا صالحی قمصری)
* کوشش‌کاران (مجتبی نائلی)
*گروه تولیدی صنعتی کاراتوس (مجید خادمی)
*گروه صنعتی ویدر (مهران زنوزی)
* ماشین‌سازی اوصانی (علی‌رضا اوصانلو)
* ماشین‌سازی حکمایی (نیما سیدالحکمایی)
* ماشین‌سازی نصرتی (موسی نصرتی)
* ماشین‌سازی یادگاری (علی یادگاری)
* ماه‌ماشین (ناصر علی خزائی)

سردبیر پایگاه خبری پیام صنعت بسته‌بندی عضو سازمان خبرگزاران بین‌المللی بسته‌بندی IPPO (International Packaging Press Organization) member

بیشتر بخوانید . . .